Assalamualaikum..dan selamat datang

Thursday, October 20, 2011

alhamdulillah...

alhamdulillah....
semalam mak telefon dari tanah suci
dengan suara yang ceria..mengkhabarkan kesihatanya
alhamdulillah dalam keadaan yang baik..

saya rasa syukur sangat...
moga mak dan ayah dapat menjalani ibadat dengan sempurna...

bukan apa..sebelum mendapat berita
mendapat tempat ke tanah suci
..mak sudah tiga bulan tak dapat berjalan
mengikut doktor..ada sedikit masalah saraf
setelah mak terjatuh di dalam kebunya...
dan setiap kali balik kampung ..hati kecil sering menangis
melihat keadaan mak yang hanya mampu mengesot sahaja didalam rumah
sedangkan sebelum tu mak sangat cergas orangnya
biarpun usia dah mencecah 70-an

namun...kuasa Allah..tiada siapa boleh menduga...
ketika dipanggil untuk kursus haji perdana
mak sudah boleh berjalan sedikit

lebih kuat kalau dengan bantuan tongkat...
dan bila mak mendapat tawaran tempat untuk mengerjakan haji
semangat mak makin kuat...cuba untuk sembahyang berdiri...
dan berjalan setiap hari...
alhamdulillah seminggu sebelum bertolak
ke tanah suci..mak nampak semakin kuat
walaupun sesekali kakinya perlu diurut...

Subhanallah...semunya atas keizinan dan kekuasaanNya..
dan kelmarin mak telefon..kesihatannya cukup memuaskan
dan moga kekal dalam kesihatan begitu...
hilang kerisauan didalam hati
yang selama ini sering bimbangkan keadaan kaki mak
dan impiannya untuk mengerjakan haji itu....

moga mak dan ayah dapat menunaikan rukun islam ke5 itu dgn sempurna
dan mendapat haji mabrur
amin....

27 comments:

qemaishak said...

Gembira & teruja nak pergi rumah Allah tu kak..moga mak & ayah akak dapat haji yang mabrur.

Kakzakie said...

Maha kaya Allah Suri. Kakak ada pengalaman depan mata masa di sana. Pakcik itu sakit kaki masa di M'sia dia satu bilik dgn hubby kakak. Isterinya sebilik dgn kakak. Seminggu sebelum ke arafah dia boleh bergerak sendiri ke Masjidilharam tanpa bantuan isterinya. Kalau tak isteri dia yf pimpin/tolak kerusi roda.

Syukur mak sihat di sana. Kakak rasa balik nanti mak pun akan lebih sihat. Insya-Allah...

LadyBird said...

Alhamdulillah.. smg mak awak trus sihat... :D.. ameeennn.. dn dpt menjalankan ibadah dgn baik..insyaAllah..

Anaa said...

Berkat daripada rasa 'seronok' dapat menjadi tetamu Allah, Dia permudahkan segalanya.. :)

Pia said...

'Alhamdaulillah...subhanallah..dgn kekuatan azam untuk menunaikan ibadah ke tanah suci..mak suri beransur pulih..sngtnya mmg kuat..smga segalanya berjalan lancar dn dipermudahkan.."

EmbunRosaliza said...

alhamdulillah suri,itulah kuasa Allah, tiap apa yg dikehendakiNya pasti terjadi. Semoga mak suri diberi kesihatan yg baik selama di mekah dan blk ke mesia nnt.

Akk doakn moga mak n ayah suri mendapat haji yg mabrur

Maya Mayana said...

yana pernah dgr kak, ada org kat sini sakit tiba2 kat sana sihat, ada pula yg kat sini sihat tiba2 sakit..semuanya kuasa Allah...semoga mak ayah akak mendapat haji yg mabrur..Amin :)

kasihibu said...

senang jati kan?
sebenarnya bila dah sampai di sana mereka ada semangat lain
macam emak dan ayah sy jugak
bila dengar suara ceria di hujung talian, gembira hati si anak di sini.
bak akata ayah jam 2 pagi dah terjaga sebab fikirkan hendak mendapat saf di bahagian hadapan sekali.

teratak hati said...

InsyaAllah niat yang baik tu Allah permudahkan...

♥ manje ♥ said...

amin... insya ALLAH ~

ainnoraini said...

aminnn..dipermudahkan segalanye..

~ yus ~ said...

kuasa Allah tu suri...

InsyaAllah semoga semuanya di permudahkan..

teringat masa nenek yus pergi haji dulu, dia dah bongkok sikit, tapi balik dari haji, tegak dan boleh jalan seperti muda2 dulu...

mmg kuasa Allah kan....

Acik Erna said...

amin..alhamdlillah..mak suri sihat disana..dan semoga kaan terus sihat sehingga kembali ke tanah air.

Kak Rose said...

Alhamdullilah, emak n abah suri sihat disana... muga dapat menyempurnakan ibadah haji dan mendapat haji yg mabrur. Amin.

psssttt!!! ingatkan suri dah bersalin. saspen jer!

AZLINA said...

Assalamualaikum...apa kabo? teruk jugak alahan mengandung Suri..bnyk2 la bersabar yea!
Mmg ramai yg mcm mak Suri tu, dari sini sakit bila sampai sana terus sihat dgn kuasa Allah, ada yg dari sini sihat tp dah sampai sana sakit sampai x dpt beribadat. Mudah2an mak & ayah suri dipermudahkan semua urusan semasa beribadat disana, InsyaAllah...

Ati Masrif said...

salam suri,

alhamdulillah ...semua kuasa Allah
yang maha esa

sempga mak aida terus kekal sihat
bila kembali ke malaysia


p/s: abang sepupu kita di pasir mas
pun menunaikan haji tahun ni :)

Nieza said...

syukur alhamdulillah kak...tumpang gembira juga dgr berita ni semoga bertambah sihat lagi yah dan bonda akak disana dan dipermudahkan segala urusan disana nanti..mudah-mudahan mendapat haji yang mabrur...amin.

rindu lagi nak ke tanah suci..:)

cemomoi said...

memang banyak keajaban bila kat sana semuanya bergantung pada amalan kita... kekadang yang muda pon tak dapat selayaknya

suri solehah said...

qema>>tu lah qema..akakpun doa yang sama..amin


kakzakie>>semua dengan izinNyakan kak..mak suripun kat kg mmg tak boleh jalan..moga mcm tu lah bila balik nanti..amin


ladybird>>itulah harapan saya...amin..

suri solehah said...

Ana>>betul tu ana..moga allah permudahkan segalanya...


K.Pia>>tu lah kak..dia dah merayu berapa tahun dah sebelum dia jatuh sakit..moga macam tulah..amien


kak rosa>>amin kak..awalnya memang bimbang sangat..bila dengar berita gitu rasa syukur kak...


yana>>emm..betul jugakkan yana...semuanya atas izinNya..amin yana...


kasihibu>>tu lah..dengar suara diaorg gembira..kita rasa lega..mak ayah buat tahun ni jgk ke..moga mendapat hj mabrur...amin

suri solehah said...

teratak hati>>insya allah..amin..


manje>>>terima kasih manje,,,


ain>>amin..harap begitulah ain...



yus>>subhanallah,,kuasa allahkan yus...banyak benda boleh jd iktibar pada kitakan ..

suri solehah said...

k.erna>>tu lah harapan suri kak..sbb berjauhankan..tak dak sapa teman kat kg tu..


kak rose>>amin kak moga dapat mabrur..
psst..belum lagi tp dah menunggu hari..takleh seselalu ke tempat kak rose,,nanti terliur macam2..sedih sendiri..hehe..


kak azlina>>>amin...insya allah..mcm2kan..semua dalam rahsiaNya..
kak..suri mmg jenis teruk skit mengandung..jenis yg mabuk 9bln tu huhu..tapi mengandung kerap jugak hehe



ati>>amin ati..harap mcm tu lah..oo ada sedara ati kat pasir mas ye..moga abang sepupu atipun dapat menjalani ibadat dgn sempurna..


nieza>>tu lah nieza..akak harap mcm tu..teringat cerita nieza balik jg mak dulu..tak mcm akak yg tak dapat balik pun...
nieza dah buat haji ye..alhamdulillah..doa akak pulak


cemomoi>>tu lah kan..harap Allah beri kebaikan padanya...

sal said...

alhamdulillah..
moga dapat haji yg mabrur..

dela said...

InsyaAllah....... selamat keduanya.. :)

anisalya said...

mendapat haji yg mabrur la hndknya. smgt ibu tu kuat nak menunaikan ibadat haji. insyaAllah dipermudahkan.

Zaitun said...

Alhamdulillah mak dan ayah suri sihat dapat mengerjakan haji dengan sempurna dan kembali dengan haji mabrur.

So Shy Lady said...

alhamdulillah...bgitulah klau niat baik, sgalanya akn dpmudahkn Allah.
smoga ibu n ayah baik2 hndaknya ;D