Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, April 8, 2011

keropok lekor

Assalamualaikum..


Terima kasih kepada kawan2 yang sudi datang..dan terima kasih juga pada kawan-kawan yang sudi beri pandangan mengenai anak bujang saya semalam..saya amat hargai sangat..Rasanya kena pegi cari air penawar n bacakan surah yang diberikan adalah jalannya..harapan saya biarlah lepas ni..along mahu ke sekolah..InsyaAllah..


Pagi ni nak cerita pasal sekarang ni musim ikan kembung tengah banyak..tiap2 hari ada je hubby bawa balik ikan yang dibeli dari nelayan di Pulau Tuba. Hubby yg selalu duk beli tu bukan apa,,dia ni penggemar tegar laksa utara  ..tapi asyik duk buat laksa hari2 mau sakit badan huhu..

Teringat pulak masa kecik2 dulu  kat kampung,kalau ikan banyak mak selalu buat keropok lekor..jadinya tanpa berlengah saya menelefon bertanyakan resipi..masa dulu tak mau amik peduli time mak masak..Kata mak kena masukkan tepung sagu...huhu mana nak cari...tu..Kalau takde boleh ganti ngan kanji.seb baik kanji ada

Hasilnya...nampaklah isi ikan skitkan kalau buat sendiri..kalau tak..duk beli kopok kat sini..puteh n keras je.lebih tepung..

Yang ni sedia untuk dihabiskan..malas nak mengelenter..saya buat bulat2..
Dan seperti biasa..bagi meriahkan majlis..saya letaklah resipi cara saya kat bawah ni.

-2kilo  ikan*saya guna ikan kembung.
-2 caw tepung ubi
- sedikit garam

cara-cara

1. Siang iakn bersihkan..selinap amik isi
2. potong kecil isi ikan dan blend guna blender kering
3. bila dah lumat,mmasukkan ke dalam bekas n campur dgn tepung ubi n garam..uli sebati
4. Pastu bentuk seperti keropok kat kedai tu then rebus di dlm air mengelegak..bila keropok terapung.masuklah tu.
5.toskan,n goreng..
6.Hidang ngan sos
7.makan.

Tapikan rasanya,kalau buat guna ikan selayang lagi manis..
So sahabat yang tak tahu nak masak apa ngan ikan kecil bolehlah cuba buat keropok lekor ni..

38 comments:

ainnoraini said...

selamat pagi...
kegemaran anak2 ain tu suri..selalu beli jer..tak reti nak buat sendiri...

nnt nak try la...

nurkass said...

salam kak suri..
wahhh..kass dah copy ye resipi tu..excited nak buat sendiri..hehe

selinap tu maknanya pipihkan isi ikan tu ye..hehe..

Zaliedana said...

Assalam kak,wah rajin ya wat kopok sendiri..Sy slalu duk beli kat pasar malam ajer..Tu lah kak,kalo beli mmg campur tepung byk n keras..Kak ikan kat lankawi pong murah gak yer..

suri solehah said...

ain>>samalah anak suripun tapi kalau kt langkawi ni keras je kopoknya huhu..1st time gak buat tu ain..


kass>>resipi sempoi je kass..pipih ye bahasanya..akak belasah je tadi..tak jumpa perkataan tu haha

Sari Yusa Ibrahim said...

wallaaaaaaaaaaa.... kopok ikan buat sndiri... mewah ikannya...

NM02 said...

sila ke blog saya kerna kamu telah ditag!

qemaishak said...

wah kak, rajin buat kopok lekor..banyak isi ikan, sedap tu.

Ati Masrif said...

teringat makan kepok
di kemaman last year...

memang sedap makan panas2 kan :)

miloais said...

kegemaran iols sekeluarga
selalu beli jahhh yg mentah
ehh... bukan mentah kan - sebb dah rebus
then balik umah goreng

mommylavender said...

salam pagi suri~ rajin nya..mommy suke gak makan, tapi selalu beli je

Piasara said...

"suri rajin dok menggentel yer..akak kalau keropok lekor ni..pasar malam je lah dok pi beli..tak rajin nak buat...tp insyaallah nak try jugak nanti.."

Kakzakie said...

Assaamualaikum suri,

Kakak suka keropok lekor. Kalau pergi pasar malam mesti beli.

nak buat baru dapat resepi hari ini. Itu pun entah bila nak buat. Beli jelah senang....:)

Kak Rose said...

suri....walllahhhh sedapnya kopok lekor buatan sendirik... mmg kalau kat langkawi kopok lekor dia keras kejong, liat lak tu...

kat sini x dapek nak buat kopok lekor dgn ikan kembong yg reganya 13.50/kg tu .. hu hu hu

rATu kEBaYA said...

ada resepi ni.. nanti free nak try buatlah..

Cik Pah said...

saya akak beli keropok losong setiap hari jumaat.. sekali beli mesti beli rm2 .. sedap..

tapi hari jumaat jer org tu menjual.. kalau hari hari mesti gemuk kan

miss sue said...

uish sedap nye..dulu duk tgganu ari2 mkn..x penah puas..nak try wat gak la ade resepi yg senang lg cepat..hehehe

RaNiA said...

wah...ada resepi kopok lekor..seronok nie..leh try buat nanti...tq kak..

Mayana said...

waa bestnya kak pndai buat sendiri...yana selalu beli yg dh jadi je..hehe :P,mcm sedap je..beli sekati...

Mayana said...

waa bestnya kak pndai buat sendiri...yana selalu beli yg dh jadi je..hehe :P,mcm sedap je..beli sekati...

Mayana said...

waa bestnya kak pndai buat sendiri...yana selalu beli yg dh jadi je..hehe :P,mcm sedap je..beli sekati...

YATZAKIE said...

pandai akak wat kopok yek..pasni leh wat bisz ni..hehe

Nieza said...

wahh rajinnya kak buat keropok lekor ni teringinnya nk mkn....mai antar sini skit..nk buat susah nk jumpa ikan kembung la kat sini...kalau ada yg import frozen tu mahal lak.

cek chun said...

nanti cek p langkawi, mu buat ni ehh

K.Nor said...

dah boleh jd tokey kopok lekor ni ;)

kak Erna said...

suri..tq share resepi..akak pun tak pernah buat keropok lejor ni..biasanya beli aje..

sal said...

eh cara-caranya yeee..

buat kopok leko sendiri lagi sedapkan..

trima kasih berkongsi resepi..
dh lama nak tau resepi kopok leko..tpi malu nak tanya org..

sedapnya..

Norhafiza said...

datang umah kakSuri ada kopok lekor lak...sedaaaaap nye kak...oo akak guna tpg ubi ya..biasa guna tepung sagu kan.. ke benda lebih kurang sama je kak?

suri solehah said...

zaliedana>>ala saje je dah ikan banyak sangat..kalau kt pasar harga sekali ganda dr luar..tp org kampung kelaut..tu yg murah skit



sari>>tu lah..baru dapat rasa kopok banyak ikan skit huhu


NM02>>oh ya ka..insya allah ye..tq


qema>>taklah rajin sgt..tapi hari2 wat balik ikan..akak saja merajinkan diri hehe

suri solehah said...

ati>>keropok ganu mmg sedapkan ati..terasa kesedapannya..


iols>>kalau kopok kt langkawi ni akak tak tahulah..keras semacam..tu kadang kalau teringin pendamkan je


mommy>>samalah kita..tp kalau time balik kel la..kalau kt sini..kadang rasa macam gigit tiub je huhu


kak pia>>hehe..saja merajinkan diri..selalunyapun suri beli gak..

suri solehah said...

kak zakie>>hehe..betul tu kak..beli lagi senang..terus boleh makan..mmg agak leceh skit nak membuatnya..


kak rose>>mak aih mahalnya kak ikan..suripun tak pasti harga sebenar..tp hubby selalu duk beli ngan nelayan Pulau Tuba,,betul kan kak..kadang kopok sini rasa cam gigit tiub huhu


ratu>>hehe..cubalah ..tapi rasa kalau kat luar banyak kopok sedap2..beli lagi senang huhu


cik pah>>sedapnya cik pah keropok losong..penuh ngan isi ikan kan..teringat lak

suri solehah said...

miss>>keropok ganu mmg sedapkan..akak kalau balik kg,selalu kirim ngan adik yg duk kt dugun..


rania>>ala resipi sempoi je..trylah sis..hehe


mayana>>hehe..akakpun selalu beli jugak..ni saja,buat2 rajin huhu..nah sekati akak bagi free je..


yat>>hehe..bz ngan anak je lah akak ni..


nieza>>alahai..nanti akak hantar skit ye..tukar ngan kek coklat nieza tu..


chun>>huhu..berapa kali dah kata nak mai langkawi tu...

suri solehah said...

k.Nor>>haha..malunya kat k.nor,,resipi kepok leko ganu camana kak..nanti kak nor publish ye



k.erna>>ala resipi sempoi je kak..biasanya kalau mak ,dia guna tepung sagu,,tapi suri belasah tepung ubi..hehe


sal>>hehe..ala resipi biasa je kak sal..trylah kak..kalau ikan parang lg sedapkan


no>>huhu..mmg biasa guna sagukan..tapi dah akak takdak tepung sagu..tu yg akak guna tepung ubi..

Umie said...

salam kak suri, sedapnye...terliur saya nie hah...kok teringin, kena la saya ke pasar pi borong ikan dulu baru bole buat projek kepok lekor ni..;-)

Kak Rosaliza said...

ank2 akk pun suka kopok lekor ni, selalu beli kt psr mlm je...ohhh senang je nk buat tu..kalo ada ikn buruk sikit leh buat ni

~ yus ~ said...

wah suri pandai buat keropok lekor lah. Bolehlah mintak sikit ni..hehe

nuriz said...

wah buat sendiri ye kopok leko tu, adui lapaq la tgk hehe..
tak pyh pi ganu le kalau boleh buat sendiri kan hehe

cemomoi said...

kena carik ikan murah sikit baru ble cuba

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kita nak cuba !


kita tak pernah buat sendiri lagilah..