Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, February 17, 2012

Karipap rangup.

Malam-malam hari baru sibuk nak bersiaran
bukan apa,masa nilah anak2 dah tidur,
jadinya dapatlah kita mengadap lappy dengan senang hati huhu

walau dah malam,tapi masih nak cerita bab makan2 lagi ni
malam ni,pasal karipap pulak....
karipap ni adalah makanan kegemaran huby,
jadi agak kerap jugaklah saya buat karipap
selalunya buat duk guna resipi biasa yang turun temurun tu
tak pernah pulak terpikir nak google cari resipi

tapi tengah hari tadi saje je google resipi karipap
huhu...baru saya tahu ada resipi karipap yang agak lain
dari yang selalu saya duk guna
resipi tu saya jumpa dari ros jintanmanis
rupanya saya tak tahupun nak bagi rangup tu
letak tepung beras dan tepung ubi,
selalunya saya duk guna gandum semata..huhu


sampai ke tua,,tak pandai nak kelim tepi karipap.terpaksa guna acuan huhu

karipap rangup...
jadi kalau2 ada sahabat-sahabat pulak yang tak pernah cuba lagi resipi ni
saya kongsi kat bawah ni..
dan terima kasih pada rosjintanmanis
 atas perkongsian resipi ini........
memang rangup...


Karipap Rangup

Bilangan 36 ketul
BAHAN2:
500g Tepung
50g Tepung Beras
50g Tepung Ubi
1 sb Gula
1 st Garam
2½ sb Majerin*
¼ cwn Minyak* (* panaskan)
Air ( ros guna air sejuk yang dalam peti ais)
CARA2:
1. Campurkan kesemua bhn2 kering.
Tuangkan minyak panas & gaul rata.
Tuangkan air sedikit2 sehingga membentuk doh lembut.

2. Bahagi dok kpd bebola kecil.
Leperkan & isi dgn inti kesukaan
Buat sehingga habis.
3.Goreng dgn minyak dalam sehingga garing.

Nota: Selepas doh di uli, ros perap doh ni dalam peti ais selama satu jam, baru keluarkan pada suhu bilik, langkah ini penting supaya semua bahan dalam adunan nye mesra dan membuatkan adunan lebih rapuh.
Untuk Inti Keledek ( resepi ros @ jintanmanis.com )

1 biji keledek saiz besar ( boleh dinganti dengan kentang)
1/2 gengam ikan bilis ( boleh ganti dengan daging atau isi ayam)
2 sudu besar udang kering
2 sudu besar serbuk kari
1 sudu besa cili kisar
garam
Cara-caranya
1. Potong dadu keledek dan rendam dalam air, blender udang kering dan ikan bilis hingga hancur, ketepikan. Panaskan minyak dan tumis cili kisar, dan pes serbuk kari hingga garing.
2. Kemudian masukkan bahan yang di blender tadi dan kacau sebati, akhir sekali masukkan keledek dan 1 cawan air, kacau selalu dan biarkan keledek empuk, sesuaikan rasa, masukkan garam, setelah masak dah inti agak kering, tutup api dan sejukkan.

jadi itulah menu minum petang kami petang tadi
ada lebih lagi, sikit..nak buat b.fast esok pagi

-matapun dah mula mengantuk ni......assalamualaikum

22 comments:

kasihredha said...

wauuu cantiknya klim karipap tu..rapi je

kakcik said...

Kakcik pun suka makan karipap dan kakcik pandai kelim tepi karipap tu, tapiiiiiii... kakcik tak pernah buat karipap! :)

izan mama mia said...

anak suka sangat makan karipap tapi mama tak pandai buat....selalu keras je....Insyaallah,....demi anak ,lepas ni nak cuba resepi kat sini pulalah...tq suri....share (^_*)

jemarisuri said...

js pun tak pandai nk kelim karipap tu...huhu

Deru Ombak said...

Salam SS..

Campuran 3 tepung ya yg membuatkan Kulitnya rangup..

Harus Cuba resepi ni. Cantik keliman

Ati Masrif said...

salam aida,

betui2 menjadi kalau ikut
resepi tu kah?
sbb selalunya resepi kuih ni
mesti tak jadi sangat!

nanti kita nak cuba pula
TQ :)

miloais milo said...

owhh.... ada tambahan tepung lain plak ye..
iols pun - sokmo guna tepung gandum aje..
boleh cuba ni

thanks ye suri...
iols copy ye respi uols ni!

Kamalia said...

kak suri..nak karipap...saya suka karipap rangup jugak.

MulutPayau said...

Suri...jelesnyaaa tengok karipap Suri tu!!!!...akak suka sangat ngan karipap, tapi tak pernah buat sndiri,asyik beli jer....

Dari Saya "Zurina" said...

takpe tak pandai kelim...guna acuan lagi cantik...ermmm cam sedap jer...kena cuba ni...;)

Teacher Basariah said...

kagum dengan akak iparku ini..rajin buat karipap..bila nak sampai perak ni?

qemaishak said...

Alo rajinnyo kak da, tengok resepi senang tapi nak buat tu tak tahu bila lagipun qema 3 beranak je kat rumah (alasan org kurang rajin hehe)

cheqna said...

biasa tolong mak sedara buat karipap mini tu...
cheqna suka karipap inti ikan =)

Mariambebakar said...

Rajinnyer suri berjaga malam..

Dulu selalu tolong kakak buat karipap untuk niaga :)
Sekarang life dah berbeza..

Buatla karipap frozen lak.

Nida said...

Salam Kak Suri..

Baru tadi Nida cakap pada suami "bang, teringin makan karipap lah".. tuptup bukak blog akak ni ga,bar karipap..hehe

suri solehah said...

kasihredha:>>cantik sbb guna acuan huhu..sy tersgtlah tak pandai kelim.


k.cik>>hehe,suri belajar kelim dr zaman ank dara,sampai skrg fail..huhu..buat sbb hubby suka sgt kak


izan>>hehe..buatlah sesekali,,keras sbb canai tebal kot hehe.

suri solehah said...

js>>cantiklah tu,,kira suri ada geng hehe


deruombak>>itulah,,selama ni tak pernah nk menggoogle resipi karipap ni hehe


ati>>betul tu ati,,aida selalu jugak ikut resipi tk jd,,kena ubah2 skit...tapi yang ni,,takdak masalah bergantung pada air je ati

suri solehah said...

iols>>tu lah,,selama ni suripun tak tahu huhu...selamat mencuba ye..



lia>>sedapkan lia karipap yg rangup...dah habis td pg lah lia,,hehe


MP>>kak selalu suri guna tepung gandun je..resipi ni ln skit kan...kalau tak ramai yg nk makan...baik beli je kan kak....hehe


zurina>>hehe,,tp teringin bila tgk org kelim cantik2 kan

suri solehah said...

TB>>huhu adik ipar ku,,kau tahulah kegemaran abg mu itu,,beli kentang satu kotak selalu sis,,jdnya kerja akak tenyeh tepung buat karipap hehe
-tu lah,,bilalah nk jln perak,,tunggu razin dtg sini dulu kot



qema>>tak ramai org nk makan beli jelah sis,,hehe,,akak setuju je

suri solehah said...

cheqna>>ala tiba2 akak teringat karipap mini pulok..anya ko akak skit karipap di ganu tu,,sini iti nyo,,tak sesedap iti ikan huhu


mmummy>>tak pandailah mummy nk buat boleh simpan lama tu,,mummy bg lah petua


nida>>hehe,,so nida buat tak?akakpun selalu jugak gitu,,teringin nk makan,,tiba2 ada org duk tayang...lagi tambah keteringinan itu hehe

RULZA said...

cantiknya akak kelim..saya selalu gak karipap..lepas ni boleh cubalah resepi ni...

Anonymous said...

Nak cbe la,xjd siap menbazir jo