Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, June 24, 2011

ayam golek

Assalamualikum...

Selamat berehat bagi sahabat
di negeri yg hujung minggu hari ni
mcm saya lah...sahabat yang lain
kena tunggu habis kerja hari ni dulu huhu

Saya,mcm biasa kalau pagi cuti ni..pagi2
mengadap blog..bukan apa..leh jalan2 kat dapur sahabat2
cari ide tuk menu sarapan...hehe

asyik takde ide je nak masak apa...
kalau tanya org dalam rumah ni....
jawapan klise..."apa-apa jelah"...
geram jugak kadang tu
....
....
baik tak yah tanya...
itulah kita,,,ibu....tiap hari duk pikir menu apa yang nk masak..

tapikan semalam...teringin makan ayam golek...
mintak suami belikan ayam tak potong..
balik kerja terus perap....


ni dia..ayam golek..nampak cam kering saja kan...tapi sedap sih...sekali hadap..selesai...
Untuk resipi,,saya sendiri takde sukatannya
sebab semua main letak je....
utk nak sumbat dalam perutnya,,
saya tumbuk lada hitam,bawang putih n halia..
tumbuk lumat masukkan dalam perut...
baki sapu kat luar badan..

pastu untuk rempah luar,,,
saya guna serbuk lada+serbuk lada hitam
+serbuk jintan+sedikit garam
bancuh je dengan sedikit air
lumur kat ayam...perap 2-3 jam baru bakar
hasilnya memang sedap..
nampak cam kering
tapi rasanya sedap..

;;;;
;;;;.
itu cerita semalam..hari ni nak sarapan takdak ide lagi ni..huhu
sahabat2 masak apa ye pagi ni???

23 comments:

Norhafiza said...

sedapnye kakSuri..ni memang sekali habis ni klo duk mengadap..sedap kak..tambahan klo pekena dengan sos thai ke..mmmmm naik keco la plak..hr ni No perangat singgang ikan dan sardin semalam je kak hehe..Abang tkde p kl..

kakcik said...

Kakcik sedang mengadap nasi kerabu ni - harap2 sedap dan boleh makan sampai butir yang terakhir. :)

nurkass said...

amboiiiii...
tu dia..tergolek ayam tu..hehe
a'ah la kak suri..nampak kering..tapi kalau air tangan kak suri gerenti sedap punya..:)

~ yus ~ said...

wow! memang tergolek ayamnya....:)

Sedap tu suri...bila dapat merasa masakan suri ni..:)

Kakzakie said...

Selalu kakak pun ada masalah bila tanya nak makan apa mesti kata tak kisah apa-apa je.

Ayam golek kalau kakak dah dlm kategori teramat rajin..

suri solehah said...

no>>no tak balik semenanjung lg ye?


kakcik>>nasi kerabu..wah sedap tu..tak terpikir pulak td ye..boleh jd menu pg ni ni


kass>>amboi kass puji akak tu..dah lah semalam gaji..leh akak belanja ni


yus>>yus ajak lah hubby ke langkawi ni..bestkan kalau dpt jumpa

kakzakie>>hehe..semua orang pun gitukan..susah kalau nk mintak pendapat..makan on je..
buat rempah simple je kak..huhu

Acik Erna said...

suri..sedapnya nampak ayam golek tu..
tak pernah buat sebdiri..nak makan beli..he he..

miloais said...

sarapan tadi adalah potato wedges + sosej...
masih tak de selera nak makan nasik...
dah few days ni... tak makan nasik...

Hanis Azla said...

bestnya buat ayam golek sendiri.. saya ni asyik main beli aje.. he..he.. pagi ni pun makan sandwich aje..

Kak Rose said...

Suri... tergolek ayam golek dalam pinggan... kalau dapat tumpang merasa sama...

Kak Rosaliza said...

Assalam suri sedap n menjadi ayam golek tu, kering lg sedap, kalo basah2 mcm tak msk pulak hehehe..minta sedada krkeke

Sharifah Nadzarah said...

cantiknya ayam golek diaaa...sy buat x cun laaa...nak kene blajo lagi ni..

sy pon geram bila tye nak masak ape jwbnya.."ape2 jer"

kiter yg poning dok pk menu..

tun_telani said...

sedapnyer!! tun x confident nk bako ayam sekor2 gitu.. hihi.. takut x masak.. kui kui..

ps: sama laa.. kalau tanya nk makan apa selalu dpt jawapan gitu gak.. alih2 buka blog jugak cr idea.. hihi

adarnadzmie said...

sedapnya ayam golek tu...

Zaitun said...

Salam ziarah

Ayam golek... sedapnya.

Cik Ina Do do Cheng said...

sedapnya ayam golek tu suri.betul tu selalu kita masak main bubuh je, sama ngan cik ina. bila nak update baru nak ingat balik resepi tu.

sal said...

sedapnya ayam golek...bakar cmnee..
tak pernah wat..

suri solehah said...

kak erna>>nak beli kadang mahal sangat kak huhu


iols>>wah..akak ok je kalau tak selera..masalahnya akak ni sgt beselera..


hanis>>sesekali je..nak beli cam mahal sangat..kedekut huhu

suri solehah said...

kak rose>>hehe..tu lah orang lain golek masa bakar...


kak rosa>>tu lah..kadang letak kuah percik sedap gakkan..


sharifah>>biasa jelah..masa bakar kaki ikat takut terkangkang sangat huhu..memang..kita yg peningnya..


tun>>betul gakkan tun...tapi akak cucuk2 ngan garfu bagi banyak skit..insya allah masak

suri solehah said...

adarnazmie>>betul tu..mmg sedap..


zaitun>>hehe..sedap hingga menjilat jari tu..


kak ina>>betul kak..kadang selalu gitu..masak main hentam apa yang ada kat dapur


kak sal>>lepas perap lama skit..cucuk2 skit ngan garfu..pastu suri bakar ngan oven..dalam 50 minit rasanya..pastu suri letak pulak atas kuali grill bakar jap bagi betul2 kering

cemomoi said...

dah makan tengah hari ni bole le lalu sini.. kurang le sikit terliur tu...

sarah-najwan said...

akak baru berblog suri..dah ptg dah..sempat tgk ayam tergolek awk dlm fesbuk pagi tadi jo...huhu

Nieza said...

wow sedapnya tgk ayam tu berposing kak terguda..baru jer mkn ayam panggang semlm tapi rasa mcm nk mkn lagi jer...hehe