Assalamualaikum..dan selamat datang

Saturday, February 25, 2012

kerutuk daging dan nasi tanpa nama

tengah hari ni penat sangat badan
bukan apa pukul 12 tadi
 masih berjemur  tengah panas layan anak3 mandi kat cenang
kalah mat saleh..
balik rumah apa lagi rasa macam nak tidur je...
tetapi memandang baby tengah tidur,
saya ambil kesempatan tuk masak tengah hari terus
tapi menu kali ni,menu nasi tanpa nama,,
sebabnya masa masak tadi main campak je segala
rempah yang ada kat dapur tu,,hehe
dimakan bersama kerutuk daging.
jangan lupa buat acar sekali ye


sedap tu kerutup daging rempah darat kelantan
untuk kerutuk daging,saya masak cara saya
macam yang mak2 duk masak dulu2 jugak huhu

Bahan-bahan
1/2 kg daging

3 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
1 cm kulit kayu manis

6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 senduk rempah kerutup*saya beli rempah kat kelantan
1 cm halia
1 gelas santan pekat
2 sudu besar kerisik
Garam secukup rasa
Sedikit gula




Cara membuatnya
- Daging dipotong dan dibersihkan
- Panaskan minyak ,tumis bawang n kawan2 yang lain tu seperti biasa. Tumis sehingga kekuningan.

-kemudian,masukkan rempah kerutuk yang dibancuh dengan sedikit air.tumis lagi hingga garing
- Masukkan daging, Masak hingga air daging kering/daging empuk
- Masukkan santan dan masak sehingga mendidih
- Masukkan kerisik, garam dan gula.

-Masak sehingga jadi pekat.
-makan.


mudah je cara campak saya tu,cara orang malas,huhu

-ps-nak pegi makan nasi yang dah diletak lauk tadi tu..takut kembang semangkuk pulak nanti..
orang ramai dalam rumah ni masih seronok belayar di alam mimpi,kepenatan main pantai.. 
jom..makan

38 comments:

~ yus ~ said...

ada nasi tanpa nama ya? yus kasi nama lah, nasi suri ayam kerutub...hihi.

Nak sepinggan boleh?

EmbunRosaliza said...

Assalam suri, sedapnya kerutub tu,lama dh tak buat, mmg best kalo mkn ngan nasi yg bertumis2 dan acar

Kak Sam said...

Takde nama pun tak pe yang penting sedap dan mengenyangkan

jemarisuri said...

sedapnya hidangan tengahari awak hari ni..minta nak rasa...hehe

Kamsiah said...

akak tiap kali blk kelantan,mesti beli rempah kerutup...sekilo rm10...sedap wat masak daging,kan...

MulutPayau said...

sedapnya nasi ngan kerutuk tu....tak de nama tak pe...jnji licinnnn...hehehe

Deru Ombak said...

Salam Suri...
Mesti pandai masak ni... Pasti terjah rumah suri satu hari nanti... Budak2 kalau jumpa air mmg lupa naik ke pantai..

Bismillah... :)

Mariambebakar said...

Bestnyer tengok,.. gambar pertama tu macam nasi hujan-panas versi kelantan-terengganu.. Macam ngidam ler plak..huhu

NzA said...

gluppppp!!!! xmenahan telan air liur...hu.hu.hu....

azieazah said...

Masa pertama kali pi Langkawi, Kak Azie memang duduk kat chalet di Chenang. Tepi laut, malam boleh dengar bunyi ombak. Best sangatttt...!

sal said...

tentu laju je dimakan bersama anak2.. panas-panas pulak tu .Akak klu nak masak2 begini, tuggu semua balik .sebab suka tengok mrk makan...

Cikgu Ma said...

boleh cuba bila blik kg nanti =)

salam kenal kak =)

Zaitun said...

Daging kerutuk...sedapnya.

Lain kali kalau kak Zai ke Kelantan nak beli banyak2 rempah ni.

Hanis Azla said...

sedapnya.. akak pun suka kerutup tu.. selalu mak mertua kirim rempah dari kawannya bila balik kelantan..

imie fatiema © said...

nasi tak bernama itu tak penting,jabatan pendaftaran tak tanya hehe.. yg penting tu kenapa menu ni bagi air liur saya meleleh jap..ek eh kasi lap malu orang nampak hehe

AZLINA said...

Assalamualaikum Suri, sedapnya lauk daging kerutuk, kat sini mmg xde jual rempahnya..kalau nak mkn kena la proses sendiri..nampak mcm nasi tomato la, mmg kena dgn dagingnya tu.. :))

atuk said...

Assalamualaikum Suri

ziarah balas
salam ukhwah
salam kenal

terima kasih sudi ziarah PHD
cenang tu kat mana yer..

So Shy Lady said...

wah sap tu kak. gulai kerutub neh femes kat klate ni....

yumyummmy.... tringat gulai air tgn mak huhuhu

Papa Mifz said...

sungguh menyelerokan...

Maya Mayana said...

jawapan kak yus tu kelakar la..boleh lepas ni akak komersialkan nama tu tau..buat rempah segera,yana boleh beli :)

entry yana tu rasa mcm diri kejam la pula kak :(

Kakzakie said...

Suri dah siap mestilah makan, Suri punya resepi siap last suruh makan hihi...

Kakak tengok pun tahu memang sedap:)

Ros said...

Salam suri Solehah,

Aduhhh....nampak sedapnya Suri....lapar la pulak he.he.he.....

wahida said...

ya Allah...sedapnya....

sabar je la..nasib baik lagi setengah jam nak lunch...dah terliur dah ni...

No Lan said...

Ya ALLAH..sedap nye tengok menu akak ni..No sll gak beli rempah darat tu tp dh lupa brand apa..dr klate la..mmg sedap klo masak..

mama aini said...

assalam suri..ehem terliur mama tgk makanan ni..thanks share resepi.. :)

qemaishak said...

Lamanyo xmake krutuk daging nih..sedap tu kak daa..

inazamri said...

tak penah lagi makan kerutuk daging.Boleh la la cuba lepas ni

Acik Erna said...

suri camna dan dimana nak beli rempah tu..insyaallah cuti sekolah ni acik nak pi kelantan..nak jugak beli

Munnafendy said...

sedapnyaaaaa daging kerutuk! sy amik resipi ni ye =)

MaryaYusof said...

Salam suri,

Lauk pauk tu looks yummeh! 1st time dgr rempah kerutup... Lapar lak perut ni.. :)

Totie@Tomy said...

sedapnya kerutuk biasa time balik kelantan jerk dapat makan sbb mak angkat saya jual lauk ni..sedap..

Nida said...

Nida pun suka makan daging masak kerutuk... :)

Ati Masrif said...

salam aida cayang,

ingatkan kita lama tak online
rupanya dia lagi lama ye..hik3

sedap2 semua tu :)

Zaza Fakharuldin said...

bismillah, bismillah.

Mariambebakar said...

MAna la pegi kakak nan sorang ni?

lyza said...

Assalamualaiku...
Rajinnya kakSuri..kalau saya badan dah penat..baik le tidur dari masak.. hehehe....

mas kitchen said...

makin lapar tgk nasi tanpa nama dan kerutuk daging nie..hehe terliur saya

Deru Ombak said...

Assalamualaikum Suri...

Terkejut akk nampak Suri menegur diblog. Lama sungguh xnampak Suri dimaya. Akk harap Suri Dan keluarga sentiasa sehat Dan bahagia. :)