Assalamualaikum..dan selamat datang

Sunday, January 9, 2011

roti jala vs lempeng

Ni cerita semalam..jenjalan kat dapur kak rose S.Alam dia tunjuk roti jala warna warni..cantiknya..kak rose kata di ambil resipi dari kak nor...kitapun dengan semangat waja..teringin sangat nak try buat..

jalaan yang pertama..dalam hati duk pikir..munkin yang mula2 memang jadi gitu kot(walau dah tahu duk cuba beberapa kali dari dulu cam gini gak..)

tengok lah tu..selepas beberapa percubaan..hasilnya tetap sama...

jalaan tak cantik langsung..please sifu..minta tips skit huhu

Last sekali..dah give-up...curah semua sekali jadi lempeng...
Ginilah kisahnya..tapi nasihat kak nor dari secubit garam..jangan giveup..oh kena kuat semangat semula ni..hehe..try lagi sampai  jadi roti jala warna-warni..kan insya allah

16 comments:

Azwani said...

ye kak..cuba lagi kak...jangan give-up

Green Apel said...

jgn give-up kak...hehe, saya mula-mula buat memang kekok...skang dah biasa, buat niaga masa raya...hehe=) agogo=)

cek chun said...

rasa macam cair je tu. buat lagi sampai lebam. ehemmm.. cantik tefal.. huhuhu.

sal said...

he..he..
dah jadi resepi barulah pulak....

mungkin cair sikit agaknya..

xpe jgn putus asa..buat kali ke2,mungkin mrnjadi..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Kalau akak suka cicah ngan serawa durian atau kari ayam.pehhh, meleleh air liur.

kak Erna said...

salam suri..tak kisah la rupa..janji ada rasa..he he..

suri solehah said...

azwani>>tu lah kan..tp itu dah percubaan kali ke berapa dah tu hehe

green aple>>ye ke eh akak bangga bagi pihak..respek ngan org pandai masak ni hehe

chun>>ya ke cair..tak tahulah..geram tengok
p/s:macam tau hehe

sal>>tu lah kak sal,,chun pun kata giu..kena try lagi dan lagi

Kak Ina>>tu lah kak..sedapkan..kecur liur ni..hehe

kak erna>>tp tengok rupa tak elok sedey gak lah kak huhu

Norhafiza said...

a a..No punya pun cam tu gak mula2..last2 jd lempeng..bancuhan dia jangan terlalu cair atau pekat...No biasa agak2 je bila buat..1st canai tak jadi..2nd n 3rd br ok..jgn give up ya..cuba lagi..

Norhafiza said...

Ni resepi yg biasa No guna..500g tepung gandum, 1bj telo, pewarna kuning telo @ serbuk kunyit, sedikit garam..No blender bersama 1liter air (air&tepung tu masuk sket2)..No agak2 klo cair No tambah tepung sket klo pekat No tambah air sket..masa tuang acuan dalam kuali tu biar dia luncur cantik xmo sekat2..klo sekat, pekat la tu,..klo luncur laju sangat maknanya terlalu cair la plak..cuba ya..No skang pun kadang2 ada gak kwn2 tempah ngan kuah kari..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Suri,
Lagi kenyang makan yang serupa lempeng tu rasanya.


kekeke...

~ yus ~ said...

saya pun pernah buat roti jala dan jadi mcm suri juga..huhu.

Tapi asal kenyang sudah, lainlah nak buat jual kan..

suri solehah said...

No>>hehe.masalahnya akak ni percubaan kali ke berapa tah hehe..
Thanks ye no sudi kongsi resipi..nak kena cuba tu...insya allah

reen>>haha...ayat tu akak cakap kat hubby hehe..

yus>>hehe,,munkin kita bukan dilahirkan untuk pandai masakkan..hehe

ainnoraini said...

lempeng pun ok jugak...janji boleh makan...kenyangkan..

Ati Masrif said...

lempeng tu mcm capati pun ada

janji kenyang makan sudah..^_^

Daddy Ziyyad said...

Salam kenal :)

Kelmarin baru saya makan roti jala + kari ayam yang mertua saya buatkan.Cantik aje rupa roti jala nya. Nanti saya tanya rahsia nya.:)

eikieyn said...

ya allah..terliur nye tgk roti jala..teringat mak kin slalu buat, pastu kiteorg cicah bubur durian..sedapppnyeeee!