Assalamualaikum..dan selamat datang

Monday, March 7, 2011

Biji nangka..

Assalamualaikum...


Baru sempat nak jenguk kawan2
n masukkan cerita sendiri..
bukan apa..Along dah dua hari tak mahu pergi sekolah
sebab Adam takde,,
jadi dendanya
saya cabut kad Astro n PS2 dia..
sekali,, balik dari kerja, tengok dia duk main game online
terlepas peluang saya nak berbelog 
petang ni dia dah pergi main kat taman
baru dapat lappy ni..kongsi...huhu

nak cerita pasal bubur yang saya masak tuk FIL ari tu
FIL ni org Neg9..dia suka makan bubur cam org kel..
so saya buat lah bubur ni hari tu, tuk minum petang..
namanya biji nangka...
kawan2 ada tak yang pernah makan bubur ni?

....
biasanya kalau kat kampung
bubur ni popular time bulan posa
mak biasa buat kaler hijau
tapi saya saje meriahkan skit...



ni dia hijau merah..letak sagu skit...gambo blur skit,,tapi dah tahukan kemera saya huhu.


ni pulak wan n cucu2 nya kat dataran helang..tak tahu nak bawa pg mana

Jadi untuk petang ni pulak...saya tak masak apa huhu..
hidangkan suami ngan kek yang buat hari tu tak habis lagi ...
tuk minum petang dia...

sahabat-sahabat makan apa petang ni?????

28 comments:

sarah-najwan said...

aloh la..ni kuih feverit ambo ni..heheh

pernah jadi stori lucu..xhengat guna tepung pulut ke beras..saya belasah guna tepung beras..pe lagi..keghas kekong bule wat pekong hanjin buah tu..hahaha

pastu lepas kes ni..sblum buat tel mak kt klate dulu..heehe..

tun_telani said...

Assalamualaikum kak Suri.. hehe.. adik bongsu sy pon kalau x tgk tv, mulaa ngadap online games.. budak2 zaman skrg, advance btol.
sy pon teringin laa nk makan bubur nangka tu. pernah mkn yg kwn buat dulu. xpernah lg wat sendiri. nnti nk try laa.. nape xletak resepi? terpaksa tepon umah tanya resepi kt mama. hehe..

kpah k-poh said...

sedak weyyy..butir nako nih...Kak pah dgn muloh abah..tanding make sapo banyok..kak pah make sapa 30 butir sekali hadap..!!! ( tibo2 kecek kelate pulok!!!)..

Kamalia said...

kak suri..xpenah makan la bubur ni..mknn org kelantan ye?nak buat tu, takut xde sape yg mkn..nmpk akak punya ni mmg sedap sgtla..

Adinda Amy Sensei said...

best ni kakkk...lame dah x mkn...

Piasara said...

"butir nangka...tak biasa mkn.kalau buat pun mkn sorang jer,ank2 tak mo..kalau butir2 tu buat warna warni lg menarik kan.."

Umie said...

akak, sedapnye...nie rasa nak buat esok nie (dlm mimpi)..hehe

ptg td kite makan sardin roll aje..;-)

kak Erna said...

suri..akak pun suka makan..kalau bulan puasa memang kerap beli...sebab akak makan sorang..kalau masak sendiri banyak..
sarapan petang akak tadi..cekodok jagung je..

Nieza said...

sedapnya kak..dulu2 arwah tok rajin ler buat tapi kalau kat utara ada nama lain utk bubur ni...dh lupa lak..hehe

AZLINA said...

Assalamualaikum Suri..akak penah mkn bubur ni kat rumah sedara, mmg best mkn, laju je suap ke mulut..x sedar dh berapa bijik masuk dlm peyut..hehe

tims said...

mmm...sdap tu suri..meleleh..

tims said...

mmm...sdap tu suri..meleleh..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

makcik suka sangat bubur ni.Tapi kalau buat tak letak kaler. dia buat guna tepung pulutkan. kalau letak dalam peti ais, makan time sejuk okey je.

qemaishak said...

sedapnya..kuih fav gak ni, selalu bulan puasa buat ni..

qema biasa buat guna air daun pandan je kak, bau wangi.

sicKo^ said...

takpernah try & takpernah cuba.. tapi nampak macam sedap..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Memang di buat dari biji nangka ke Aida ? Tak pernah nampak lah pulak.

Cik Pah said...

dulu waktu bulan posa..biras saya ada buat kuih nih.tapi tak sempat nak merasa .. nak suruh dia buat lah.. tak tau camne rase dia..macam onde onde tak?

mummiey said...

Bestnye...
Lame doh x makan...
hehehehe..
kena buat la ni...

Norhafiza said...

wah...kakSuri nih tetap goda No ye hehe..No tak penah wat bubo nangka lagi..penah wat bubo chache dan bubo gandum cobek2 je heeheh..tp anok wanok la gop tu kan kakSuri...

Ati Masrif said...

pernah dengar saje
tapi tak pernah makan lagi

nape suri tak sertakan resepi sekali
nak gak cuba...tengah posa lagi ni
nampak apa ...semua nk cuba tau

suri solehah said...

sarah>>haha..buat lawak sarah..bakpo tak kaca bagi cair pah tu tabur bawang goreng huhu..tp beso lah dok kita jare2 buat..tajuk silap tu..patutnya butir nangka ke..baru nyakut

suri solehah said...

tun>>memang..tension kadangkan tun ngan budak menelium ni..rasa mcm kuih ringkas jah tu yg tak letak resipi


kak pah..wah baru tahu kak pah ore kelate..tajuk silap lah kak pah..butir nano huhu..

suri solehah said...

kamalia>>tak pasti asal makanan mana sis..tp manis2 kel kot..lgpun dari kecik2 mak selalu buat..


amy>>try lah buat amy hehe


pia>>huhu..akak paling tak suka kalau tak dak sapa nk makan..malas rasa nk masakkan

umie>>hehe..wah sadin roll best tu..akak asyik tertinggal je umie citer kawan2

suri solehah said...

kak erna>>malaskan kalau org lain tak mo makan..lama dah jugak suri tak buat cucur jagung..sedaplah pulak..


nieza>>ya ka nieza..tak perasan pulak..suami akak pun org kedah,,,lupa nk tanya dia


azlina>>hehe..sedapkan..suri suka rasa dia kenyal2 tu

tims>>tims penah rasa? tp betul..mmg sedap..

suri solehah said...

kak ina>>hehe..sedapkan kalau letak dlm peti..sejuk je tekak..mmg kak,tepung pulut n bancuh ngan air kapur..


qema>>betul tu qema..hijau tu air daun pandan..yg merah tu saja bagi meriah


sicko>>try la sekali..sedap tau..


reen>>hehe..tak aih..nama je..guna tepung pulut,,bancuh ngan air kapur..senang je reen..

YATZAKIE said...

bubur ni mcm bubur kcg ke kak?xpenah nengokla rupe dia ni...

suri solehah said...

cik pah>.ya ka cikpah..len kali rasa skit hehe..rasa mcm bubur sumsum kot


mummiey>> kuih tradisi..kadang kita terlupakan..asyik burger n nuget je hehe

no>>dekt2 nk jadi adik beradik kot..sbb hok ni buat ngan tepung pulut...


ati>>ala sian kat ati..kalau duk dekat leh kita buat hantar kat ati..dapat pahala kan..

misza said...

dulu arwah nenek selalu buat. mil pun kalau bulan pose mesti buat bila kita orang balik. tapi dia tak letak warna. orang jawa panggil bubur cendel(agaknya dlm bahasa jawa cendel tu gentel kot). Agak-agak jer. ^_^