Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, January 28, 2011

mari merajin tersilap masa

Cerita ni berlaku malam kelmarin....bukan malam semalam sbb malam tadi tu hari malas sedunia.
Macam biasalah boring kat umah tak tahu nak buat apa...
aku suka merajinkan diri sendiri nak belajar masak..
jadi godek2 myResipi ternampak kek gula hangus...nampak sedap sangat..
dengan kerajinan yang biasa aku mula ambil resipi n mula bancuh adunan..lupa yang jam sudah dekat jam 9.30..
Dan lupa jugak nak pikir yang resipi tu mintak rehatkan adunan 3-4 jam..
oleh sebab rasa mata dah ngantuk tengok  jam baru 10 lbh ..terpaksalah juga aku membakar adunan kek tersebut..hasilnya..cam biasalah tuan puan..pro huhu



kalau tengok kat myR tu..ramai yg cakap munkin sbb tak perap lama maka lubang-lubang tu tak jadi sangat..munkin kot sebab dah tak larat tunggu dah masa tu..ngantuk..

 tapi kan untuk memudahkan nak try lagi sekali atau ada kwn2 nak try resipi ni pulak saya paste resipi dari widad ni ye kat sini

bahan-bahan..
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air panas
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan susu pekat
  • 2 camt soda bikarbonat
  • 4 biji telur
  • 2 camb mentega

Cara-cara

  1. Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
  2. Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
  3. Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.
  4. Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat.*yg ni saya tak pukul kembang pun
  5. Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
  6. Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.
  7. Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
  8. Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam.
  9. Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam"
 macam biasalah,,rasanya sedap walau lubangnya tak banyak..cuma kena buat awal2 skit..macam saya tu mengantuk je tunggunya..huhu..saya gandakan dua tuk resipi ni n susu kurang skit..

12 comments:

Nieza said...

oklah tu janji mkn sodap...lobang2 tu belakang kira kan...hehe

kakcik said...

Seperti biasa - kakcik hanya suka makan, tapi tak suka buat! :(

Norhafiza said...

No penah wat resepi nih..kene peram 3-4jam dan mmg hasilnya berlubang cantik..tp takpe kak..yang penting rasanye sedap..

Ati Masrif said...

ni kes rajin teramat ni..hihi

kita tak pernah buat kek tu

rasa pun tak pernah ..sedap ke
rasa apa yek?

qemaishak said...

nak kena peram tu mls nak tunggu tu hehe, xde lubang pun xpe kak janji sedap..

~ yus ~ said...

dah malam2 pun rajin lagi buat tu suri...

Kalau saya malam dah tak rajin dah, kecuali ada majlis esoknya atau ada tetamu ke...hihi

Cik Ina minat Do do Cheng said...

akak suka makan apam gula hangus.sedap.rasa kek ni cam apam tu tak?Senang tak nak buat kek ni?

Kakzakie said...

Salam Suri Solehah,

Yg pasti tanya mereka yg makan. Mesti kata sedap kan. So oklah tu....

pipoq said...

arwah mak dulu selalu gak buat kek gula hangus ni..tak sampai sehari siap dah abis licin..

suri solehah said...

nieza>>betul2 niza..sbb rasa yg pentingnya,bagus bagi semangat kat akak yang 'pro' ni hehe..

kak cik>>hehe,,tp sesekali buat tak jadi..buat tak jadi rasa macam tak mo buat apa2 dah..


no>>betul tu no..yg penting rasa,,tp ada yg akak tengok lubangnya cantik sangat tu yg frust tu..

ati>>kita tak tau nak buat apa ati hehe..jadinya godek apa patu..
rasa dia sedap ati cuba lah..

suri solehah said...

qemaisak>>tu lah lain kali kena tgk masa buat,,nak makan petang..pagi dah kena bancuh dah..hehe


yus>>malam je baru rasa cam rilek sket..minat masak yus..tapi tak reti huhu


k.ina>>tak pastilah kak..cam tak penah mkn lgi apam gula hangus tu..dr segi buat tu cam mudah je..tp dah suri ni tak pandai hehe..


kak zakie>>kalau tanya hubby sy semua sedap dia kata hehe..takut kena tidur luar kot hehe


pipoq>>teringat kenagan lama pulak kan..mak akak pun suka buat tp kita dulu tak pikir nk tengok diaorg buat hehe,,skrg ni baru kelam kabut belajar.

Ada Dalina said...

rajinnya...
ok apa..nmpk sedap jer...