Assalamualaikum..dan selamat datang

Tuesday, June 28, 2011

apam coklat

memenuhi permintaan diri
nak makan kek coklat hari tu...
sedap ni tau..
resipi dari MyR..

Bahan-bahan 

  • 4 biji telur ayam
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan susu manis
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan air mendidih
  • 2 cawan tepung kek
  • 4 sudu makan serbuk coklat
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh bikarbonat soda

Cara-cara

  1. ayak tepung bersama serbuk coklat, baking powder dan bikarbonat
  2. putar telur bersama gula hingga kembang
  3. masukkan susu manis dan kacau lagi
  4. masukkan minyak masak
  5. masukan bahan 1 dan kacau
  6. akhir sekali masukkan air panas mendidih dan kacau
  7. sapu loyang kukus dgn minyak supaya tak melekat*
  8. isikan adunan dalam bekas pengukus dan kukus
saya guna bekas kecil-kecil..senang nak makan..

21 comments:

Amie said...

assalam suri,
sekali pandang dah nampak sedap! amie tak berap mahir bab tepung2 tapi suka makan...resepinya pun agak mudah, satu hari nanti nak cuba buat

Kak Rosaliza said...

Assalam suri..dtg awal dapat mkn byk sikit, bestnya, apam coklat ke, tapi mcm kek coklat tu.

Sedapnya suri, dah ok msk2 dah loni

Umie said...

sedapnye kak..bertambah sedap kalau ade orang tolong masakkan untuk saya...hehee

suri solehah said...

amie>>sama lah kita..tak mahir tapi gagah jugak nak masak tu..

kak rosa>>tengok resipi mcm kek kan..tapi dah empunya buh nama apam suri belasah apam lah..tapi rasa sebiji kek hehe


umie>>umie dah buat akak terliur ngan mufin umie tau..

Piasara said...

"akak dulu selalu buat ni,dh lama dah 3 thn lps camtu la buat jual dpn umah tu..la ni kalau buat ank2 pun tk berapa suka sbb ms dok jual dulu hari2 mkn sampai muak..suri,acuan lompang tu akk tak sapu minyak pun tak lekat..tp kena keluarkn sblm sejuk..kalau dh sejuk mmg lekat.."

sarah-najwan said...

mudah..senang..cepat msuk mulut

akak igt la..zmn buat kek coklat kukus ni zmn dok mersing ajo..thun 2005-2008..pastu..diriku letak seme mixer..dalam kotak..pah ko loni tok bukok2..huhu

nuwairani ismail said...

assalamualaikum kak suri...salam kenal dr nani...nampak moist aje apam cokelat ni. nak sebijik! hihi

suri solehah said...

kak pia>>oh ya ke.suri ni cempedak diluar pagar..ikut sebiji2 apa yg resipi tulis huhu.tq kak komgsi petua..


kak zia>>haha..diri ku ini kemaruk masak sbb baru dapat duduk ngan hubby huhu


wani>>salam nani..tqvm sudi datang ye

Hanis Azla said...

tgk gambar pun dah sedap.. tak pernah buat sendiri.. tp klu membeli tu mmg apam coklat ni jd pilihan..

syashafie said...

sedapnya ! nk sikit boleh ? :D

ainnoraini said...

belum pernah lagi buat apam mcm tu..harus kene cube mcm ni...jeles tengok suri jer buat kuih mcm2..

simply nana said...

sedapnya...

Kakzakie said...

Kakak rasa macam nak ngap je suri... kilat tu yg tak boleh tahan...

Bui Idzra Ryn said...

wah,sedapnyer..terliur..kalaulah bui pandai buat2 benda mcm ni..huhu

MaMa AiNi said...

salam kenal...nampak sedap n buat mama terliur je...he2x...

tun_telani said...

morning kak suri! tun bab coklat ni mmg hantu.. hehe..
tun puasa hari ni.. x masak bekfes laa.. sahur td wat nasi goreng ikan masin je..

qemaishak said...

Aduh duh duh sedapnya..

nurkass said...

sedapnya..
masuk dalam acuan puteri ayu ke kak suri..eh, puteri ayu ade lubang kan..hehe..silap teka

Acik Erna said...

suri..alhamdulillah dah dapat makan kek coklat ye..buatan sendiri lebih bermakna kan.

Cik Ina Do do Cheng said...

bertambah rajin suri semenjak pregnnat ni . first time dengar apam cokelat.

zih@n said...

pernah buat 2 kali dh..
1st time buat xjadi..2nd ok la..
tgk pic kat sini mcm teringin nak buat lagi la..harap2 kali ni jadi..hihi