Assalamualaikum..dan selamat datang

Tuesday, August 2, 2011

ramadan...

alhamdulillah...masih diberi kesempatan olehNya
sampai ke ramadhan kali ni...
masuk hari kedua dah hari ni...
dan baru kesempatan(lama cuti) nak mengucapkan
selamat berpuasa kepada sahabat2 semua
moga dengan kedatangan ramadhan ini
akan melatih diri kita menjadi hamba yang bertakwa kepadaNya
....
.....
saya pun seperti yang lain...berdoa sangat
agar dapat menjadi kan ramadhan ini
sebagai pusat latihan dalam beribadat kepadanya

terkenang ramadhan lepas..banyak yang tertinggal
kerana keguguran..saya tak dapat melaksanakan ibadah
puasa selama sebulan..begitu juga dengan ibadah2 lain
yang seharusnya dibulan ramadhan.

Alhamdulillah..insya allah dalam tahun ini saya
harap tidak akan terlepas semua itu..

>>
>>>>
sebut kata puasa juga pengalaman anak-anak
berpuasa hari pertama sungguh melucukan
teringat pengalaman sediri masa kecil2 dulukan
anak saya yang sulung jenis kuat makan
apa lagi bila belajar berpuasa
berulang kali dia minta makan sebab lapar
kadang kesian jugak kat dia
maklumlah hari-hari biasa kuat makan
nak bagi berbuka sayang pulak...
akhirnya semlam dapatlah along bertahan menghabiskan puasanya
...tapi hari ni dia mintak pelepas untk tak berpuasa
huhu..pening sungguh dengan anak2 ni
sahabat semua macam mana ye..
pengalaman nak didik anak berpuasa ni?
risau jugak saya along dah 6 tahun sekarang ni....
takut jugak kalau dia asyik nak mengelak puasa je...

22 comments:

Kak Rosaliza said...

Assalam suri, selamat berpuasa, semoga dapat penuh sebulan puasa. Akk ajar anak2 puasa dari umur 5 tahun lagi, dapat la 5 hari puasa. Pas tu 6 tahun pun puasa tak sampai sebulan juga heheh..darjah 1 mesti puasa penuh, kecuali dmm hehhe

Amie said...

Assalamualaikum Suri,
macam-macam kenangan bila mengenangkan anak-anak mula belajar berpuasa, kadang-kadang kesian sangat dengar mereka merayu-rayu nak buka puasa... dan dalam sebulan tu adalah juga beberapa kali terpaksa 'buka' puasa tengah jalan... tapi sekarang, alhamdulillah dari tahun ke tahun, meningkat jumlah puasanya dalam setahun terutama yang bongsu (dah besar pn... masuk 10 tahun)

Acik Erna said...

Assalam suri..selamat berpuasa.
masa anak2 akak umur 6 tahun dah boleh berpuasa penuh..cuma yang sulong memang susah sikit..
anak akak yang sulung dulu tak dapat penuh jugak..ada juga berbuka sehari dua.

~izan~ said...

Macam2 pengalaman kan anak2 kecil ni. Anak izan pun yg 5thn tu izan ajar jugak puasa tp takde tahap memaksa,kena tengok jugak daya tahan dia...masa 4tahun dulu ajar puasa berberapa jam then baru separuh hari then baru penuh..ansur2.. =)

~ yus ~ said...

Anak2 yus umur 6 tahun mmg tak penuh lagi...

Alia tahun lepas pun rasanya ada tinggal sehari. Tapi bila masuk 7 tahun setakat ini Aqil memang penuh lah...

Harap Alia tahun ni pun penuh...

Abid semalam tahan sampai pukul 5 saja. Hari ini alhamdulillah sampai waktu berbuka dia..:)

Sama2 pelan-pelan kita ajar mereka berpuasa kan suri..:)

ainnoraini said...

salam ramadhan suri...ajar anak puasa ni ikut kemampuan dia org jugak...kalau 4~5 thn tu...boleh la diajar puasa 1/2 hari..nnt lame2 pandai la dia puasa penuh..

AZLINA said...

Assalamualaikum...Selamat berpuasa buat Suri sekeluarga. Mcm2 gelagat anak2 berpuasa ni kan! Yg penting kita melatih dari kecil, Insya Allah nanti dgn sendiri anak2 faham erti berpuasa.. :)

sal said...

Assalamualaikum suri..

budak2 memang berbeza kematangannya ..ada yg cepat ada yg lambat sikit puasa....

takpe..mula2 separuh hari, lama2 akan penuh..galakkan, bolelah juga bgi ganjaran kuih atau sebgainya yg termampu..

selamat meniti ramadan ..bnyk kenangan kita dlm bulan tersebut yg manis jika dikenang...betul kata suri..moga ramadan adalah pusat training utk membentuk peribadi menjdi muslimah sejati..ameen

Juwita Jamaludin said...

salam ramadan dari ita sekeluarga.. moga ramadan kali ini memberikan keberkatan kepada kita dan puasa kita diterima olehnya

anisalya said...

tu la...
byk kenangan ms kecik dulu yg nanis utk dikenang...

sy thn 2009 berpantang dlm bln pose.
tp sempat jugak berpuasa dua minggu pertama tu...

miloais said...

salam ramadhan suri...
selamat berpuasa buat suri dan keluarga...

anak2 memang gitu - maklum lah nak mula belajar berpuasa....
at least dia nak berpuasa... setengah hari pun ok... lelama nanti dapat lah puasa penuh tu!

Che Mid said...

Salam Ramadhan Suri...

Ha ha ... anak yang tak boleh puasa pun jadi kurus jugak sebab ikut tak makan.. yalah ibu pun malas ke dapur tengahari nak suap sikecikkan..

Azhariah Zuber said...

anak masih belum berpuasa..nanti entah mcm mana le..hehe

wida said...

salam perkenalan..
tq singgah blog sy.
selamat berpuasa yer

Hana Soffelia said...

Selamat berpuasa kak Suri.. semoga ramadan kali ni memberi keberkataan kepada kita semua. Amin.

btw, kalo cite pasal kanak2 masa bln pose, memang sgt mencuit hati. mcm2 gelagat ada kn? hehe

qemaishak said...

Selamat berpuasa kak daa..qema ni asik teringat time posa kat kg, bestnya...

cemomoi said...

kalopon anak-anak klentong, psykologi je kat dorang time berbuka tu... "korang puasa kerana Allah bukan kerana mak dan ayah! Allah nampak yea..."

Zaitun said...

Kalau tak dapat penuh pun takpe tapi cuba ajar puasa separuh hari. Setiap hari pukul 1 baru boleh makan,lama2 bila dah biasa dia tak rasa lapar lagi.

sarah-najwan said...

alahai suri..akak lak yg kena ni..huhu..xpe la rezeki ramadan utk akak..

anak akak 6 thun..akak xajar pun posa..kecik sgt..huhu

Kakzakie said...

Kakak tak pernah paksa anak kakak berpuasa tapi kakak didik dia puasa dgn cara dia lupa nak makan. Anak kakak suka baca novel. Belikan novel yg tebal mesti dia khayal membaca tahu-tahu dah petang nak berbuka...

Acik Erna said...

assalam suri..yang paling mencabar mendidik anak sulung berpuasa..
yang tengah dengan yang bongsu..mudah aje..6 tahun dah boleh berpuasa penuh

Hanis Azla said...

selamat berpuasa.. mmg mencabar utk didik anak2 belajar berpuasa ni kan.. kita dan dia sama2 kena byk sabar..