Assalamualaikum..dan selamat datang

Wednesday, February 2, 2011

kalau dah malas..koeteowpun bolehlah...

Petang-petang kadang mati idea nak masak apakan..
teringat ikan kembung yang hubby beli ada lagi..
Sebenarnya hubby nak makan laksa..pebret dia tu
tapi kita pulak yang teringat nak makan laksam..
gara-gara rindu tak leh balik kampunglah ni..hehe..

Laksam ni rasa macam renyah sikit nak buatnya pulak..
bukan apa saya malas nak tunggu kukus tu..
kukusan kecik je,,mesti bercinta nak siapnya..

Jadinya disebabkan malas saya makan je ngan koeteow
hehe..rasa dia nak lebih kurang je kan..
malas punya pasal..tapi teringin...



Hehe..tapi rasa ada gak org lain buat gini kot...
Untuk resipi laksa ni...biasa je kan..semua orang selalu dah buat,,tapi disebab line elok ari ni rasa nak tulis pulak kat sini...

Untuk kuah...

1 kg ikan -direbus dan dibuang tulang
2 ulas bwg putih *
4 ulas bwg merah*
Santan dari sebiji kelapa
Sehiris halia*
1 sudu lada hitam*
sebatang serai-dititik je..
5 keping Asam keping
Garam -ikut selera masin..
Gula skit


Cara.//Blend kan isi ikan..masukkan dalam periuk kemudian belender gak bahan2 yang bertanda * masukan juga dalam periuk tadi..pastu perahkan satan masukkan sekali pastu semua bahan yang tinggal lagi tulah..senua main masuk je..dah tu masak sampai menggelegak..mudahkan

dah masak hidangkan bersama ulam-ulaman serta belacan..


p/s:sebenarnya untuk laksam tu guna sepeket kecil tepung beras tu camput ngan 1/2caw tepung gandum..pastu bancuh sampai cair..kukus atas tudung periuk yang disapungan minyak..kukus tu sampai laksam tu mengelembung..tanda dah masaklah tu,,then angkat sejuk skit gulung..


Sedap ni..ridu kat kampung weh...
Sahabat-sahabat maya makan apa pulak petang ni..huhu..saya ni asyik ingat makan jekan..bila nak kurus hehe

14 comments:

Nieza said...

wah menarik resepi akak ni dan kreatif lak tu...bolehlah kan janji mkn kenyang..hehehe

dyea irdina said...

sy pernah try buat laksam tp tak jd..mmg leh tgk resepi tp rasanya nak kena ada tok guru la..hehehhe tak tau adunan tu nak pekat cam mana...tp laksam mmg best kan...teringin laks

suri solehah said...

nieza>>kreatif aka malas tu hehe..bab janji makan kenyang tu yang ptg kan nieza..hehe


dyea>>hehe..Akak pun selalu buat tgk yang pertama dulu kalau tak lembik..boleh je..nak tgk sukatan betul susahkan..kalau keras nanti patah pulakkan masa gulung tu.. :-)

sHi Ma said...

sedap tu, malam2 BW jumpa makan terus lapar.. (",)

Cikgu Nurin said...

Suri...rezeki,rezeki...dah lama akak cari resepi laksam nih...ho ho ho...boleh makan ngan kueytiow ye....bagusssss....

cek chun said...

laksam..nyum..nyummm

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

laksa ! laksa ! laksa!laksa!






hehe...
kita tak makan laksam lah....

Farhan Zulhusmi said...

hehehe...
itu pon jadi...hehe...
tapi xde beza rasanya....cuma nie pakai kuewtiow....yg tu pakai mee laksa....
sedap2.....

Lagenda said...

Mak suka makan laksa kuah lemak tp yang lebih penting, sambal cili MESTI ada haaa..

Mkn dgn kewtiaw?? hohoho..x pernah cuba lg

sal said...

sedap juga...apalagi jika makan sesekali..laju jee, yee

Cik Ina minat Do do Cheng said...

sedapnya kueh teow sup, makan tengahari buta ni.Sekarang ni tengah panas pulak, rasanya nak makan makanan berkuah je.

suri solehah said...

shi ma>>hehe,,selamat datang shima,..terima kasih..


cikgu>>hehe..resipi main2 je tu,,yang pakar sebenar buat sy tak pasti pulak..


chun>>hehe,,sila2sila..



reen..haha..leh kawan ngan hubby kita..laksam-laksam hehe

suri solehah said...

farhan>>hehe..betul tu..sedap gak le utk org2 yang malas cam akak ni..


mak>>betul tu mak,sambal mesti ada,,nanti mak lehlah try kiah lemak+kuetiaw ni lak haha..


sal>>tulah..makan ngan jayanya,,tapi hubby tak berapa laju..sian dia..



kak ina>>tulah kak..tambah saya ni selera sepanjang masa..huhu

Norhafiza said...

kakSuri..No pun suka makan nih..maklumla kita kan org pantai timo hehe..No kan klo malas nak kukus tu No beli laksa kering atai mi lidi..sedaaaap!