Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, April 8, 2011

Kek Coklat Lembut Kukus Chef Zubaidah

 Assalamualikum....

Tadi pagi singgah kat umah nieza ternampak dia pamerkan kek coklat yang sungguh menyelerakan..
saya ni apa lagi..macam2 dah terasa kesedapan kek kat lidah saya..kuat betul penangan nak makan manis-manis...moga2 tak terkena perkara yg tak diingini berkaitan ngan manis ye..amin..

Memandangkan serbuk koko dah habis stok..saya meminta hubby ke kedai..kalau bukan kerana teringin..kalau barang takde dalam dapur..saya tangguhkan dulu..tapi ni rasa cam takleh tahan dah..dah terasa kat mulut...kesedapannya..huhu

Alhamdulillah..dapat jugak saya menikmati kek ini....
dan kepada nieza...terima kasih kerana sudi kongsi resipi..jadinya..akak mintak nak meriahkkan kat tempat akak pulak ye..

Resepi : Chef Zubaidah & along@myresepi


Bahan :
**100 gm serbuk koko
**1 tin susu cair
**200 gm minyak masak @ minyak sayuran @ pun butter cair
**250 gm susu pekat
250 gm gula kastor - aku kurangkan ke 180 gm saja
4 biji telur - pukul hingga berbuih
150 gm tepung gandum
1st soda bikarbonat
1 st baking powder

Cara membuatnya :
Campurkan kesemua bahan bertanda** dan masak dengan api perlahan sehingga licin. Tak payah sampai menggelegak
Satukan dengan telur yang di pukul tadi dengan mixer. Gaulkan bahan2 kering  dan campurkan sedikit2 sehingga sebati.
Masukkan ke dalam tin yang di lapik dan minyakkan. Kukus selama 1 jam dengan api sederhana. Pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus.
Kalau tak nak kukus boleh juga bakar selama 40 - 45 minit dengan suhu 170c.
Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dengan icing @ ganache.
Bahan2 Simple Chocolate Ganache:
1 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko
1 sb butter/margerin/minyak masak
Caranya :
Kacau semua bahan atas api kecil hingga likat dan larut sepenuhnya.

Bila dah rasa..kek ni takde lah manis sangat,,,setakat bolehlah..tapi yang penting rasanya yg sedap...jomlah,,,kawan2 makan sama.sama...


ps:anak2 saya hari ni cipta sejarah pulak..semua pakat tidur jam 8.00 malam..susah nak jumpa tu...
bolehlah saya keluar makan2 berdua ngan hubby..ahaks..
jumpa lagi....

36 comments:

Nieza said...

wahhh dah sampai dapur akak dah...berkesan juga godaan saya di pagi hari...ahaks!...sedap kan kak tak jemu mkn...terus terlupa yg diri ini tgh diet...hehe
btw sama-sama kita berkongsi resepi kak...:)

tun_telani said...

aduh... besarnyer gmbr kek akak.. ni mmg betol2 nk menggoda org nih... tergodanyer! tergodanyer!

kak Erna said...

suri akak pun tergoda gak tengok coklat topping nyA TU..TAPI DAH MALAM NI..SEMUA BAHAN TAK DE..

Umie said...

amboi akak, dating berdua ye... rabu-rabu (maksudnya lovely)...;-)

izahdaut said...

sedapkan kek ni kak..

cek chun said...

ni balik detim ke belum ni :p

den pon nak torai la jugak nih

sal said...

sedapnya..meriah betul..
nak share yee resepi ni, moga bermanfaat

Citarasa Rinduan said...

selamat pagi suri--
tadi masuk gak ke blog chef zubaidah..
peeh!!!!!!! penangan coklat nie buatkan aku nak pengsan.....
teramat suka makan apa2 yang berasaskan coklat..nyami

Kak Rosaliza said...

assalam suri...kalo nk mkn teruskan niat membuatnya, baru dpt rasa

nmpk cokelat meleleh tu yg lg sedap...akk pun tak ada koko tu yg tertangguh projek

Cik Ina minat Do do Cheng said...

suri, cam sedap je kek coklat tu, bahannya pun senang.teruja gak nak wat. susu cair je tak de kat rumah akak ni.kena belilah kalau nak wat.laparlah.

Kakzakie said...

Suri sejak-sejak ini asyik nak makan manis kot ada yg menunggu di dalam ye. Bestnya kalau betul. Kakak pun tumpang gembira.

Lagi suka kalau dapat makan kek coklat yg penuh berbintang tu....

Norhafiza said...

mak ai...besonyeeee gambo hehe..No mmg suka kek coklat ni kakSuri..anak2 pun suka...leh terlio dibuatnya huhu

ainnoraini said...

bukak2 dah ade kek coklat...

yum..yum...sedapnye...

sarah-najwan said...

dulu saya penah gak buat kek coklat kukus..pastu masa pindah..resepinya da hilang..

nanti nk try buat sb mcm teringin gak nk mkan..ehhehee

kella said...

kak suri.. wahh.... berkilat molek cokletnya... bestnya lah! :) rasa macam nak buat kek coklat je pulok jap agi! hihi.. :)

Piasara said...

"dah lama betoii tak buat...dulu selalu buat jual..sejak berenti jual dah jarang2 buat dah kek coklat ni..."

qemaishak said...

kak besarnya gambar kek tu, buat terliur je ni hehe

LindaRahim said...

sgt yummie...

Ati Masrif said...

ehem...

senangkan ...dah ada alasan

senang skit minta cik abe tolong...

nasib aida ni jenis rajin ke dapur
semua masak saje sendirikan :)

suri solehah said...

neiza>>hehe..alhamdulilah nieza..akak dah lama takde istilah diet ni..


tun>>kita lihat sapa yg kena ya tu..hehe


kak erna>>sedapkan kak..kek nya sangat terasa di mulut


umie>>sesekali umie..time anak menidurkan diri mereka hehe

suri solehah said...

izah>>huhu sedap betulkan izah..rasa camnak buat lagi


chun>>haha,,dating mestilah lama..time ada peluang hehe


sal>>ok kak sal..tq


ayu>>tumpang semakuk menyukainya ayu..sedapkan


kak rosa>>punyalah teringin kak..terus membuatnya..kan apakalau tangguh sah tak jadi nak buat dah


kak ina>>selamat membuat kak..suri kadang tu beli stok banyak2 barang..senang sbb suri duk tingkat 3 huhu


kakzakie>>hehe..alhamdulillah kak..walaupun solehah tu baru setahun setengah..tapi dah ada rezeki kan..huhu,,sedapnya manis kak

suri solehah said...

no>>besar sgt ke no hehe..takpalah saja nak kasi org terliur ahaks..


ain>>hehe,,sedapkan ain..


sarah>>sedap resipi ni sarah..cuba lah


kella>>camana kella jalan dak projeknya hehe


kak pia>>wah akak mesti pakar ni..sedapkan kak keknya


qema>>akak rasa mesti lappy akak prob lagi ni..huhu


linda>>betul-betul hehe


ati>>hehe..dia mmg jenis rajin menolongpun huhu..mana yg larat aida buat..yg taklarat beli jugak ati hehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

amboiiii...


nasib baik awal lagi ni, kalau tak gerenti terliur dan kurang pahala posa...


hehehe...

YATZAKIE said...

dasyatla kek akak ni...tp...nak membuatnye tu yg malas tu..hehe

♥ manje ♥ said...

nak cuba buat gak la... terasa rasa kesedapan coklat tu... =) ~

nurkass said...

ya allah kak suri,,
menggiurkan..adehhh..
tak aci..tak aci..huhuhu

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

WOW!!!!...maveles la...i loike..

~ yus ~ said...

kek coklat kukus memang sedap kan...yus pun lama gak tak buat ni..:)

Che Mid said...

nampak sangat sedap terutama coklat yang meleleh-leleh tu..

cemomoi said...

alamak kat sini pon makan jugak... salah time ziarah time waktu puncak kelaparan ni

dah siap tu hidang le untuk kengkawannnn

Norhafiza said...

kakSuri kene tag tau http://mutiaranolangacontest.blogspot.com/2011/04/jom-joint-mamachia-1st-give-away.html

Ada Dalina said...

melazatttkan!

huhu..bila la kiter nak rajin cam sis nihhh? :(

AZLINA said...

Waduh3...sedap bangat kek coklatmu! Nak mintak sepotong mesti dh lama abisnya kan..nk buat camne dh akak yg terlmbt sampai. rasa mcm nak buat je kek ni, dah terliur sgt.. :)

puteraduyong said...

nampak sedap...

cemomoi said...

tengok je le...

Maya Mayana said...

kek akak sangat seksi lg menggoda oke :)