Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, February 4, 2011

apam...

Asalamualaikum..sahabat2..
terima kasih kerana sudi datang ke sini..
seronok rasanya sahabat maya sudi
berkunjung ke tempat saya yang tak sepertinya ni..
terima kasih sekali lagi
;;
;;
''
semalam jalan-jalan kat umah sahabat2 maya
terjumpa satu resipi apam..
 tengok2,, macam tak penah cuba lagi resipi tu..
jadinya saya merajinkan diri malam tadi
mencuba resipi ni
bukan apa ..orang baru nak belajar masak
kena cuba macam2kan..
huhu..semangat untuk diri sendiri
yang sering masak tak jadi sepertinya tu..




Inilah apam yang dimaksudkan tu..sedap jugak dimakan panas2..

Yang ni saya buat versi kecil..anak2 sukalah yang kecil ni
Jadinya resipi apam ni saya pastekan kat bawah ni..dan nak berterima kasih kat ct anie dari pandangan rohani..akak kopi n paste kat sini resipi tu ye..kata anie diamik dari blog kak ummie(homesweethome)terimakasih juga..
Bahan:- 
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 1/2 cawan air
  • 1bj telur
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 atau 2 sudu besar serbuk koko
Cara-Cara:-
  1. Panaskan pengukus yg berisi air hingga mendidih.
  2. Mix semua bahan2 menggunakan mixer atau nak lebih mudah lg boleh gunakan blender.(yang ni saya tak mix ngan mixer sbb malas nak basuh hehe..saya gaul gitu je)
  3. Masukkan dlm acuan lompang dan kukus hingga masak lebih kurang 10 - 15 minit.

saya yang tak pandai ni memang rasa resipi ni agak mudah jugakla..sebab tak payah nak bakar..kalau bakar tu risau je..

Jadi kepada sahabt2 yang munkin tengah bercuti bolehlah juga kalau nak cuba..tak risau sgt takut tak jadi sebab kukuskan..saya gandakan resipi tu..dapat banyak skit..

11 comments:

kak Erna said...

as salam suri..akak ni peminat kuih apam tau..selalu mencuba resepi2 apam yang ada,,

Sofea said...

salam kenal..akak follow ;)

dyea irdina said...

dtng C&P resepi apam...nanti nak try buat jugak la...kn lak sukat pakai cawan lg sonang kijer...kak terlio la tgk pinggan display akak tu...huhuhu sy dah lama nak beli yg corak bunga tu tp tak dapat..yg dapat corak rose penuh je...serabut laks tgk..

ainnoraini said...

boleh la try...anak yg no 2 suke mkn apam ni...

kalau buat kecik2 senang nak mkn kan...

Ati Masrif said...

amboi suri..cuti seminggu
jadi chef memanjanglah..

nanti nak cubalah..
tergoda dgn pinggan 4 segi tu..huhu

SHAFIDA said...

cantiknya kak suri apamnya menjadi sgt2 dah tu....

kalau saya, xtentu lagi menjadi....nnti nk try gak ahhh

Norhafiza said...

sedapnyeeee kakSuri...bila anak2 suka makan kita lagi suka nak buatkan ..kan kak?..

suri solehah said...

kak erna>>samalah kita kak.munkin sebab mak dulu2 suka buat apam..hehe..semalam tu sempat buat apam eno sekali..warna-warni..tp yg tu anak2 tak suka..kita n hubby je makan


sofea>>sama-sama kita kenal ye..terima kasih.


dyea>>akakpun suka kalau tengok resipi guna cawankan...pingan biasa je tu.. jarang guna..

suri solehah said...

ain>>betulkan ain..kecik2 anak2pun habis makan,,kalau tak makan separuh..buang separuh ..geram hehe


ati>>dah tak tahu nak buat apa ati nak jenjalan ..langkawi ni kecik sangat..hehe..nak tunggu ati datang..tak dtg pun hehe..masak jelah.


shafida>>malu lah sis cakap gitu kalau ada org dengar hehe,,akakpun baru belajar masak..


no>>betuk tu no..lagi2 kalau yang kita buat tu..agak memuaskan hati..hehe

Nieza said...

assalam kak suri....ada lagi tak apam ni kak nk 5 ketoi nk wat sarapan ni...hehe btw cantik apam akak kembang mekar setaman tu...:)

suri solehah said...

nieza>>hehe..dengan hidung2 akak sekali kembang setaman dengar niza puji..haha..alaa niza lambat ckp..