Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, December 31, 2010

entri untuk peminat do do ching

salam..

entri ni untuk kak ina,dan juga kawan2 lain yang nak buat apam. Kak ina ni saje nak nyakat kita ni..sebabnya kita tahu dia pandai masak.kalau tengok tempahan kuih muih dia bukan dari calang-calang orang hehe samy vello bagai..Tapi dah kak ina,,bloger glamour yang suh buat so kita buh jugala kat sini..

Tp sebelum tu nak ckp,,sebenarnya saya ni tak reti masak.tapi tengok mak-mak kita dulu buat apam cantik2kan..siap kisar beras ngan pengisar batu lagi..tapi bila resipi tu ada so saya trylah buat..sayapun amik kat blog masakan sebenarnya...

resepi dia ringkas je..

2 caw tepung beras,1 caw nasi,1 caw gula pasir,1 1/4 caw air,1 camt yis,n sepeket kecil eno.

Cara nak buat dia 
Blender nasi ngan air,sampai halus,pastu masukkan semua bahan kecuali eno..blender lg sampai sebati..perap 4-5jam.bila nak masak masukkan eno n kacau..saya bahagi dua buat dua pewarna..kukus dalam kukusan lbh kurang 20 minit...siap makan ngan kelapa,,,,sedap..

P/s:kak ina buat n hantar kat saya ye skit..ari tu tak dak kelapa..tak puas makan..:-)







1 comments:

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Terima kasih bagi akak resepi ni. akak mesti cuba, kalau dah cuba haruslah buat enry pasal ni.thanks suri