Assalamualaikum..dan selamat datang

Monday, January 24, 2011

Hari jumaat hari tu ada kawan bagi siput lokan yang saya pernah cerita kat sinikan..Terima kasih kepada kawan2 yang memberi cadangan cara nak masak..rupanya boleh buat macam2 ye..tumis,,tomyam n buat rendang..memandangkan dah lama tak buat rendang..so saya cuba lah masak ala2 rendang gitu...

Ini lah hasilnya..tapi sebab siput tu skit je,,rempah rendang lagi banyak..so tak nampak sangat siputnya

Amik dengan tel buahberi..tu yang gambar blur jee
Tapi pada kawan-kawan,yang nak cuba rendang cara saya bolehlah..

1 labu bawang merah besar*
2 batang serai*
5 tangkai cili kering*
sedikit lengkuas*
1 cawan santan pekat
2sb kerisik
garam
serbuk kunyit...

Blender semua bahan * tu .Sementara,gaulkan isi siput dengan garam dan kunyit.Masukkan dalam kuali,masukkan bahan blender,bagi kering sikit air yang buat blender tu pastu masukkan santan tadi..kendian masukkan kerisik n garam..tak perlu  masak lama cam rendang daging sbb isi siput tak keras sangat..Sebab takde daun kunyit,,saya letak daun limau purut,,

Sedap makan dengan nasi panas,,isi nya kenyal2 gitu..pasni kalau ada orang jual bolehlah cuba masak lain pulak kan.

15 comments:

Kakzakie said...

Amboi mula tanya nak buat masak apa. Alkisah jadilah ia rendang yang menggiurkan....

kakcik said...

Sedap nampaknya tu. :)

ainnoraini said...

sedapnye...rendang siput tu...tak pernah cube lagiii...

~ yus ~ said...

mudahnya rendang cara kak suri...nampak sedap tu...

sal said...

memang sedap..tahniah dh berjaya buat

NisaUsoff said...

kak sedap tak? tgk dlm majalah3 hari tu mengiyurkan je =p~ tgk sini pun sama.. balik kg kena beli ni test hahahahaa

Nieza said...

wah sedapnya...lama tak mkn ni..terliurla...ada lagi ker?...hehehe

suri solehah said...

Kak zakie>>hehe..tpkan masa makan dah lupa yg akak dah pesan kolestrol tinggi..hubby darah tinggi tu makan sampai habis..

kak cik>>rasanya boleh tahan lah kakcik..sedap tahap org tak pandai masak hehe


ain>>saya pun 1st time,,kawan2 bg cadangan..jumpa boleh cuba ain..

suri solehah said...

yus>>hehe..rendang sempoi..tapi boleh tahan gak lah yus..


kak sal>>tq kak sal..hehe


nisa>>sedap nisa..rasa dia kenyal2 gitu..akak tak tgk pulak M3 tu..cubalah nisa..

nieza>>ala kesiannya..org jauh terliur yg kesiannya..ingat mak saya kalau ank2 duk jauh ckp teringin nak makan apa..dia kt umah sah tak sentuh dah makanan tu..huhu

sarah-najwan said...

dah xnmpk bentuk asalkan..yg nmpaknya..slurppppp...terliur weh..

pipoq said...

siput tu rasanya macam mane ye ? walaupun pernah memasak siput sedut lomak cili api, tapi tak pernah pun tergamak nak merasa siput tu..hehehe

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Kat kampung akak , selalu bila raya buat rendang lokan. Jarang sangat dorang buat rendang daging. laku je.kecur air liur tengok rendang suri.

Cikgu Nurin said...

Nyummmmm......abis diet....

MataHati @ MH said...

menyelerekan...
rendang ni kalau cicah lemang mesti best

Ati Masrif said...

salam suri,

terima kasih yer