Assalamualaikum..dan selamat datang

Tuesday, January 25, 2011

tabiat..

.
Macam-macam benda yang boleh jadi habit manusia ni kan..
kadang-kadang kita nampak cam benda tu tak logik
ada juga nampak cam kelakar..
yang pastinya kadang-kadang jadi pelik
dan timbulkan tanda tanya,,
napelah boleh jadi camtu..


Macam juga dengan anak2 saya,,,,
saya perhatikan dua-dua anak lelaki saya ada habit pelik
@bad habit...
yang along..perangai dia tak boleh tengok kuku panjang
mula dia gigit kukunya tu....
walau saya dah berapa kali bagi amaran kat dia....
tapi yang pastinya saya tak pernah berpeluang memotong kukunya
bad habit......


yang no dua,si Adam pulak...
suka ketip kuku..tiap-tiap hari tiap malam,
dia mintak ketip kuku..kalau tak main ngan along
pasti dia bersama ketip kuku
kadang saya tanya dia
"adik nak potong apa,tiap2 hari potong kuku"
tak tahu lah..kalau kita nak tengok dia tak bagi..
kalau umah tak bising
sahlah dia duk buat kerja tu
kadang tu,dia duk senyap kat tepi-tepi dinding

heran jugak dengan masalah kuku diaorang ni
tapi rasanya yang Adam ni tak lah teruk sangat..
cuma saya risau kot2 terpotong isi,,,
Along tu..yang ketara habit yang tak eloknya

Pernah tak kawan2,ada masalah lebih kurang gitu???
Macam mana ye nak atasi masalah habit along tu..???

 fade,,,,,

14 comments:

al_hakim said...

hm..tak tau mcm mane nak tolong kak..saya cume nak cdgkan akak record video je perangai diorang mase kecik ni..t dah besar boleh tunjuk kat diorang balik..bwu diorang tahu mcm mane perangai diorng mase kecik2..huu

Cik Ina minat Do do Cheng said...

cakap pasal gigit kuku, org dewasa pun ada tabiat cam tu. Angah tu cam pelik sikit, nak ketip kuku buat apa?

sal said...

kalau rajin potong kuku tu, bagus juga kot..drp langsung tak nak potong kuku atau buat2 lupa..lagi bahaya dan berkuman

~ yus ~ said...

Adik saya no 2 sampai ke besar suka gigit kuku dia kak. Memang dari kecik mak tak pernah potong kuku dia sebab dia suka gigit kuku dia sendiri...

Samalah mcm akak kata, dah berapa kali pesan gitu juga. Tapi sekarang umur dia dah nak masuk 29, dah kurang sikit le kot, saya pun tak perasan, tapi mak kata, sekali sekala terperasan dia gigit gak kuku dia tu..huhu.

Tak tahule kenapa...

Tapi kalau yg suka potong kuku tu pulak, yus rasa dia suka main dengan pemotong kuku tu kak. Tu yg tak pasal2 nak ketip kuku, lelama kang hilang kot..

Ati Masrif said...

anak kita syirah pun suka
gigit kuku..bila nak potong
memanjang je dah pendek..

nak wat cam ne..
nasihat jelah ^__^

Kakzakie said...

anak kakak lagilah dah besar masih suka gigit kuku. kesemuanya pulak tu. pernah terbaca article mengatakan anak begini dikatakan kurang perhatian, lalu kakak tanya mereka. jawab mereka "terlebih perhatian kot mama".

pakaikan inai pun tak ubah juga....

suri solehah said...

hakim>>haha..good idea gak kan..hehe..rakam besar2 sok tengok..


kak ina>>tu yang pelek tu kak..tak tahu lah anak2 ni hehe

kak sal>>bagus tu mmg bagus kak hehe tapi sampai tiap masa nak main ketip kuku hehe

suri solehah said...

yus>>hehe sampai 29 tu..tapi kira bad habitkan yus..akak pun poning ah..
yang potong kuku tu..tak tahu lah..hari2 kerja nak ketip kuku.hehe


ati>>hehe prob jugak kan ati..jadi tabiat tak elok..anak saya tu sy tak larat marah dah..cam tu gak dia..


kakzakie>>ooo ada artikel ye..tp munkin betul jugak lah kak..anak saya yg sulung tu..beza setahun je ngan Adam tu..munkin kot..thanks kak info tu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

laaa....
lain budak lain halnya ek..



tapi kan..adik saya yang ada tiga orang anak dan berumur 33 tahun tu pun masih gigit kuku !

sarah-najwan said...

lol..ni samo kes ngan 2 hero saya..angah dgn najwan..hobi gigit kuku..tgk seme kuku dorang..kontot je..si along lak malas nk potong kuku..huhu

mek sarah..xpe..ayah dia tlg potong..hehhe..

ainnoraini said...

anak ain yg kecik tu pun suke gigit kuku..bile nk potong jer..
alahai kesihan nengok kukunye tu..

Norhafiza said...

kakSal..anak2 No pun macam tu klo yang laki2 nih..si Faris akan benti bila umo dia masuk 6thn. Bila Farihin pula amik alih tabiat tu pastu Fadhlan pla.. No pun cakap..

"Mama tengok jari dh macam KERA dh..tak cantik la.."

"Klo suka gigit kuku nnt cacing banyak dalam perut sebab ada kuman dlm kuku tu..nnt sakit perut la..muntah2 la.."

Alhamdulillah kak, Farihin umo 4tahun (skang 5thn) dah benti dan adiknya skang umo 4thn pun dh faham..

pipoq said...

hehehe..budak budak memang la camtu..anak aku tu pun kekadang semacam je perangai dia..kekadang tu geram gak dibuatnya..tapi sabor je la..

suri solehah said...

reen>>uish bawa sampai ke tua tu ye reen hehe..macam2


sarah>>ye ke sarah,,sarah tok rusing ko?rusing saye..hehe baguhnya ayah mek sarah..kiranya ank ayah la tu..hehe..cam anak saya le..baguh,baguh,baguh hehe


ain>>tu lah ain..risaukan sbb bad habit..


no>>hehe..siankan..betullah kuku dah mengerutu..akak pun kadang marah tapi dia tak leh tgk kuku kot..

pipoq>>hehe..camana nak atasi tu ye..