Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, January 21, 2011

laksa penang kot...

Tadi ni hubby balik dari semayang jumaat bawa ikan kembong..sah dia teringin nak makan laksa ni...kita tak berapa suka sangat laksa kuah asam tu..sbb org kelantan biasanya buat laksa kuah lemak..tapi nak buat camana kan,,dah dia teringin..

Jadinya sambil2 hidang makan tengah hari kat dia..rendamlah laksa sekali...petang ni dah boleh makan dah..(tak de musim nak turunkan berat badan)


Ni laksa n kawan2nya..kuahnya tak merah sangat sebab ada anak2 yang tak mo pedas...

Hubby kalau ngan laksa baru je lepas lunch..tapi boleh jalan je..memang orang utara..


Ni pada kawan2 yang dah lama tak buat bolehlah buat petang ni..sempat lagi ni..
Rasa rajin nak type resipi sebab mudah je kan,,ni masak cara kita lah...tapi hubby selalu puji sedap..ahaks..dah tak pandai masak..saje cakap.


resipinya lebih kurang cam gini je rasanya
  • sekilo ikan kembung
  • 7-10 keping asam keping
  • garam ikut keperluan
  • 1 sudu besar gula
  • satu labu bawang merah besar*
  • belacan ikut suka*
  • 10 tangkai cili kering* 
ikan direbus seperti biasa kemudian asingkan tulang n isinya.letak tepi dulu.
Pastu masukkan semua bahan * tu n blend ngan secawan air.dah halus,masukkan dalam periuk,masak.
Ikan tu blendkan tulang n tapis airnya..air tu boleh buat blend isi
Bila bahan cili kat periuk dah dekat kering barulah masukkan isi ikan blend tu..
Kalau pekat tambah air..pastu masukkan asam keping.
Jangan lupa masukkan daun kesum n bunga kantan..
Masak hingga mendidih jangan lupa masukkan garam n gula..dah masak baru boleh makan ngan laksa yang direbus terlebih dahulu ye,,


Nak hidang boleh hiris timun,daun gajus,dan daun sebagainya serta telur.
Saja buat2 rajin tulis...dah tahu semua orang dah tahu resipinya huhu..selamat menjamu selera..

13 comments:

~ yus ~ said...

wah laksa. Saya pun dah lama tak buat laksa utara ni, anak2 tak berapa suka, cik abg pula lebih gemar laksa johor....

Nieza said...

sedap ni....kita org penang memang fav ni... bak mai semangkuk yer...hehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

laksa memang faveret!

saya biasa buat goreng tanpa kunyit separuh rebus separuh.kembung+selar.

ahmad humairi said...

assalamualaikum,

singgah pekena laksa.

cek chun said...

hg buat laksa kedah ni.
cek kalo laksa ni, boh banyak2 bawang besaq.. 4-5 bijik

ainnoraini said...

makan laksa ye hari ni..
tetiba teringat kat cik abang mmg suke sgt mkn laksa ni...nnt dia balik harus ku buat..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

sampai sini terbau laksa tu.akak peberet gak laksa penang tu.kecur air liur.

suri solehah said...

yus>>emm sedap kan laksa johor yus..akakpun suka.


nieza>>hehe,,sian kat tempat nieza kalau teringin laksa,makan ape?


reen>>oh ya ka..nanti nak cubalah..thanks reen..kasi ilmu baru..

suri solehah said...

ahmad>>sila2,,thanks sudi singgah..


chun>>kedah ke hehe..emm tu lah..mai rasa chun.


ain>>ni mesti kes rindu abg..lain kali kalau dia autstation lama ain ikut sekali hehe


kak ina>>hehe,,dah semalam kak ina tayang ikan merah kegemaran saya huhu

sarah-najwan said...

awk mmg rajin masak..bagus ...

nur said...

sedapnye nampak.. boleh cuba ni
Jemput keALL IN ONE

Norhafiza said...

peberet No nih kak..ye la kakSuri..hb No org klate klo wat Abg makan kurang sket..tp klo wat laksa kuah lemak, tak pandang kiri kanan dah hehe..oo akak ore klate ye hihi..

zih@n said...

paling suka laksa yg mak buat..hehe