Assalamualaikum..dan selamat datang

Friday, September 23, 2011

bingka labu

Mood raya masih lagi terasakan
walaupun 1 syawal dah berlalu 20 hari lebih..
masih ada lagi rumah terbuka dan sambutan raya...
sama lah kat tempat kerja saya
hari Selasa lepas baru buat jamuan hari raya..
jadinya setiap orang mesti bawa sedikit makananan
saya mulalah pening kepala pikir nak masak
bukan apa takut tak sedapkan..
tiba2 teringat labu yang dibawa dari kampung
masih belum digunakan lagi...
terus google resipi bingka labu
dapat resipi bingka labu cinderella...
dari myR...
apa lagi terus saya mencubanya.......

hasilnya...walaupun gambar tak elok..tapi rasanya sedap...hubby yang tak berapa suka benda manis2 pun cakap sedap...terima kasih empunya resipi....
masa bakar puding ni..harum semerbak rumah
dahlah bakar memalam hari..
pasti tergoda jiran2 saya hehe syok sendiri

jadi untuk memudahkan...
kalau kawan2 yang berziarah kesini
nak mencuba saya pastekan resipinya...
kat sini beserta link di myR..terima kasih

 Bingka labu Cinderella

Bahan-bahan ( 10 org mkn... )

  • 600gm labu (berat slps drebus) - dlecek sedikit kasar
  • *2 cawan tepung gandum
  • *2 sudu besar(mumbung) tepung kastad
  • *200ml santan kotak + air = 2 cawan santan
  • *1 cawan gula
  • *2 sudu besar butter @ marjerin - dcairkn
  • *1/2 cawan susu pekat manis/krimer manis
  • *1/2 sudu teh garam halus
  • *5 biji telur (B) - cuci dulu
  • bahan brtanda dblend hingga sebati
  • 2 @ 3 sudu besar kelapa kering
  •  bahan tabur di atas bingka:
  • kelapa kering & bijan

Cara-cara

  1. Oven dpanas trlebih dulu, 180'
  2. Bahan2 yg dblend tadi dmasukkn kedlm labu yg dlecek...gaul mesra & tambahkn kelapa kering
  3. Masukkn 1 sudu besar butter/majerin kedlm loyang & panaskn sebentar dgn api yg kecil...
  4. Tuangkn adunan tadi kedlm loyang...tabur kelapa kering, dikuti bijan...
  5. Bakar >< 1 jam @ sehingga masak/ biar garing ckit kt atas baru sedap...
  6. Selamat mncuba...dh tinggal 1/2 loyang ;) 
Sesuai untuk minum petang....resipi ni dapat dua loyang sederhana

20 comments:

~ yus ~ said...

bingka labu? I like!

Maya Mayana said...

kalau terer kat dapur pasti sedap :)

kakchik@ella said...

Hmmm .. labu mmg feveret KC. mesti sedap ni.

Kak Rose said...

salam jumaat suri, rehat2 la ari ni ya... sedap bingka labu tu tp tentu tinggal gambar je kan... wat apam pun sedap jugak!

EmbunRosaliza said...

Assalam suri, akk pun sama suri kalo bakar benda2 yg wangi pun syok sendiri gak..apa taknya harum semerbak bau kan...terliur jiran kita heheheh

tentu sedap bingka ni, guna telur pun byk n santan pun boleh tahan, nyum3x dap2nya

Zaitun said...

Sedapnya...mintak sekeping hehehe....

Acik Erna said...

suri..dah tentu sedap tu suri..acik memang suka..bingka labu ke..agar agar labu..koci labu ke..masak lemak labu pun suka..sedap..

Juwita Jamaludin said...

kalau sedap boleh cuba nanti InsyaAllah..:)

anitaare said...

salam pagi suri,

agak2 kalu labu ganti ngan pisang bole tak? hehe..kita tak gemar labu

suri solehah said...

yus>>>hehe..sama kita


maya mayana>>ikut resipi je..tak terer langsung huhu


KC>>emmm..memang sedap..suri suka

suri solehah said...

k.Rose>>hehe..memang tinggal gambo je..satu hari jumaat semalam rehat..hari ni anak2 ajak mandi kt chenang,,dah tak tahu nk kemna kak


k.Rosa>>hehe..memang selalu gitu..dosakan..jiran hidu bau tapi takleh nk rasa..


k.zai>>sedap..kak zai..hehe


k.erna>>sebut masak lemak sedap pulak kak huhu


juwita>>hehe..malu kat juwita yang selalu masak best2...


anita>>ha ah kan..mana tahukan..ke nak jadi ala2 lepat pulak ye..hehe

suri solehah said...

k.Rose>>hehe..memang tinggal gambo je..satu hari jumaat semalam rehat..hari ni anak2 ajak mandi kt chenang,,dah tak tahu nk kemna kak


k.Rosa>>hehe..memang selalu gitu..dosakan..jiran hidu bau tapi takleh nk rasa..


k.zai>>sedap..kak zai..hehe


k.erna>>sebut masak lemak sedap pulak kak huhu


juwita>>hehe..malu kat juwita yang selalu masak best2...


anita>>ha ah kan..mana tahukan..ke nak jadi ala2 lepat pulak ye..hehe

nur said...

Sedapnye nampak...

Kakzakie said...

Kalau suri nak tahu bingka labu ini kakak suka bahagian tepi loyang yg keras-keras sikit... Lama kakak tak buat bingka labu...sedapnya:)

Umie said...

sedapnye kak...saya pulak yg terbayang2x keharuman bingka yg baru siap masak...hehe

norh said...

harum semerbak bau?
baru baca pun dah tau sedap..

Ati Masrif said...

tahu ...labu masak lemak je

boleh cuba bila ada labu nanti

kami pun hari sabtu ni pun
ada jemputan open hse lg...huhu

anisalya said...

mcm sedap je kan. sy kalau tgk gambar memang nmpk sedap. padahal tk mkn pn.

sal said...

memang sedap bingka ni..pandai makan tak pandai buat..
hri tu saya makan pengat labu pun sedap..
mekasih berkongsi resepi..

Hanis Azla said...

sedapnya.. terbau2 smp ke sini..