Assalamualaikum..dan selamat datang

Saturday, June 25, 2011

puding marble

assalamualaikum...


jam dah 8.40,,
munkin sahabat dah selesai bersarapankan
saya seperti biasalah,,belum jenguk dapur lagi..
bukan apa..time cuti orang dalam umah ni
ditembak jepun....


sebagai ibu yang baru belajar masak
mestilah nak cerita pasal masakan je kan
petang semalam sebab kek coklat tak masak
jadinya saya terpaksa buat menu lain tuk minum petang
 godek kat myR..jumpa puding marble

Sedap puding ni,,anak2 n hubby suka
dah keluar dari peties..sedap...

Abaikan rupa yang tak berapa cantik saya hasilkan itu
 masa duk masak tu tak perasan bawah dah hangus
biasalah tangan keras,,tergesa2 memarblekannya ,,,
hasilnya itu rupa pudingnya..
nak tengok yang cantik boleh ke sini 

untuk perkonsian seperti biasa saya letak resipinya
terima kasih kepada tuan punya di myR..ratnasari
mintak izin ye...

Bahan-bahan Puding Marble

  • 1 paket agar-agar
    6 cawan air
    2 cawan gula pasir
    2 sudu besar tepung kastard
    1 camca besar serbuk koko
    1 biji telur
    1 camca kecil esen vanila
    secubit garam
    1 tin susu cair

Cara-cara

  1. Didihkan air dan agar-agar hingga larut.
  2. Masukkan gula,susu cair, esen vanila, tepung kastard yang telah dibancuh dengan sedikit air,telur yang telah dipukul dan garam.
  3. Apabila mendidih, angkat dan tapiskan.
  4. Bahagikan dua. Satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko yang telah dibancuh. Bahagian kedua biarkan dengan warna asal.
  5. Tuangkan agar-agar kuning ke dalam acuan berselang-seli dengan warna coklat. Buat begini sehingga habis. Simpan di dalam peti sejuk.


Asyik duk layan blog,,dapur tak berasap lagi
mau makan pagi + tengah hari serentak ni ...
hehe..biasa tak sahabat2 buat gitu???

32 comments:

Kak Rose said...

suri, sedap puding mable penghapus air mata....cekelat jugak kan...

hehehe kena tembak jepun ya... ari ni jer, esok dah keja balik kan?

suri solehah said...

kak rose>>hehe..tapi marblenya tak menjadi..tu lah..kalau cuti seminggu 4 arikan best

sarah-najwan said...

ai tgh mengunyah roti canai ni...

rasa mcm nk buat puding marble arini..bhn seme ade kacawali tulur..huhu

jap agi pom nk masak sb ptg nati nok gi besdey parti..main2 buih..hahhaa

Kakzakie said...

Kakak kerja half-day hari ini. Tengaok puding suri menggamit betul. Nak buat entahlah bila. Tengok sajalah nampaknya....

Kak Rosaliza said...

sedapnyz suri puding marble tu..mkn sejuk2kan best je,

kalo time cuti selalu gak akkbf ngan lunch brunch)...malas gak nak masak2, selalu ank2 akk mkn roti pg, mkn yg hevy lambat kira lunch sekali hehehe

Nurul Jannah said...

waahh..mcm sedap je kak..huhu

Amie said...

siapa suka puding marble angkat tangan.... amie angkat 2 tangan!

Sunah Sakura said...

sedapnye akak~~~~

Norhafiza said...

sedap la kak..No suka makan puding nih...mmg sedap..

hehehe sll gak kak...pg makan apa yang ada cth roti ke biskut ke kudap2 ke..tghr br makan nasi hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

sejukkkkk & sedap !

tun_telani said...

haha.. kak rose, tun masa bujang dulu je bekfez+lunch sekali.. ni dh kawin, xleh wat gitu dah.. hihi...
omey dah tu puding akak =)

Ati Masrif said...

mmg sedap...
kita pun selalu buat
anak2 mmg suka :)

Kak Sam said...

Kak suri hari ni saya masak untun branch. jadi tak yah le pening2 tengahari ni.

FasiHaH SupiaN said...

sedapnya kak...................betul2 terliur...

izahdaut said...

puding jugak ni.. sedapp ni puding gini.. akakk..akak nak pewarne ke.. kalau saya jumpa saya belikan nak? saya pun jarang jugak ke kedai baking. tapi insyaAllah kot terjumpa nanti saya belikan. nanti bagi alamat ye..

Nieza said...

kak suri, sedapnya!...suka banget kalau puding ada coklat ni...:)

sal said...

wah sedap puding tu..

makan pgi dan tengah hari serentak?
satu cadangan baik utk diet..

klu saya pula ambil sarapan dan makan petangnya nasi tengah hari tuh...dpt catukan , diet gak..

Acik Erna said...

suri..apa ada pada rupa..janji sedap..he he..macam akak jugak..nak buat cantik2 memang tak pandai..
janji rasa sedap..

suri solehah said...

sarah..seronok makan kek?hehe


kakzakie>>hehe..tak ada apa2 kira okey lagi,,cam suri ni..jadi melampau sangat..semua bendapun teringin..


kak rosa>>dlm umah ini bertuah kalau nk makan roti..jenis tangki besar semuanya huhu


nurul>>sedap..cubalah..anak2 akak cukup suka


amie>>kalau amie duk dekat sah akak hantar sepiring hehe

suri solehah said...

sunah>>betul tu sunah..datang lah umah ada lg ni


no..sedapkan no,,semua dalam umah ni suka


reen>>plus lemak2 manis..tu yg mengoda tu


tun>>hehe..dah ada anak pun akak buat lg tun


ati>>itu lah ati..lemak berkrim tu yg budak2 suka kan


kak sam>>cara mudah..seharusnya gitu..huhu

suri solehah said...

fasihah>>hehe..kalau duk dekat leh akak hantar skit..cian


izah>>baiknya izah..segan pulak akak..susah kan izah je..takpelah..


nieza>>hehe..samalah kita..suka.


kak sal>>hehe..masalahnya belasah sampai bertambah,,susah nak diet kak


kak erna>>kembang hidung ini..yg penting rasanyakan kak...

qamarguyz said...

salam ziarah..
breakfast+lunch=brunch yer?
biasa laa..huhu..
nyway sedap nampak puding tu..
nyum nyumMm

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

eeemmm...nampak sgt mengodaku tau...

ieda said...

edappp nyeeeeeeeeeeee
kalau pandai buat nie .. ada tiap2 minggu buat koot :))

qemaishak said...

Wah blh bayang kesedapan puding ni tambah lak lps kuar dari peti, sejuk je lalu tekak hehe

nurkass said...

nyum..nyum..
sedapnye..oklah colornye tu kak suri..cantiklah..

Hanis Azla said...

sedapnya.. dah lama tak buat puding ni.. rasanya last buat masa sekolah2 dulu.. punyalah lama.. he..he..

~ yus ~ said...

yus rasanya tak berapa pandai buat puding..huhu.

Cantiklah suri puding nya tu..mesti rasa pun sedap kan..:)

Zaitun said...

Rupa tak cantik takpe asal rasanya sedap.
Memasak ni kalau dah selalu dilakukan insyaalllah akan menjadi,jangan putus asa.

wahida said...

nak buat!! nak buat!! yey...

tima kasih kak share resepi...

ComeyBelako said...

boleh kucoba!!tenkiu.

IzariahzainaL said...

sedapnya..hntar sini sket:P