Assalamualaikum..dan selamat datang

Monday, March 21, 2011

Nasi tomato ayam

Assalamualaiku...

nama entri ni.patutnya.bersiaran tengah malam
baru ada kesempatan
 dah rindu rasa nak cerita pasal makan2
....
nilah masak untuk makan tgh hari merangkap petang n malam sekali gus
masak dah lewat tadi  balik kerja,bawa anak kelinik dulu..
tapi okey gak kan..jimat tenaga..kalau tak dah kena 3 kali masuk dapur sementara malamkan..

sebenarnya masa duk belek2 resipi di MyR 
terjumpa nasi tomato ayam dari kak fida.
saya memang suka kalau resipi kak fida..
sbb kalau tengok,,semua resipinya mesti ramai orang cuba..
ayam ni resipi tak dak tajuk..sebab main letak je..ayam dari rebusan tadi....

Ni yang nak ceritanya..nasi tomato yang wangi...terima kasih kak fida MyR..

Bahan-bahan ( 8 0rang )

  • 1 kg beras basmathi - cuci dan toskan
  • 300 g ayam/isi ayam - potong kecil*
  • 1100 ml air
  • 8 biji tomato buah - dicincang halus
  • 4 sb tomato puri
  • 1 1/4 cawan susu sejat
  • 3/4 cawan minyak sapi/majerin
  • garam secukup rasa
  • BAHAN KISAR:-
  • 3 biji bawang besar
  • 15 ulas bawang putih
  • 1 ibujari halia
  • BAHAN PENUMIS:-
  • 8 kuntum bunga cenkih
  • 8 biji pelaga
  • 3 inc. kulit kayu manis
  • 4 batang serai - dititik
  • 3 helai daun pandan - disimpul
  • BAHAN HIASAN:-
  • daun sup/bawang,bawang goreng,gajus goreng

Cara-cara

  1. Air dan ayam direbus hingga ayam empuk,toskan ayamnya dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bahan tumis hingga wangi dan masukkan bahan2 kisar dan tumis hingga garing.Masukkan pula tomato buah dan tomato puri dan kacau hingga rata.
  3. Masukkan pula air rebusan ayam dan susu cair dan biarkan mendidih lalu masukka beras dan masak hingga hampir kering.Masukkan ayam tadi dan garam secukup rasa dan kacau hingga sebati.Tutup periuk dan kecilkan api dan masak hingga nasi tomato ayam masak.
  4. Matikan api.Taburhan dgn 1/2 bahagian bahan hiasan dan serihkan nasi perlahan2.
  5. Taburkan lebihan bahan hiasan di atas nasi ketika menghidang... 
Ayam yang diguna masa rebus tu saya keluarkan dan goreng n buat macam masak merah..
sedap resipi ni..bau pun semerbak..hasil daun pandan n semua bahan tumis tu..

-anak2 bila nasi kaler ni diaorang suka skit...
sebab tulah saya kerap buat nasi kaler2..
pada kawan2 yang suka..bolehlah cuba resipi kak fida ni..

28 comments:

Zaliedana said...

Assalam akak,wah sedapnyer nasi tomato ayam,dah lama xbuat,tapi mkn yg beli n kat kenduri da la ngee..Nak ngendeng yg akak masak lah,hehe..

RaNiA said...

lapar plak saya tgk nasi tomato tue..lama dh tak makan...:)

Umie said...

akak, saya dah nak masuk tido nie tp terbukak pulak entry akak ni & tertengok plak nasi tomato ayam akak yg mabeles nie..dah TERlapar la pulak saya..hehe

Citarasa Rinduan said...

sabor jerlah suri nie...tengah2 malam tayang nasi ayam tomato yang mengugat iman..

ayu baru bangun tidor nie...terus BW!!!
makcik lapo........(mujur kuat iman, diet)

cek chun said...

da, bak sepinggan
lapo nih

Sunah Mohammad said...

akakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!

sedap sangat! >_<

kakchik@ella said...

As salam, mcm best je nasik tu. sya pandai buat nasik putih je. yg kaler2 camni memang"fail". hihi

nurkass said...

amboi sedapnye nasi tu kak suri..
kaler pun cantik..setengah org buat pucat jek..minta izin copy ye kak suri..:)

Piasara said...

"bak mai 2 pinggan..hehehee..tamak tu.Lamanya tak buat nasi ayam..ayam dia lain macam sikit tu.masak merah pulak,selalu ayam hitam perap kicap tu kan...tapi tgk gambar pun dah kecur ni..mmmmmm"

dyea irdina said...

sedapnyaaaaaaaa.....suri tq for the red velvet resepi..dah buat dah..dah abis licin dah...lain kali leh uat lagi

Kakzakie said...

suri rajin betul masak kakak perhatikan. untunglah siapa yg ada di rumah tu ye....

Cik Pah said...

hah..dh kluar balik entry resepi..barulah best camni.. heheh.. mmod dari moody terus jadi tip top sebab tgk gamba makanan..itu kira terapi jugak tu

ainnoraini said...

sedapnye nasik tomato tu...

malam tadi makan nasik ambik sikit jer...

pagi2 ni bukak kat sini ade nasi tomato...rase lapa la pulak..

YATZAKIE said...

kak,beras biasa xleh gune ke kak??mcm nak try masak hjg minggu ni..i'Allah...

sarah-najwan said...

xpenah masak nasi gini
yg penah masak
nasi putih nge nasi lemak ajo..
padahal saya ni dah jadi bini org dekat 12 tahun doh..huhu

asik2 yg biasa ajo..

cemomoi said...

tunggu musim kenduri kawin je ni...

qemaishak said...

terima kasih kongsi resepi ni kak..

kak Erna said...

assalam suri..nak kena cuba jugak ni..nasi lain semua akak dah cuba.nasi tomato memang belum pernah cuba..
terima kasih suri..share resepi..

Norhafiza said...

tergoda betul No tengok ayam tu..rajin la kakSuri nih,,No skang masak ala2 kadar je..jnj kenyang hehe..

miloais said...

rajin bengat uols neh...!

nampak sedap dan menyelerakan....

Bio Aura RM650 said...

Salam kunjungan,
sedapnyer nasi tomato ayam,dah lama x mkn,mengidam la plak tgok gamba camtu hehehe.

Hanis Azla said...

kalau rajin nnt boleh juga mencuba resepi ni.. nampak sedap sgt..

HaSue said...

wah sedapnya nasi tomato!nampak sedap sangat!

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Suri, terlaparlah nampak nasi tomato tu. memang peberet tu.ayam masak merah tu .suri ni rajinlah.

suri solehah said...

zaliedana>>hehe..silakan2..eh lupa dah habis lah sis..


rania>>sedapkan rania..

umie>>akak rasa berdosa pulak pada umie..hehe,,tapi jepun pun ada semua bahan tu kan...


ayu>>hehe..sori ayu..wah rajin diet ye..sy ni ayu dah tak leh diet dah badan sekarang sama berat ngan masa mengandung 9 bln solehah dulu huhu

suri solehah said...

chun>>terkenang time potluck..adakah masih berjln lagi huhu


sunah>>memang sedap resipi kak fida ni hehe


kakcik>>sy pun tak pandai..ikut resipi..


nur>>cubalah nur,,akak rasa resipi ni mmg sedaplah..selalu pun duk buat jugak..tapi yg ni lg sedap..


kak pia>>hehe..tapi masak merah gitu rasa mcm sesuai ngan nasi tomato tu..


dyea>>wah..tadi ada jugak pg cari kat umah dyea..kot2 ada display hehe


kakzakie>>hobi kot kak..tapi tak pandai..masak semua ikut resipi hehe


cik pah>>alhamdulillah..ada jugak yg akak boleh gembirakan cik pah ...

ain>>hehe..buat petang semalam tu ain..dah malam baru buat entri


yat>>lupa nak notis kat situ yat..akak guna beras siam je..(beras yg beli kt kel)


sarah>>hehe..sbb 12 thn tu yg dah mangli tu..sy ni tak sampai setahun tinggal sama ngan hubby..kemaruk masak kat dia hehe


cemomoi>>ala akak pun letak apa yg ada dlm umah je..yg jagus semua tu tak letakpun..lagipun malas nak pilih kalau anak makan..

suri solehah said...

qema>>nanti qema ada masa cubalah..


kak erna>>cubalah kak,mmg rasa sedap sgt n tak muak sangat..selalu duk buat jugak..tp tak sebest yg resipi kak fida ni


no>>bukan rajin..hehe tp malas..sbb kalau masak nasi putih kena lauk macam2 tp nasi ni..just buat ayam n akak buat air asam skit hehe


miloais>>bukan rajin tu..tapi malas huhu


bioaura>>hehe..leh lah cuba bila ada masa


hanis>>mmg patut dicuba hanis...wangi semerbak


hasue>>sedapkan hasue..resipi kak fida ni betul2 menarik


kak ina>>hehe kak ina,suri tengah terangkat ni..hehe..anak2 suka caler2 kak tu yg buat tu..

ummiross said...

waa sedapnya, kecur airliur..