Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, January 4, 2013

Roti Manis

Semalam lepas magrib anak-anak semua tertidur awal..
agaknya kepenatan sebab terpaksa bangun awal ke sekolah..
tidak seperti semasa mereka ada pengasuh dahulu...
boleh berlengah-lengah..tapi sekarang ni semua benda kena buat sendiri
tak sangka....tau pulak diaorang urus diri...


tinggal aku je kebosanan..
kalau dah tak de ganguan tu mulalah aku godek dapur orang...
bukan apa..jamu mata dengan resipi yang lazat...
Sekali nampak resipi roti manis kat dapur izah..muffin lover...
Apa lg...mulalah teruja..lagipun tahu perangai ank2...
kalau tidur lepas magrib tu..
mesti diaorg akan jaga balik dan mula mintak makanan....

Lagipun stok tepung roti yang kubeli sebelum bersalin lagi masih ada..
apa salahnya aku mencuba buatkan...


hasilnya cukup memuaskan..gebu...sedap dimakan dengan kopi panas...

bila amatur buat biasalah...ada besar ada yang kecil..huhu..apa2hal bila dimakan tetap sedap....
jadi nak mintak izin izah..letak resipi kat sini...tqvm..



ROTI MANIS
 sumber: IKA@ arah  dari KResepi


Bahan A:
1/2 cawan air suam
1 sudu makan tepung gandum
1 paket yis-11g
1 sudu makan gula 

**Campurkan kesemua bahan ketepikan seketika sehingga berbuih

Bahan B :
2 sudu makan butter - cairkan-Ika guna 1sb butter cair dgn 1 sb Shortening

Bahan C :
1 cawan gula (atau 12 sudu makan) cairkan jadi sirap dgn 1/2 cawan air (ini untuk menguli tepung) masa menguli, kalo tepung kurang air boleh tambah air suam sedikit demi sedikit-gunakan air suam supaya cepat larut gula tadi
*izah kurangkan kpada 1/2 cwn gula 

Bahan D :
3 cawan Tepung Roti

Bahan Tabur :
Gula caster *izah guna gula pasir


Cara membuatnya :
 
Masukkan bahan D dalam bekas adunan.
Campur kesemua bahan2 A, B & C tadi pastu uli jadikan doh...
Sudah uli, agak2 dohnya kenyal2 mcm doh roti canai yg besa tengok kat kedai mamak tu ler. Tak lembik sgt, tak kenyal sgt... yg sedang sedang ajaaaaaaaa hehehe
Kalo terlembik, tambah aje tepung sikit2 uli jadi kenyal semula...
Biarkan doh rehat sampai dia naik gebu, agak2 dalam 1/2 jam ler kot.
Lepas dlm 1/2 jam gitu dah boleh bentuk2kan (Jangan tumbuk doh, biarkan aje gebu than terus bentukkan) Dah boleh bulat2kan pastu susun dalam loyang pembakar.
Susun rapat2 pastu biarkan lagi dalam 40-45 minit... doh akan naik semula.
Lepas dah naik doh tu dalam loyang pembakar, boleh masukkan dalam oven..
 bakar dlm masa 15 min jerr :D bergantung pd oven masing2 ya..
   


9 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

wow!nampak gebu roti tu :)

Mia Kassim said...

rupa tak kisah, yang penting rasa.....mesti best sebab buat sendiri.....

Hajar Hashim said...

macam best jer.. nak trylah nanti..

qemaishak said...

Tengok pun dah tahu gebu & sedap:)

NzA said...

wah nmpk pn dh tau roti tu gebu...sedap dicicah dgn kopi o panas....

sal ya said...

boleh jadi bekal anak2 pergi sekolah ni.

fieda said...

wah...sedap jer nmpk..

Puan Kutu said...

nampak sgt gebu..dh boleh bukak kedai roti dh nie..:)

Kesuma Angsana said...

tq share resepi ye