Assalamualaikum..dan selamat datang

Sunday, January 15, 2012

kenal tak?-gulai kawah ara-

assalamualaikum..
kenal tak buah apa tu?
buah ni kalau kat kampung saya
di panggil buah ara
tapi kalau kat tempat lain tak pasti pulak..
sebabnya masa saya google,
wikipidia tunjuk gambar buah ara tak sama dgn ini


kalau di tempat saya@kelantan,
buah ara ni biasanya dijadikan ulam...
rasanya agak kelat sedikit..
tapi kalau di cicah dengan budu,,
memang berbaloi..

selain tu jugak,,buah ara juga
boleh dicampurkan  di dalam gulai kawah...
rasanya seperti hati lembu,
bila dah dijadikan gulai
gulai kawah...gulai kambing bersama buah ara,,sempena akikah ahmad adib fawwaz dulu....

ada tak kawan2 yang pernah makan buah ni
sama ada jadikan ulam atau gulai
kalau tak lagi,,,jom kita ke kelantan
cuti sekolah nanti ... :-)

35 comments:

Amie said...

Assalam Suri,
terima kasihlah sudi kongsi info tentang buah ara. Selam ni tak tahu buah ara boleh dimakan, nanti lepas ni nak cuba masaklah kalau terjumpa buah ara di kebun.

kakchik@ella said...

As salam Suri, KC tak penah jumpa Buah Ara. Thnks for sharing this info, ya.

ezzyra said...

sedapnya gulai ni...kalau kt kelantan,gulai kawah bubuh buah ara ni selalu jgak org buat untuk kenduri kawen...sedap sgt..

▪imie fatima▪ said...

kelantan macam2 resepi ada kan..buah ara tahu,tapi 1st time dengar buat gulai..

cheqna said...

sedap tuuuuu

NzA said...

sedapnya gulai kawah kambing + buah ara tu.......

Papa Mifz said...

raso nyer tak pernah mkn lg buah tu...

the triplets said...

yang ni kat kelantan saja yang ada kalau tak silap...tengok kawasan.

sal said...

klu dlm gambar macam bawang...

akak pun tak pernah rasa..

Farid said...

Pertama kali tengok buah ara...tak pernah tengok dan tak pernah rasa.

IntaNBerliaN said...

sy pun xpasti sy pnh mkn x..hihii.. tp nama buah ara ni biasa dgr.. :-)

EmbunRosaliza said...

Assalam suri, akk kalo pg tmpt kenduri suka mkn buah ara ni dari daging, mmg sedap, tapi bila dlm gulai kita tambah buah ara jadi mcm hitam sikit kuah gulai tu.

Kat KL banyak buah ara, dan selalu asda kat pokok, tapi yg tu tak boleh mkn akk rasa, tp burung mkn. Kalo yg kat kampung tu lain sikit, pokok tumbuh tepi sungaikan. Rindu nak mkn ulam mentah cicah Vudu heheh

PoohGumux said...

buah ara ni memang sedap. selalu makan kat kampung bila ada kenduri.

MaryaYusof said...

Salam Suri Solehah,
Pernah jumpa buah ni biasanya ada di hutan kan?? Tp tak pernah mkn... ingat xboleh mkn... mcm nak try pulak...;)

suri solehah said...

amie>>hehe..tapi ara ni adabanyak jeniskan amie..amie masak mmg mengiurkan



KC>>saja tu KC,teringat masa kenduri hari tu


eze>>betul tu..tp yg tak bestnya kalau ara lbh dr dging huhu

suri solehah said...

imie>>sedap ni dik,di buat gulai hehe


cheqna>>betul tu...


NzA>>memang sedap


papa mifz>>boleh ke kel tuk tasanya hehe


TT>>munkin kot ye..

suri solehah said...

kak sal>>buahnya ada getah skit kak sal


farid>>trylah cari n rasa hehe


IB>>lepas ni cuba makan pulak..



kak rosa>>ada org petua tak bagi hitam gulai..tp lupa dah..
rasanya yang kat KL tu yang jenis msk kuningkan..tak makan kot yg tu hehe


PG>>betul tu..


marya>>hehe boleh makan tp buah ni byk jenis,kami bias makan yang jenis mcm dlm gambar tu ada jg yg jenis ringan skit..tu tak makn

Ati Masrif said...

tak pernah tengok apalagi rasa
tapi kalau rasa mcm hati ..sukalah
boleh rasa suri masak nanti :)

.:nhalilah:. said...

tak pernah tgk la pulak... btw, salam kenal..

mama aini said...

ehem mama tak pernah lagi makan gulai kawah buah ara ni..kali pertama mama jumpa buah ni..hu2x..

Kakzakie said...

Alhamdulillah dah diaqiqahkan... moga bertamabah sihat dan jadi anak yg soleh...

RULZA said...

tak pernah jumpa..tapi nampak sedap...:)terliur pun ada..huhu

lyza said...

1st time dengar n 1st time gak tengok..hehe..terukkan saya...:P

tapi kelazatan budu mmg umpphhh.. walaupun saya bkn org kelatan tp sangat suka ngn nasi kerabu letak budu banyak2..;)

Nida said...

As-salam..

Tak pernah dengar dan mencuba... mesti sedap bila sudah dimasak... teringin pula nak mencubanya

Zaitun said...

Pernah dengar tapi rasanya belum pernah makan.

munna said...

munna pun tak pernah tgk buah ni lagi... teringin nak rasa

qemaishak said...

Sedapnya gulai kawah +buah ara ni, ta sabar nak kelik ni kak da weh.

~ yus ~ said...

erkk, tak pernah makanlah suri...huhu

Kamalia said...

Hehe..1st time dgr n tengok buah ni..
Balik nnt kalau g kelantan bole singgah rumah akk mkn buah ni..;)

Maya Mayana said...

tk pernah mkn buah tu la kak..kesian nya saya...

asben saya bekas guru saya..hehe

AZLINA said...

Baru tahu buah ara ni boleh masak gulai kawah, mmg tak pernah rasa..kat belah Perak x de org masak cam ni rasanya. Nampak sedap tu...emmmmm...(telan air liur)

aizamia3 said...

tau buah ara tapi tak pernah tau boleh masak.. hikhikhik..

~izan~ said...

1st time tgk kak... teringin mencuba..sbb izan ni mmg langsung tak memilih makan ekeke..ala2 tekak ular sawa gitu hiks!

Nur-nba said...

First time mendengar dan melihat buah ara ni.. Saya tak pernah sampai ke Kelantan lagi.. kesian kan..

~najwa~ said...

dulu masa balik kg(rumah nenek kat kelantan), depa dok buat gulai pakai buah ni la...baru saya tau, namanya buah ara, hehe