Assalamualaikum..dan selamat datang

Tuesday, April 5, 2011

puding gula hangus

Assalamualaiku...


Sebelum apa2 tengok kat gambar kat bawah ni..apa yang tak kena erk...

hasil pertama...rupanya kena terbalikkan...huhu.kena buat lagi lepas ni bagi cantik.
Tak tahulah nape..akhir-akhir ini asyik rasa nak makan manis2 je
sampaikan air putih dah tak lalu nak makan asyik air sirap je 24 jam
apa yang tak kena tah..

semalam teringat kat puding gula hangus ni yang di lihat di pasar malam
rasa cam sedap je...

apa lagi..balik dari kerja,terus mengodeknyacari resipi kat myR
makanya terjumpa resipi dari Alia(terima kasih) dengan nama puding karamel.
yang bestnya semangat nak buat tak baca cara bagi jelas
rupanya puding ni kena terbalikkan baru nampak cantik
huhu itupun tak tahu...anyway nak kongsi gak kat sini
resipi n gambanya.gamba yang tak sepertinya tu

Bahan-bahan ( saiz:16 cm )

  • 400cc(400ml) susu segar/susu cair
  • 5 sudu besar gula halus
  • 3 biji telur- pada suhu bilik
  • 2 biji telur kuning-pada suhu bilik
  • 2-3 titik esen vanila
  • [ KARaMEL ]
  • 5 sudu besar gula
  • 2 sudu besar air

Cara-cara

  1. Sediakan karamel: Masukkan gula ke dalam periuk dengan 1 sudu besar air. Masak di atas api sederhana. Bila nampak sedikit perang, masukkan 1 sudu lagi air. Masaklah sehingga perang. Tuang ke dalam loyang. Ketepikan.
  2. Masukkan telur dan kuning telur ke dalam mangkuk. Sambil dikacau masukkan gula sedikit demi sedikit. Kacau dengan perlahan sehingga sebati. Jangan biarkan berbuih.
  3. Dalam periuk lain masukkan susu dan esen vanila. Panaskan sehingga 60 degree. Jangan sampai mendidih.
  4. Dengan susu yang masih panas lagi, masukkan sikit demi sedikit susu ke dalam telur tadi. Kacau sehingga sebati. Tuang ke dalam loyang yang ada karamel tadi.
  5. Tutupkan loyang dengan 2 lapis aluminium foil. Kukus dengan api sederhana selama 30 minit
  6. Atau boleh juga dibakar di dalam oven. Tapi perlulah diletakkkan air suam ke dalam dulang pembakar. Bakar selama 40-45 minit pada suhu 150 degree.
  7. Bila dah masak. Jangan buka aluminium foil. Biarkan 5 minit. Kemudian bolehlah dibuka.
  8. Bila sejuk bolehlah disimpan dalam peti ais 
Apa-apahalpun sedap jugak puding ni...
cuma nak tanya kawan kalau yang biasa masak puding ni..
macamana nak elakkan rasa karamel tu dari rasa cam nak pahit skit ye...


.

30 comments:

kak Erna said...

suri..rajin mencuba..tak pe suri..yang penting sedap dan buatan sendiri.

~ yus ~ said...

yus tak pernah cuba..huhu

asyik nak mkn manis ada sesuatu yg tersirat tu....:)

AZLINA said...

puding karamel sememangnya sedap,tak kisah la camne rupanya.. Suka mkn manis2 yea..gerenti tak lama lagi ada berita baik la tuu...hehe

storyfromme said...

alamak, lapar la pulak.pos kan ke UKM bole?he3 :)

Kak Rosaliza said...

Assalam suri...emmm akk pun suka mkn manis2 tapi bukan manis leting la heheh, kalo air kosong pun tak berapa nak lalu tekak ni..heheh TAPI rasanya ada isi kut kat dlm tu heheh

Karamel tu masa kuning terus masuk air, jangan sampai kaler tu gelap nnt pahit sbb dh hangus

suri solehah said...

kak erna>>kena cuba lagilah kak,,ada pahit skit huhu


yus>>suripun baru cuba tapi nak try buat lagi..
ps:hehe apa makna agak2 tu :-)


kak azlina>>sedapkan tambah bila dah lama kat peti es...berita gembira???tungguuuu hehe


storyfromme>>UKM..wah kenangan manis pernah tercipta disitu..suatu ketika dulu huhu

Umie said...

salam akak, rajinnye akak.. saya kalau time keje dulu..kot teringin nak makan pape mmg tunggu weekend le baru nak buat..kalau time weekdays cari kat kedai aje..hehehe

saya YANA said...

hehe.. Yana suka.. penah buat bape kali... Yana pon ade share resepi ni kat blog Yana... tapi nak kurang kan pahtt ye?.. hmm.. api kene kecik la kot mase cairkan gula.. itu cara Yana la..

Kak Rose said...

api kecik je masa karamelkan gula tu, jgn bagi hangus.... share nnti ya kalau ada berita gumbira tu...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Aida !!

hmmm...kalau anak2 kita nampak ni mesti mintak.


dah lama kita tak buat ni..
anak2 mintak tp macam berat sikit nak buat sebab bau teloo tu tak tahan...

sarah-najwan said...

jgn bg hangus sgt gula yg dikaramel tu..setakat kaler kuning2 ajo..kalu kaler jadi itam..mesti la pahit..hehe

saya buat ni..xguna susu cair..hehe
belasah susu pekat + telur+ esen vanila+ tepung kastad...blender dan kukus..ehhee

kpah k-poh said...

kalau dah teringin nak makan yg manis2 aje tu..kena pegi cek kencing manis ler dik...heee..

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
kak ini feveret saya. Dah lama tak buat.

Nieza said...

Assalam kak suri, dah sihat ke kak? sedapnya tgk puding karamel tu nieza suka puding tu lama dh tak buat ni kalau buat maunya setgh loyang nieza sorang jer yg mkn hehe

Ati Masrif said...

cuaca panas kot aida

ataupun ada yang terlekat ..?

tapi hati2 ye...

manis tu nikmat tapi....bahaya :)

sal said...

teringin na cuba...sedapkan..

nurkass said...

wa lau wehhhh..
sedapnye...kalau sejuk lagi sedap..
ada lg tak kak suri..:)

qemaishak said...

huwaaa kak suri qema datang jenguk blog akak pagi2 lagi tau ekeke

puding karamel tu nampak sedap..cair di mulut rasa sekali nak lagi kan hehe

ainnoraini said...

sedap puding karemel tu..masuk kat peti sejuk pas tu ape lagi makan mase sejuk bestkan..

lame tak buat...

miloais said...

this puding karamel - yg iols tak berapa suker..
sbb - terkena sekali - beli puding ni masa bulan puasa - bau telur kuat sangat - hanyir kekdahnya - terus tak lalu nak makan... until now...!

wahida said...

saya suka makan puding karamel ni..feveret tu..tapi tak pernah cuba...huhu...

Kakzakie said...

Tak terbalikan pun tak kisahlah suri jaji rasanya ada dan sedap buat keluarga. Kakak tukang tengok je....

Cik Pah said...

sedapnye kak..kalau org jual kan..sekeping boleh harga rm 3.00 camtu.. padahal buatnye senang je kan

Ada Dalina said...

fevret hasben kiter ni....

suri solehah said...

kak rosa>>hehe,,manis2 buah je kak..takut jugak kena kencing manis hehe..isi apa tu kak haha..tq petua tu


umie>>tak lah rajin sgt sis..dah 2 minggu rasa tak main masak2hehe..tu baru stat balik..


yana>>akak last cuba masa belajar dulu amik resipi ngan haousemate..then..ni try balik dah seploh tahu..tq yana bg petua..


kak rose>>terima kasih kak rose..munkin suri tak perasan tang api tu kok huhu..insya allah kak..

suri solehah said...

reen>>hehe..kalau anak reen mintak suh depa mai langkawi..alhamdululah yg ni tak bau sgt telur tu,,,mati dek vanila


sarah>>haha,,tu lah agaknya sarah,sampai anak ckp apa..mama rasa cam ubat skit huhu..ooo,,,nanti leh cuba resipi sarah pulak..


kak pah>>huhu..tak mau kak pah...tak tahan kena ambil darah..



kak sam>>akak dah lama teringin tapi baru buat hehe..biasa tak gemar sgt..semenjak 2 menjak ni je rasa nak makan..

suri solehah said...

nieza>>cam ni lah nieza..sekejap rasa ok..kejap lagi rasa nak lena je.huhu.favret nieza ye..kalau duk dekat leh akak hantar sepiring huhu


ati>>hehe..terlekat yang tak tahan tu...mmg betul tu..manis yg bahaya..tp sedap


kak sal>>sedap kak..cuba la..cuma time wat karamel tu kena hati2 kan..


kass>>baru jap akak selesaikan kass hehe..selamat.


qema>>hehe qema tq,tq,,,haha,,akak melawak je semalam tu...mmg sedapkan..segar rasa makannya


ain>>betul tu ain..sejuk tekak bila dah duk dalam peti ais..

suri solehah said...

miloais>>hehe,,mmg kadang akak ada jugak makann yg sekali terkena terus ak mo dah..



wahida>>pas ni boleh cuba wahida..macam akak lah cuba seploh tahun lepas..zaman telur 5 singgit dulu huhu..


kak zakie>>betul tu kak..kembang hidung suri baca hehe


cik pah>>mmg kat sini pun rm3/keping huhu..


ada>>Hb akak tak gemar sgt...tapi akak paksa makan takut tak habis hehe..

cemomoi said...

jangan samapi kencing pon manis sudah le... bukan stakat bajet kena potong nanti lebih teruk kalu kaki kena potong... gurau jee

RaNiA said...

salam kak suri..sedap nie..rasanya nie je la antara masakan yg sya rajin buat..hehehe