Assalamualaikum..dan selamat datang

Wednesday, February 2, 2011

Salam kepada kawan-kawan yang sudi berkunjung sini...mood seronok ,,sebab hubby dah cuti hari ni..sbnrnya sedih jugak sbbtak leh balik kg....Sekarang ni kan berita tentang kerisauan ibu bapa n seluruh rakyat malaysia mengenai pelajar kita kat mesirkan..moga2 Allah permudahkan urusan mereka..InsyaAllah..saya pun duk teringat jugak sbb ada ramai gaklah ex student kat sana,..semoga semua dalam keadaan baik..

Tak ada apa nak buat..jadi nak tunjuk pasal buah ni lah hari ni,,
rasanya semua orang kenal huhu..
buah cermai..tapi saya baru jumpa buah cermai manis..rasa cam pelik pulakkan ...
biasanya yang masam2 skitkan..
Mak saya dulu kalau ada buah ni banyak, dia rajin buat sira..
Sayapun dah ada jiran bagi kelmarin so tanyalah mak,,,dia buat camana..

Tengok tu..kalau preggy..fuh mesti selera ni..jadinya mak kata kena rendam dulu dalam air kapur..jadi saya rendamlah semalaman

dah toskan dalam 1jam masukkan dalam kuali n masukkan gula n garam..

Pastukan kacau sampai air kering n jadi lebih kurang gini..bila dah rasa,,nak buat sira ni..sedap lagi buah yang masam tu....bukan apa kalau buah yg masam tu kita sira rasa masam manis skit,,ni dah buah tu manis,,rasa manis je lah..tapi anak2 layan je..huhu


Hubby dah cuti ...tapi tak tahu nak kemana..napelah kerajaan tak bina jambatan dari langkawi ke tanah besarkan..senang nak ke mana2kan... huhu

23 comments:

ainnoraini said...

alahai...pagi2 dah tunjuk buah cermai...
meleleh air liur mcm ni...

selamat bercuti...tapi kite keje hari ni....

SHAFIDA said...

sedap`nyaaaaaa

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

adoiyai...


lama betul tak makan buah cermai ni ! susah nak cari.


kita kerja lagi lahhh tapi ofis lagi lengang dari semalam.

sayangsayangibu said...

tengok rasa kecur mulut...;p
tp sya tak suka makan sbb masam

langkawi duk dimana?
dulu sya duk langkawi hampir 3 tahun, tak boleh hidup..
bosan,pi mai pimai tang tu jugak .. ;p

Cik Ina minat Do do Cheng said...

kecur air liur tengok buah cermai.Akak tak tahu pulak boleh sira, selalu akak nampak dorang buat jeruk.sedap ke?

Norhafiza said...

No suka wat camni kakSuri time duk kg dlu sbb kat kg banyak..lepas sira makan tepi beranda sebab nak sembo biji nye hehehehe...wah, naik keco lak...

Cik Pah said...

tapi saya lebih suker buah yg manis.. masam masam nih mmg tak suker

Kakzakie said...

Lamanya kakak tak dapat makan buah cermai ini. Tak tahu juga ada yg jenis manis. Kecur pulak dah....

Solehah said...

sedapnya.kalau kat kg saya panggil halua. kecik2 dlu je mkn.skg x pernah jumpa. first time dgr buah cermai manis. ;)

Nurazimah said...

kecur tengok buah cermai ni..kat blakang umah jiran ada buah cermai rimbun..gugur gitu jerr..malu nak mintak..kite ni memang hantu asam..kalo cara orang sini makan..tumbuk2 buah tu..gaul ngan garam blacam..nyum2..

pipoq said...

lamanya tak jumpa buah cermai..kat kampung pun dah jarang nampak..jenuh cari kat Ipoh ni..

mummiey said...

wahhhhhhhh...sedapnye...dah lm x mkn cermai sira ni..dulu mak selalu buat tp skrg xleh dah..mak x sihat..lumpuh separuh badan..

RaNiA said...

baru tgk jer d kcur lior...teringat2 rasa kemasaman dia...;p

suri solehah said...

ain>>hehe..kesian pulak ye terliur..ain tak amik cuti kemana2 ke..datang langkawi ke hehe..leh jumpa.


shafida>>sedap boleh tahanlah makan sambil tengok tv hehe..


reen>>hehe..mmg susahkan sekarang..sy pun baru jumpa yang manis pulak tu..
takpa la reen kerjapun..hujung bulan kencang hehe

suri solehah said...

sayangibu>>hehe..tapi yang ni jenis yang manis..oh penah keja sini ye,3tahun pengsan hehe..sy baru masuk bln 7 thun lepas pun rasa nak pening dah,,duduk kat sri negeri..sayang duk mana dulu?


kak ina>>hehe org kelantan kot semua manis,tu yg sira tu..sedap jugak kak kalau yang buah jenis masam lagi sedap..rasa masam manis..


no>>ha ahkan,,,kalau kt ganu..tepi pantai banyakkan pokok ni no..terngat kg lah tu hehe..


cikpah>>masam sedap makan garam belacan kan cikpah..fuh..meleleh liur hehe.


kakzakie>>suripun baru jumpa kak jenis yang manis ni..tak ngeri sangat nak makan gitu je hehe



solehah>>oh ya ka..sedapkan solehah,,akakpun 1st time jumpa yang manis ni..

suri solehah said...

nurazimah>>mak sebut garam belacan tu buat akak meleleh tu hehe..diaorang jenis tak makan kan tu yg boleh gugur gitu je..pastu pulak tak mo sedekahkan hehe..


popoq>>betul tu pipoq..kat kg akakpun kami tak tanam hehe..tak de nilai komersial kot..


mummiey>>hem..moga mak mummiey cepat sembuh..kena banyak2 urut kot ye..


rania>>hehe,,sedapkan..tapi yang ni jenis yang manis sis..

~ yus ~ said...

Wah Suri. Saya mmg suka cermai yg dah di sira atau dah di buat jeruk tu Suri. Mintak sikit..hehe

Ati Masrif said...

seronok..sampai n3 takde tajuk na

kalau ada jambatan lah..
kita mesti pi sana..tiap2 bulan..huhu

cikguRosa said...

sedapnyaaa.. tringat dok kampung dlu.. banyak buah ni... makan ngan garam.. hehehhe!! tak pun buat jeruk.. sempoi laaa.. tp kt kb ni tak jumpa plak buah ni..

suri solehah said...

yus>>yus pun biasa makan yang sira ye,,saya ingat masa budak2 dulu mak buat..yus ajak le abe SRD mai jln langkawi ni hehe..saya simpan tuk yus..


ati>>haha ati cakap baru perasan..camne leh tak buh tajuk tu ye..ala ati tak yah lah tunggu jambatan..atikan duk kat epot..fly je le..hehe

suri solehah said...

cikgu>>betulkan..saya pun ni baru jumpa balik buah ni..

Sunah Mohammad said...

alamak, nape sedap sangat ni kak???

zih@n said...

buah cermai..masam je rasa tgk gmbr tu..suka2..