Assalamualaikum..dan selamat datang

Thursday, March 3, 2011

terpikir....

Assalamualikumm..sahabat2 yang disayangi...


Sehari dua ni asyik kepenatan je..tak sempat nk tengok blog..
tapi hari ni..nak juga tulis skit..sekadar nak kongsi rasa...
balik dari tempat kerja tadi
saya ke kedai jahit amik baju yang dah lama hantar
..
sampai kat kedai tu tengok dua orang kanak2
tertidur kat atas hamparan tikar
dua2 lelaki..dalam lingkungan 3 dan 5 tahun
kesian tengok gaya tidurnya..

saya bertanya dengan tukang jahit tu..
rupanya akak tukang jahit tu beritahu cucunya
cucu yg kehilangan ibu...
ibu yang meninggalkan anak...kerana ikut lelaki lain
huhuhu..sedihkan...sanggup seorang ibu
yang mengandung 9 bulan
dengan segala susah payah...
tapi demi seorang lelaki..meninggalkan anak2 comel itu
pada suaminya(anak akak tukang jahit tu)
jadi disebab kan bapa budak2 tu kerja
terpaksa dititipkan anak tersebut pada ibunya..iaitu nenek kanak2 tu..
sudah setahun ibu mereka tidak menjenguk dan bertanya khabar..
....
hati saya menjadi sebak teringat kanak2 tu,,,
balik rumah termenung..tengok anak2 yang kebetulan sedang tidur jugak
rasanya meninggalkan mereka untuk pergi kerjapun hati sering ralat
.....
apakah perasaan ibu yang meningalkan anak2 terus kepada orang lain
hanya kerana mengejar keseronokan sendiri..
makin difikir....
tetap saya tak temui jawapan.....




20 comments:

♥ Mrs.Eady ♥ said...

sedih nyer...smpai nyer hati seorg ibu trgamak buat mcm tuh..

my name is Yana said...

susah nk cakap kak,kdg2 penangan cinta boleh buat org lupa diri,tulah pentingnya sifat Qanaah dlm diri...doa agar kita tidak spt itu...Amin..

ana ayesha said...

mmg tak faham mgp ada ibu yg bersikap begitu, tapi apa pun pasti ada sesuatu yg menyebabkan ibu itu bertindak demikian hny mrk yg tau

ainnoraini said...

sebak la bile bacenye...
tergamakkan buat anaks endiri mcm tu...

tapi kite tak pastikan knp ibunye sanggup buat mcm tu...

suri solehah said...

mrs>> tu lah..akak tengok muka comei2 sian..dah lah tidur kat lantai camtu je..

yana>>betul yana..hidup ni macam2kan..mintak jauh dari kita je..


ana>>munkin jugaklah..ada sebabnya yg kita tak tahukan..tapi kalau sebaai ibu..akak rasa tetap tak tega...


ain>>emm tulah ain..kat luar sana munkin banyak kes gini..betullah kita tak pastikan..tp ikut cerita akak tu..ppuan tu baru 16 tahun masa nikah..agaknya tak puas enjoy kot..huhu

Cik Pah said...

mesti mak budak tuh dah kene guna guna kak.. sebab hanya manusia yg tak waras jer yg sanggup tinggalkan anak demi lelaki lain ..

qemaishak said...

sedih & sebak hati bila dgr berita2 camni..harap nasib kanak2 tersebut baik.

Nieza said...

sungguh terharu juga saya baca n3 akak ni...btw didoakan semoga anak-anak itu membesar menjadi manusia yg berguna dan menjadi anak yg baik.

Adinda Amy Sensei said...

begitulah nasib anak-anak yang ditinggalkan oleh ibu yang mungkin tak punya rasa....rasa sygnya sudah beralih arah kpd lelaki lain...sangat sadis kalo diingatkan...

tun_telani said...

nauzubillah.. moga kita dan keluarga kita dijauhkan dr sikap sebegitu..

tun_telani said...

nauzubillah.. moga kita dan keluarga kita dijauhkan dr sikap sebegitu..

MamaChia said...

menitis air mata bila mbaca...kecil2 dah menanggung beban..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Akan sampai masanya nanti dia tersedar. Masa tu nanti baru dia tahu langit tinggi ke rendah.

mama maman said...

kesiannyer... walaupun hanya membaca entry nih.... blom lg tgk depan mata... rasa cam tercarik2 hati tgk kanak2 begini... malah tgk anak sendiri pun hati menangis sebab terpaksa tinggal utk berkeja... aduh... lg2 maman skrg ngah tak sihat... demam... sian je... tak sampai hati tgk dia kalu dia tak sihat.... [sori panjang berjela2 menyibuk disini...]

Sunah Mohammad said...

kesiannye...alhamdulillah Allah bagi kita segala kecukupan...

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
Pada saya cukup le rasanya menempuh pengalaman hilang seorang anak. Tak sanggup rasanya untuk menempuhi pengalaman itu untuk kesekian kalinya. Benar2 menyeksakan. Nauzubillah

mamawana said...

Ya lah. sedih kan. mwana pun dari jam 8 pagi ke 5 ptg tak sabar2 nak balik rumah tengok anak2 wat apa. Rindu giler.... tengok anak2 org pun rasa cam tengok anak sendiri...

desperate mama said...

betullah org kata.."rambut sama hitam, hati lain lain.."

Rinna said...

Dia belum sedar lagi tuh maklumlaa tgh muda lagik..esok2 bila dah tua baru laa teringatkan anak tuh.. atau pun bila dia kawin lain tak beranak2 plak haa masa tuh laa teringat kan kedua2 anaknya. itu..

Umie said...

si ibu tu akan rasa menyesal nnt bile anak2 dah besar & berjaya tapi xnak terima dia spt mana dia lakukan terhadap mereka masa diorg kecil..semoga Allah melimpahkan rezeki buat si ayah utk membesarkan anak2nye tu..