Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, August 12, 2011

asam pedas

alhamdulillah hari ni dh masuk hari kedua belas kita berada dalam bulan yang mulia ini..dan bagi surirumah.selain dari melaksanakan ibadat khusus dalam bulan ramadan ni...perkara lain juga tak ketinggalan terutamanya dalam menyediakan makanan berbuka untuk sekeluargakan,,,,ibadat jugak tu...jadinya macam-macam menu juga yang telah dicuba..macam saya nampak kat dapur kawan2..mula lah terliur..macam semalam tengok kakcik makan asam pedas..dah tu pulak kat dapur k.Nor secubit garampun ada asam pedas,,,apa lagi meronta rasa nak makan asam pedas...

jadinya ikan geruk yang hubby beli suh masak lemak cili api saya korbankan jadi asam pedas...
alhamdulillah..berselera makan..termasukklah hubby yang pada mulanya mintak masak lemak cili padi..hehe.
sesekali ikut selera kita orat gak....

ini dia asam pedas semalam...sedapnya hirup kuah dia..untuk resipi boleh ke dapur kak nor

untuk menu hari ni tadi tengok kat dapur kak rosa duk tayang nasi ayam..insya allah..makanya menu hari ni nasi ayam jugaklah..tengah duk tunggu nak masak kat dapur.....

sahabat semua apa menu berbuka petang nu?apa2 menu sekalipun syukurlah kerana kita masih lagi menikmati nikmatnya makanan yang pelbagai..kalau nak dibandingkan saudara seagama di negara-negara lainkan...

selamat berbuka semua....:-)

23 comments:

cek chun said...

nyum nyum
peberet cek gak nih.
periuk tu menambah selera

~izan~ said...

aduh..menggetarkan jiwa dan raga ni..sedap tu,tmbh dgn claypot tu plak..mmg nmpk sgt best!~

Kak Rosaliza said...

Assalam suri, asam pedas lah yg paling akk kurang msk tapi suka makan, heheh tak berana nak reti sebenarnya msk asam pedas ni.

wahh menu nasi ayam hari ni,anak2 mesti suka

Amie said...

menu asam pedas memang sentiasa membuka selera....

sedapnya berbuka nasi ayam petang ni ye, masak lebih sikit Suri, nanti Kak Amie datang...simpankan sepinggan ye...ngeeeee

AZLINA said...

Assalamualaikum Suri..sentiasa terliur kalau tengok asam pedas ni, lagi pedas lagi la sedap kan!

Norhafiza said...

peberet No ni kakSuri..sedap nye nampak, kuah pun pekay je kan..'

hari ni No masak bawal sweet sour je kak..

p/s : kakSuri, sila bg nama, alamat dan no.tepon akak ye pd email no> nolan7177@yahoo.com

sila ke sini
http://nopija.blogspot.com/2011/07/istimewa-untuk-anda.html

sal said...

amboi sedap betul masakan asam pedas tu...

akak pula hari ini berlaukkan masak sambal ikan cili..pedaslah jugak

selamat berbuka puasa dan menjamu selera ye..

~ yus ~ said...

sedap tu asam pedas...

yus pun dah buat sekali hari tu...

Pia said...

"Suri..nampak mengancam betullah asam pedas tu...akak rasa nak buat gak lah..lg pun ank2 pun suka pedas2 nih..."

RaNiA said...

sedap...lama tak makan..

qemaishak said...

sedap nampak kuah asam pedas tu kak da, qema berbuka semalam makan nasi dagang lepastu buat tomyam ketam ratah & makan tuk sahur.

Acik Erna said...

assalam suri..semalam akak masak nasi mandhi..hari rasanya nak goreng mee aje.

suri solehah said...

mai>>>sedapkan mai..ai pun suka..makan sampai bertambah..lupa diri pastu semua berebut keluar balik huh


izan>>bukan setakat nampak sgt best.rasa pun mebeles..hehe..melawak je tau...



kak rosa>>lahai akak ni ye ke..suripun semacam,,,tapi rasanya masak ni suriguna asam jawa adabi...mg rasa lainlah kak...ada ajinomoto kot dalam asam jawa tu

suri solehah said...

kak amie>>>hehe,,,memang ada lebih ni kak duk tunggu akak datang tak sampai2 suri pas kat jiran hehe


kak ina>>suri masak tak pedas sgt sbb hubby n anak2 mmg tak makan pedas..kalau suri suka yg sampai berpeluh2 tu hehe


no>>wah sedapnya bawal..kat sini bawal mahal sangat takut akak nak beli huhu..
no sori akka baru tgk posting no tu..lama cuti hari tu kan sori sis

suri solehah said...

kak sal>>sambal ikan cilipun sodapkan kak..suri suka je,,kalau ikan cencaru sesuai tak..ada lg seko cencaru besar..tak tahu nak mask pe


yus>>asam pedas ni kita makan tak muak kan..tu yang sedap tu..suri suka jugak buat asam pedas melaka ni..


kak pia>>hehe,,suri hari tu terliur tgkkak cik seroja n k.nor buat tu yang terus buat tu hehe

suri solehah said...

rania>>sedap..buatlah hari ni sis


qema>>sedap qema..tapi kak daa nak ikan percik putih huhu


kak erna>>wah nasi mandi..suri takpenah makan lg kak..mesti sedapkan.. dah lama hubby sebut nak makan.sbb dia dulu kat mesir katanya selalu makan nasi tu...dah cari resipi dlm myR hari tu..tapi tak terbuat lagi kak

Ati Masrif said...

salam aida,

kita kalau takde selera tapi
bila tgk asam pedas mmg terbuka
selera tau

nampak sedap...bekas pun menarik :)

ainnoraini said...

mmg peberet kite sekeluarga asam pedas ni..buat pekat2 sikit...mmg sedap...

Zaitun said...

Hari Jumaat lepas kak Zai pun masak asam pedas ikan,semalam pula masak lemak cili api ketam campur nenas.Hari ni tak tahu lagi nak dimasak apa.

Azhariah Zuber said...

huih dalam belanga tu..meleleh

hanez said...

mmg bestt..

Kakzakie said...

Kakak bulan puasa nie kurang bwlah suri selalu tertinggal komen. Maafkan kakak....

Selamat berpuasa. Dah khatam belum?...

Cik Ina Do do Cheng said...

hirup asam pedas memang sedap. kalau makan nasi lauk asam pedas akak suka buh kuah banyak, lepas tu hirup.