Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, January 21, 2011

pernah masak ini tak?

Semalam ada sorang kakak cleaner kat tempat kerja bagi siput,(siput?)sebenarnya akupun tak tahu siput ni..diaorang panggil siput lokan..ada tak kawan2 yang pernah jumpa?


inilah siputnya..ikut cerita pak cik van kami  siput ni ada yang sebesar tapak tangan orang lelaki.mak besar tu...
 tapi nak bersihkan susah sikit sebab siput ni hidup dalam paya bakau..jadi selut banyak sangat..nak kena tenyeh pakai berus besi huhu


tengok..satu bekas atas tu..isi nya sikit je..rupa2 nya kulitnya besar n berat..
Semalam tak masak lagi..tak tahu nak masak apa..ada dak kawan2 yang biasa masak ni..nak masak ape ye..

15 comments:

kakcik said...

Masak tumis pun sedap kot! (kakcik belum pernah makan lokan ni) :)

Sunah Mohammad said...

oooo....tak pernah makan. huhuhu

Kakzakie said...

Salam suri solehah,

Kakak panggil dia lokan bukan siput. Masuk dalam tomyam pun sedap juga. Kalau banyak masak sambal tumis pun sedap juga.

Ingat tapi high cholestrol tu...

NisaUsoff said...

wat rendang =p~...

tp slalu nisa rebus je dgn kulit2 dia... letak serai ketuk, bawang merah, daun kunyit n sket garam...

tp ni akak da kopek... wat rencah dlm spegethi pun sodap kut huhuhu

~ yus ~ said...

Errkk tak pernah makan ni. Kalau makan pun tak pernah, masak apatah lagi...huhu

nurkass said...

salam..
tak pernah makan lah..mmg kena keluarkan isi dia ke kak..bukan masak cam kerang tu ek..hehe..tak pernah tgk lah..

Norhafiza said...

betul tu kakSuri..buat seperti yang dicadangkan oleh rakan kita tu..masak tumis cam kerang tu best gak..klo wat tomyam No dh terlio nih hehe..

ainnoraini said...

tak pernah makan...kerang selalu la jugak...

SJK (C) Chung Ching said...

assalamualaikum,

...jenuh ngupaihnye tuu..

sarah-najwan said...

xpenah mkn suri..xtau nk msk guaner

saya penah mkn..lala je..hehe

aidah said...

kat kampung mak akak di kuala selangor macam2 siput ada dijual tapi kebanyakannya akak tak reti nak makan termasuklah yg ini. tapi kalau hari ray org kat sana ada yg buat rendang dengan lokan ni, tapi tak pernah lagi rasa

suri solehah said...

kak cik>>ye ke kak cik..tak tahu nak masak camana lagi..terima kasih ye kak


sunah>>itulah sunah..kat sini macam2 akak jumpa


kak zakie>>cam kak cik ckp lah ye..tapi bab colestrol tu tak tahu pun..thanks kak 4 te info..


nisa>>rendang?sound good kan..:-) thanks nisa


yus>>haha samalah kita,,nanti akak cari resipi n masak yus kena cari n masak jugak tau.

suri solehah said...

nurkass>>haah..nak masak terus cam ngeri je tgk kulit dia.


no>>itulah no..tomyam tu.akak ni tak pandai masak..tapi thanks kawan2 bagi info


ain>>samalah kita ain


sjk>>betul tu,,sekali isinya sikit je..tapi kurang2 lepas ni kita dah tahu dah kalau ada org tanyakan hehe


sarah>>tu lah sarah..darat sungguh kito dok hehe


kak aidah>>itulah ada kawan2 cdgkan renang..nak ken cuba tu hehe...thanks kak

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Masak rendang ngan goreng cili je sedap. rasanya akak dah biasa makan benda ni.nama plak lupa.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Pernah nampak di tg karang.. tapi tak beli sebab tak pernah makan..