Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, June 17, 2011

Pulut Kuning.

Assalamualaikum....

Salam pagi jumaat buat sahabat yang dirahmati Allah
Sesekali dapat bersiaran,,,moga sahabat semua ceria selalu :-)

Saya sekarang ni sebenarnya masih dalam mood teringin semua benda :-(
Kelmarin ada kawan2 kat tempat kerja duk cerita pasal pulut kuning
...jadinya seperti biasa,,,
saya balik terus singgah kedai beli beras pulut...
dah mahal sekarang ye RM4.60 sekilo huhu...
dan terus rendam...
>>>
>>
>
dan dapatlah anak n suami makan walau dah dekat 6 petang...
kiranya makan tengahhari merangkap petang sekali gus.
kami sekeluarga boleh dikatakan penggemar pulut...makan ngan rendang, sedap..n telur dadar..anak2 suka kalau buat telur dadar kaler makan ngan pulut...

Kalau ada sahabat yang nak makan hujung minggu ni bolehlah cubanya,,,,tetapi jangan pikir pasal sakit urat...hehe..

Bahan

  • 1/2kg beras pulut
  • 2 gelas santan pekat
  • 1 sudu teh kunyit serbuk
  • sedikit garam & gula*masukkan dalam santan 

Cara-cara

  1. Cuci dan rendam pulut bersama serbuk kunyit lebih kurang 1-2 jam 
  2.  Toskan pulut dan kukus hingga 1/2 masak(biasanya sampai naik wap)
  3.  Keluarkan dari kukusan dan masukkan dlm bekas kacu hingga pulut berderai
  4. Kemudian tuangkan santan  ke dalam pulut tadi dan gaul hingga rata
  5. Masukkan semula ke dalam kukusan dan kukus hingga masak

28 comments:

Citarasa Rinduan said...

selamat pagi jua ibu suri

kak.............
ayu kan, serius nak habaq.. tak pandai ko...
hahhaha

sebelum ke kubur ayu tatap pulut kuning kakak..
aduh.. lapo

Kak Rose said...

kak rose pun baru wat pulut jugak, tp makan ngan serunding jer... x ingat dah sakit urat tu suma, yg penting dapat makan!

kat sini baru rm4.30/kg... langkawi serba mahal kan? bila tanya kat depa jawapnya ialah... tambang bot mahai! adoyaiiii

Acik Erna said...

assalam suri..dah dapat makan pulut kuning ye..alhamdulillah..tinggal nak makan pecal je lagi kan..

Ati Masrif said...

salam suri,

masa ginilah nampak n dengar
semua rasa nak sajekan...hehe

kita suka makan pulut
tapi takleh byk2
fenuh perut dgn angin :)

suri solehah said...

ayu>>tu semalam punya ayu..akak teringin lempeng oat ayu huhu


k.rose>>tu td dok baca resipi serunding kak rose tu..ada masa nanti suri nk mintak resipi tu..
betul kan kak..semua nya mahal..kadang tu beza 3-4 ingit dr luar

Kakzakie said...

Assalamualaikum suri,

pagi-pagi nie mata kakak dah sialp. Ingatkan yg hijau tu daun bawang. Bila suri kata telur dadar diwarnakan baru kakak tahu. Kreatiflah suri:)

suri solehah said...

kak erna>>tu lah akak tayang masa sarapan dulu tu..tambah org cerita huhu...tak tahan suri.pecal tu sah2 kt langkawi ni tak dak..sabar je lah

suri solehah said...

ati>>betul tu..suri selalu gitu..mengandung yg ni pantang nampak yg manis2 hehe..harap2 anak ku senyum manis lah hehe


kakzakie>>hehe..gambo kelabu skit tu kak..taklah kreatif sgt,,saja bagi anak2 nak makan kalau tak diaorg makan pulut saje ...kesian

Kak Rosaliza said...

assalam suri, suri mcm akk gak masa preknen tgk yg sdp2 mesti nk mkn, dan buat heheee.

rumah akk ni pun semua pengemar pulut, masa blk klate ari tu beras pulut rm 5.00 sekg dh, mahalkan

bestnya pulut kuning tu, suri n bby sihat

nurkass said...

wahhhh..
pagi2 tgk gambar tu dah terliur la pulak..sedapnya rendang tu..org katakan, air tangan ibu mengandung ni sedap tau..kalau tapaukan utk kass lagi sedap..hehe

ainnoraini said...

ade pulut kuning...mmg kegemaran kite sekeluarga tu...ade rendang lagi...

.:Mama Dhia:. said...

sedapnyer makan pulut ngan rendang..saye sukeeeee...

suri solehah said...

kak rosa>>hehe..sekarang ni kuat skit..boleh lah buat kak..ari tu terliur bubur kacang akak..tak dan nak buat lagi..mahalnya kt kel..pulut yg elok tak kak


kass>>boleh kass nanti akak pos kan ye

ain>>rendang sempoi je tu..


mama dhia>>tq sudi singgah...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

BSB satu family pun suka makan pulut...kalau makan dgn ikan masin pun sedap gak kan?

miloais said...

sedapnya pulut ngan rendang!

emmmm... makan pulut santan ngan durian pun sedap banget kan????
yummmyyyyyyyyyyy!~

Norhafiza said...

sedapnyeee kak..klo duk berjiran ni dah merasa No agaknye hehe..

sarah-najwan said...

akak suka mkn pulut nge rendang..sedap wehhh...

buat pulut gini xpenah..tapi pulut durian rajin buat..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

amboi syedapnya..


Yang ni memang saya teringin nak buat tapi tak buat-buat.



tunggu along khatam quran lah jawabnya..
hehe..

qemaishak said...

Lama rasanya tak makan pulut..tingat pulut mek buat time hari raya..sabar je la tunggu lagi 2bulan nk raya ni hihi

Khairil said...

salam..lama tak makan pulut...kai sekeluarga juga suka pulut..tanak dan makan dengan ikan goreng atau ikean kering serta pulut dan kuah gulai...fuh.. terangkat..

kakcik said...

Assalamu'alaikum SS...

pagi ni ada jual pulut kuning dan rendang ayam di kafe ofis kakcik, tapi kakcik takut pula nak makan - nanti mengantuk! :)

cemomoi said...

sibbaek bukan jenis alah - angin la, bisa la... kot ada pon cuma pantang jumpa je... sedapnya makan pulut!

Cik Pah said...

sori kak kalau tanya.. akak peknen ke skang nih.. dah berapa bulan dah? sori kalau lambat tau.. dah lama tak jenguk sini..

congrats yer kak

suri solehah said...

BSB>>kami kalau ngan ikan masin masak pulut biasa je..sedap gak tu..tambah kalau time hujan.


iols>>hah buat dah..buat akat teringin huhu


no>>tu lah silap no tak jadi jiran akak..hehe

suri solehah said...

sarah>>sebut pulut durian..duk tengah tahan dr dari beli durian ni,,,mahal sgt huhu


reen>>hehe..tunggu reen dtg langkawi bln tujuh ni..suri buat kan...



qema>>seb baik tok ngide qema nih..kalu dok jerit nk tunggu dua blan lg tu hehe


khairil>>emmm..sedap tu..kalau hari cuti akak pun selalu gak buat ..pastu semua pakat tido :-)

suri solehah said...

kak cik>>hehe..kalau suri jenis makan je..pastu mintak org kantin buatkan kopi pekat...


cemomoi>>sy pulak kalau makan tu mmg lah sah2 badan berangin hehe..tp pejam mata sbb sukakan..


Cik pah>>alhamdulillah cik pah dah masuk 5 bln...tu yg akak tenggelam timbul tu,,,ikut keadaan badan,,tqvm sis.

Nieza said...

wahhh sedapnya....pulut kuning kalau mkn ngan rendang memang terbaik...suka banget..hehe

Cik Ina Do do Cheng said...

amboi terliur nengok pulut makan ngan rendang sedap. first time akak dengar makan ngan telur dadar.