Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, March 25, 2011

pajeri rebung

Assalamualaikum..

Alhamdulilah..makan tengah hari tadi..seperti hari2 biasa..
sentiasa selera sampai bertambah2..
sekarang ni istilah diet dah takde dalam kamus hidup huhu..

hari ni teringat nak makan rebung..ubat sakit urat  
sebenarnya..rebung dari rumah MIL..baru kesempatan nak buat hari ni..
pekena pulak dengan ikan talang masin..tu yang bertambah siap tu..

pajeri rebung cara saya..sedap,, sbb guna rebung madu

Jadinya merajinkan diri di sini umtuk menaip resipi mudah ini....

-beberapa kerat rebung
-1 peket rempah kari
-2 caw santan pekat
-seulas bawang putih**
-3ulas bawang merah**
-sedikit kulit kayu manis n bunga lawang
-1 sudu besar kerisik
-sedikit udang kering
-garam n gula secukup rasa.
-minyak untuk menumis.
**mayang.

cara-cara;
tumis semua bahan seperti nak buat kari..bila dah pecah minyak,masukkan rebung yang dipotong 2inci n kelar jgn putus.bila rebung dah sebati ngan rempah tumis,masukkan santan..kemudian masukkan kerisik n udang kering.last sekali masukkan garam n gula..saya suka manis2 skit pajeri ni..

kawan2 makan apa lunch tadi....apa2yang kita makan pun..syukurkan sebab kita masih diberi peluang untuk menikmati hidangan tengah hari disaat ada yang hanya makan sekali sehari sahaja...

37 comments:

cek chun said...

aisehhh.
ni wat aku menitik ayaq lioq teringatkan kombinasi ikan masin+rebung ini

suri solehah said...

cek chun>>hehe maile rumah,ada lagi ni,aku lama dah duk tunggu org tu mai langkawi,aku nak sambal biliss...!!

mommylavender said...

sedapnya ~mai post kat mommy semangkuk, boleh buat pajeri ek... mommy penag wat masak lemak dgn udang jer...ni mommy nak try la...

suri solehah said...

hehe,,kita rasa sedap tapi hubby kata dia lebih suka terung or nenas huhu..tapi kita belasah jelah..selalu gak wat mask lemak,tp ngan daging salai,,

AZLINA said...

Assalamualaikum suri,ehhh rebung pon leh buat pajeri eh...mcm sodap je, one day kena cuba ni, tp akak yg x reti sgt mkn rebung..huhu

Nieza said...

Kak, saya suka mkn pajeri tapi tak pandai nk mkn rebung haha bila nk pandai tak taula..hehe

dyea irdina said...

ya allah sedapnya nampak pajeri rebung tu..sy jarang mkn rebung. baru sekali rasanya mkn tu pun MIL buat masak lemak putih..

kak Erna said...

suri..akak suka sangat makan rebung ni...tapi tak jumpa lagi kat sini..
rebung ni masak kari campur daging..sedap betul ni..

Zaliedana said...

Fuhh akak rebung sedapnyer,feberet tuh,kalo rebus cicah sambal pong dah ok kan,nih wat pajeri lagi la sedap kak..

Kak Rosaliza said...

Assalam suri namapk cam sedapnya rebung masak gini ..akk tak pernah makan, apa lagi membuatnya.

oh macam buat pajeri nenas / terung ya

Adinda Amy Sensei said...

best ni....

Norhafiza said...

Ni la 1st time No dengar pajeri rebung..biasa rebung No sayo lemak takpun goreng...mmm bahan2 pun senang ni leh cuba nnt...tima kasih kak..

YATZAKIE said...

sya xreti masak pajeri kak..hehe

cemomoi said...

ikan talang dengan nenas, rebung sdap juga buat gulai kuning ... iskh keco air lio

Cik Ina minat Do do Cheng said...

firs time akak dengar, pajeri rebung.sedap ke suri?ikan talang tu memang suami akak buat ikan masin.sedap tu. lapar pula kat tengah pagi ni.

Kakzakie said...

Rebung madu tu tak sama ke dengan yg biasa dijual di pasar? Kakak tak pernah rasa pun cara masak begini. Mesti best....

nurkass said...

ya allah..sabar je lah..
nak kena cubit kak suri nih..huhu..terliur dibuatnya..adehh..

tak pernah dgr lagi pajeri rebung..selalu buat pajeri nenas ngan terung jek..kass copy ye kak suri..hehe

Amy Syaquena said...

sedapnya lame x makan pajeri..kecur air liur lihat gambar..

sarah-najwan said...

rebunglah antara sayur yg saya xmakan...

pajeri yg saya suka..nenas..walawehhhhh...

Piasara said...

"serius..tak pernah makn pajeri rebung,selain terung,mangga,nenas dan kedondong(amra)saja...taktau pulak rebung boleh buat pajeri...nice la suri..."

sal said...

saya pun baru tau ada pajeri rebung..

mekasih berkongsi resepi..

azzey said...

mmg sedap nih mkn dgn nasi panas2..;)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

festaim saya tengok ni Aida. Saya biasa buat pajeri nenas aje. Rasanya sama je macam pajeri lain kan ?


*kalau rebung masak cili api + udang besar boleh meleleh air liur ni.
nak puas, ratah aje..

munna said...

tak pernah lagi makan pajeri rebung..selalunya yg nenas dan terung mmg munna sukalah makan...

si dara said...

first time tngk menu ni,....sllu nye makan pajeri nenas n terung je

~ yus ~ said...

saya tak suka makan rebung...huhu

Ati Masrif said...

as salam suri,

cuti panjang lagi ke...

kita tak pandai makan rebung
tapi pajeri terung
i likee...

^_____~

miloais said...

sedapnya.... iols suker rebung
dan suker pajeri
esp pajeri terung

dan sadly to say
iols tak reti sangat masak pajeri ni
penah try - rsa cam tak jadi jahhh!~

Umie said...

salam akak, kalau saya buat pajeri nie selain ada ikan masin goreng, kena ada 1 lagi penambah selera yakni sambal belacan...hehe..mmg masyuk sgt pajeri + ikan kering + sambal belacan + nasi panas2x.. mak mertua lalu belakang pun x perasan (mmg la x perasan kan, sbb lalu blkg..cuba lalu kat dpn...hehe)

~ yus ~ said...

salam suri, awat lama menyepi...

Kalah yus yg sakit mata ni..hehe

Cik Pah said...

sedapnye kak..selalunye org buat pakeri nenas jer.. ini rebung eh. baru punya resepi nih..

Lagenda said...

pajeri rebung??? 1st time dengar nih..tu guna rebung yg mentah atau yang telah dijerukkan tu suri??

Citarasa Rinduan said...

suri--
diakau kejam...
meleleq air liur ku....
sabor jrlah...
mai sini, hantar sepiring...ayu tadah dgn rela hati..heheheh

chinta... said...

sedapnyer..

Ada Dalina said...

fav lauk sayer sis....aaahhh...terliur nyerrrr...

Cikgu Fikri said...

kak,
hari ni tak tau lah knp..
tapi saya asik dgr resepi yg saya tak pernah dgr pasal rebung..
tadi saya tgk jaguh kampung kt astra, ader resepi ASAM PEDAS REBUNG..
yang ni plak pajeri rebung...
wah...
cmner rasanyer ek?
sedap tak kak?

Anyway utk katil patah tu, saya tak kisah pown...saya lg suka kalau akak happy bacer entry sy..thx :)

storyfromme said...

wah, nampak sedap la.perut da bunyi da ni :)