Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, January 14, 2011

kek alunan kasih - tak masak

malam tadi tetiba je rasa nak makan kek.Teringat kak Nor buat kek alunan kasih.beberapa minggu lepas.So dengan kadar kerajinan biasa aku godek la ...nak try buat

Hasil dia cam nilah,,takkan ada eloknya,,,tapi tak pelah..sbb garu 1st time cuba(pujuk ati sendiri)

Tapi cerita yang sebenarnya..sbb malam tadi dah lewat..bila oven bunyi je..terus klua n letak bawah tutup..pagi ni bila nak belah rupanya kek tu tak masak lagi kat tengah..huhu..sedihkan..malam td nampak dah ok..huhu..rasanya nak marah je..tp kat sapa..jadinya cam kek bantat..


Anyway takpelah... kalau ada sapa nak cuba..boleh tengok yang kak nor buat cantik amat..ni saya kopes resipi  kak nor..
Terima ksih kak nor..


Bahan:
5 Biji Telur
1 ½ cwn Planta atau (250g) - akak ltk 250g butter
2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
2 cwn gula halus (boleh kurangkan..sy guna 1 ½ cwn je)
1 sudu kecil baking powder
½ cwn susu cair**
1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
*Sebuk koko (secukupnya)
*Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
*sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.

Cara2:
Pukul planta/butter dan gula smpai kembang...
Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang
Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau…
Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan
ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…
Pengalaman sendiri :
Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & meratkan adunan tersebut
serbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikit
bila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi cantik.

12 comments:

sarah-najwan said...

jadi jugak tu..
saya ni yg lama dah xbuat kek..huhu

tau beli je..

kak aidah said...

Salam Suri,
walaupun tak menjadi tapi tetap cantik di mata akak.

ainnoraini said...

rajin suri ni...
tak kisah ler tak cantik...janji boleh makan...nnpk sedap jer...saye pun dah lame tak buat kek..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

amboi terbau keharuman kek sampai sini.nak sikit suri.cantiklah cam pelangi.

suri solehah said...

sarah>>saya ni kunun2lah tu hehe..tak tengok betul2 penya tak masak huhu..


kak aidah>>hehe,,timakasih kak org "pro"bangga kena puji hehe..

ain>>ari ni cuti..rajin nya berlebih skit,,walaupun dah tahu masak tak penah nak jadi elok..

kak ina>>hehe..bau manis..walau tak sempurna,,tapi anak2 suka sbb caler2

Ati Masrif said...

nampak dah jadilah tu
mesti sedap na..

boleh kita cuba pulak lepas
syahmi sihat..

aida..pun asthma ke..
apa rasa benda sedut tu yek
ada pening2 tak
ada nak muntah tak

~ yus ~ said...

wah! nak sikit....

yus kalau buat kek mcm ni biasa tak laku. Kek coklat juga kalau buat laku..:)

cek chun said...

suri, mu takdak cucuk2 dulu ka kat tengah tuh. guna lidi ja. aku beli cake tester. murah ja. 3 hengget kot.

Norhafiza said...

sedaaaaapnyeeeee..terliur lak No tengok..nanti la ada masa lapang No nak buat jg la..nampak dah mengiurkan..rupa xpe, jnj sedap kan kakSuri hehe..

sal said...

assalamualaikum Suri Solehah..

nampak cantik..
berselera..

Kalau poskan ke sini..tetap abis..

suri solehah said...

ati>>rasa sedap boleh tahan la hehe.
-nak kata rasa benda tu biasa je..tapi kalau saya lepas sedut tu mmg pening n muntah2..tgk tahap ubat yg dia masukkan..kalau sampai 2-3 kali mmg muntah..sabarlah ati..

suri solehah said...

yus>>hehe..mai sini yus..mmg tak lakulah yus..ari ni duk ada lagi..huhu

mai>> I ngantuk sangat..so soh my maid tutup n biar je sekali belah pagi tak masak hehe..camana erk kek tester tu..anta gambar sat..

no>>hehe..semalam cam sedap je no ari ni dah tak mau..nanti no buat plk ye..

kak sal>>sedap sebab caler2 kan kak sal ..hehe