Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, February 11, 2011

Apam balik

apam balik ni dah masuk percubaan ke 2..
resipinya jumpa kat dapur no(mutiara nolan)lama dah
masa jumpa tu terus buat
tapi percubaan pertama tu jadi cam lempeng tebal je
munkin lepas bancuh terus bakar kot..
macam tak naik sangat.

rasa mcm dah malas nak buat..

tapi biasalahkan..takkan nak menyerah kalah awal..
so try buat tuk kali kedua
hasilnya boleh tahanlah ...


tak berkilat cam kt kedai..lupa malas nak sapu margerin ..tapi nampak ok gak lah..cuma agak nipis skitkan..

 No kata dia amik resipi tu kat dapur raidah..so sy  mintak izin dari raidah paste resipi dia kat sini pulak..terima kasih tuk no n raidah..

Bahan-bahan:

2 cawan tepung naik sendiri } diayak
1/4 cawan gula
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 sudu kecil baking powder
sedikit pewarna kuning
1 biji telur
1 1/2 - 2 cawan susu segar (kalau nak guna air biasa pun boleh)
Sedikit garam.

Inti:

1 cawan kacang tanah yg telah digoreng tanpa minyak } dimesin - untuk ditabur
1 tin jagung krim - untuk ditabur
1 cawan gula - untuk ditabur
Sedikit mentega

Cara penyediaan:

1. Pukul gula bersama telur hingga kembang, masukkan soda bikarbonat, baking powder,susu segar,sedikit garam dan pewarna kuning. Pukul lagi hingga sebati.
2. Masukkan tepung dan kacau supaya ianya tidak bergentel.
3. Panaskan pan 'non stik' tanpa menggunakan sebarang minyak, ambil satu senduk atau dua (bergantung kpd ketebalan yg disukai) dan tuangkan ke dalam pan kemudian nipiskan. Tutup pan sebentar.
4. Apabila setengah masak, taburkan bahan taburan tadi dan secubit mentega.Bila masak bolehlah diangkat dan dilipat dua.Sapukan sedikit mentega di bahagian kulit luar.

** Untuk mendapatkan apam balik yg cantik,perapkan bancuhan tepung tadi selama 2-3 jam dan barulah dimasak.

Saya buat tadi pagi tu..saya bancuh tepung sebelum tidur malam tadi..nampaklah lubang2 skit..
cuma satu je..nak tanya munkin ada sahabat yang berpengalaman..nak bagi rasa jagung tu macam masak camana ye..sebab apam saya tu..bila makan jagung nya macam tak masak je..

ada dak pendapat  kawan2??

23 comments:

Nieza said...

assalam kak suri, nk order apam balik kak...jagung kasi lbh yer...hehe sedapnya lama dh tak buat ni tunggu ada stok jagungla..:)

atie said...

sedap ye..suka apam balik..boleh amik contoh ni..tp mangkuk nak bakar mcm apam balik tak ada..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Nak apam balik banyak jagung satu. memang peberet akak ni.No ngan suri rajin buat kuih.

Izan Ishak said...

alahai kak suri...izan pun dah lama teringin nak buat sendiri...tp tak konfiden. asyik dok beli je...

Kak Rosaliza said...

Assalam suri..cantik dh tu apam balik..akk belum cuba lagi ni

nora said...

tengok apam balik tuh...teringat arwah ayah..suka sgt dgn apam balik..:(

Adinda Amy Sensei said...

assalamualaikum kak..

wah....nampak sedap apam balik tu...dah lama tk mkn...sedap kan

Norhafiza said...

apam balik 1 kak..jagung ngan kacang lebih ya hehe...

wah...ok dh tu kak, nnt leh try lagi klo tak puas hati..jgn putus asa tau..

sama2 kak..org kata sharing is caring kan hehe..

HaSue said...

assalamualaikum kak suri..dah santek laa apam balik nya tu.kalau letak marjerin leh tambah kolestrol pun ye kan..tp lebih sedap..hehe..nak rasa sepotong!

rruzanna said...

akak! sedap kot :) jadi je tgk. kalau extra jagung konfem abis satu pinggan mkn sorg :)

Umie said...

sejuk2 nie tgk plak apam balik kak suri nie..isk, terliur cheq tau...huhu

suri solehah said...

nieza>>jagung dia akak rasa takleh nak kasi lebihlah,,takut nieza kembung perut..sbb akak rasa cam tak masak hehe..


atie>>akak masak dalam non stick pan je..tp tak dak nipis tepi cam kat psr malam jelah hehe


kak ina>>nak jagung lebih kena tambah duit skit lah kak,,boleh? hehe


izan>>cubalah izan..akakpun yang pertama kali buat..cam lempeng..pastu ada yg patah masa nak lipat hehe..

suri solehah said...

kak rosa>>cubaan kedua dah tu kak..setakat boleh gagah je lah..


nora>>emm..kadang ada benda tu mengingatkan kita pada sesuatu,,jadi dah tak boleh nak makan kan..al fatihah utk arwah ayah nora..


amy>>boleh tahan gak lah amy..tapi jagung rasa tak sedap skit..munkin nak kena masak dulu kot.


no>>haha yang ni lagi kena up rega..jagung n kacang mahal skrg dik..takleh buh lebih..hehe.

suri solehah said...

ha Sue>>hehe malu ngan hasue,,excited nk masuk ga..lupa anak lahir 2009..huhu...setakat sepotong tu amik je lah sis,,jgn nak lebih je..hehe


ruzana>>hehe..semua nak jagung estra..tak balik modal hehe..


umie>>sian kalau umie yg terliur.. sah2 umie tak jumpa pasar malam jual apam kat sana..

cemomoi said...

suka gak makan menda alah ni

Ellen said...

memang sangat suka makan apam balik ni..tapi tak pandai buat plak...kalo nak makan kena beli kat kedai..BTW, nice sharing..

kak Erna said...

suri..tak boleh nak tolong jawab ni..tak pernah buat apam balik lagi..
tahniah su..apam balik su dah menjadi..

Kakzakie said...

Suri... rajin betul suri mencuba resepi. Asyik mencuba resepi baru je.... oklah apam balik tu.

Cik Pah said...

cuba jagung tuh akak masak dulu.. munkin boleh kot.. cuba je lah..

aidah said...

Salam Suri,
takde cacat celanya pun rupa apam tu, pada akak dah Ok sesangat tu. Akak memang tak pernah buat sebab selalunya beli je

cek chun said...

pandainya kawan aku ni.. sodap tu wehhh

suri solehah said...

cemomoi>>selalu suka beli je..ni rasa rajin nak cuba buat..


ellen>>akak pun baru belajar sis..jumpa resipi kat dapur kawan2..


kak erna>>hehe,,takpelah kak..terima kasih..


kak zakie>>ha ah kak buah cempedak diluar pagar..hehe


cik pah>>emm betul jugak tukan cik ah..masak dulu baru letak dalam tu kan..thanks cik pah..


kak aidah>>hehe,,saya pun baru belajar-belajar buat..sebelum ni tak penah tahu pun resipi ni..


chun>>hehe..tq,tq,tq..haha

suri solehah said...

cemomoi>>selalu suka beli je..ni rasa rajin nak cuba buat..


ellen>>akak pun baru belajar sis..jumpa resipi kat dapur kawan2..


kak erna>>hehe,,takpelah kak..terima kasih..


kak zakie>>ha ah kak buah cempedak diluar pagar..hehe


cik pah>>emm betul jugak tukan cik ah..masak dulu baru letak dalam tu kan..thanks cik pah..


kak aidah>>hehe,,saya pun baru belajar-belajar buat..sebelum ni tak penah tahu pun resipi ni..


chun>>hehe..tq,tq,tq..haha