Assalamualaikum..dan selamat datang

Monday, September 12, 2011

betul ke macam tu???

Assalamualaikum...

betul ke macam tu???
persoalan yang bermain dibenak saya..
sejak semalam lagi...
sebenarnya bukan masalah apa sangat..
cuma sedikit rasa tertanya-tanya...



betul ke prosedur satu2 syarikat@kedai
bila kita hantar barang rosak yang masih dalam tempoh jaminan
kita dikenakan caj penghantaran...

pernah tak berlaku pada sahabat macam tu...
saya pernah beli kamera digital jenama fuji kat satu kedai ni...
masa beli,, penjual tu cakap waranti nya selama tiga tahun,,,
tapi tiba2 kamera tu ada sedikit masalah,,,
butangnya  jadi pening..

bila saya hantar balik ke kedai tersebut
penjual tu mintak caj RM35 ringgit untuk kos penghantaran
ke tempat baiki..
tiba2 saya rasa tak puas hati..sebab..saya rasa rosaknya sikit je
entah2 kos baiki tak sampai pun banyak tu...
ke memang prosedur nya macam tu cuma saya je yang tak tahu???

memang RM 35 tu tak banyak manakan
tapi kadang tu,,kita sebagai pengguna rasa tertipu dengan
benda2 camni..
betul tak????

20 comments:

Kak Rose said...

entahlah suri, kak rose pun penah kena sbb cpu rosak... under warranty tp kena kos penghantaran...apa guna ada warranty kan?

ainnoraini said...

tak pernah pulak kene macam tu la lagi...

Maya Mayana said...

emm tak tahulah yana kak,tk pernah terkena pulak mcm tu...

Kak Rosaliza said...

Assalam suri, akk pun tak pernah kena mcm ni, tapi rasanya pekedai mmg gitu suka amik kesempatan, nak repair free rasa mcm rugi, kira caj pengankutan pulak. mmg benci kalo kena mcm nikan

suri solehah said...

k.rose-mmg camtu kok ye kak,kot mana2 pun pengguna gak yg kena kan.k.rose-mmg camtu kok ye kak,kot mana2 pun pengguna gak yg kena kan.

suri solehah said...

ain-hehe,sj nk tahu,kdg tpikir kesedaran kpgunaan kita msh rendah,huhuain-hehe,sj nk tahu,kdg tpikir kesedaran kpgunaan kita msh rendah,huhu

Acik Erna said...

assalam suri..akak tak pernah pulak kena macam tu..

Zaitun said...

Kak Zai tak pernah kena tapi rasa macam tak betul.

sal said...

saya pun tak pernah kena cmtu..

qemaishak said...

salam kak..

tak pernah kn camtu, kalau masih dalam jaminan, biasanya free of charge..cuba akak tanya kat mana tempat nak baiki , nak p hantar sendiri.

miloais said...

so far iols tak penah kena macam tu
delivery charge tu...

pelik lah pulak
kalo gitu - baik hantar terus ke kedai tempat yg nak direpair...
rather than guna org tengah - penjual kan!

iols rasa - suri gugel lah carik kedai yg ada buat service repair for that type of kamera... tak payah guna third party ni!

kpah k-poh said...

tak de pengalaman kena mcm tu...

anisalya said...

kalau dalam warranty, dia orang la kena uruskan semua. kenapa pulak kita kena bayar. baik tak payah ada warranty kalau macam tu. kedai ni kadang2 nak lepas tangan je.

Ati Masrif said...

tak pernah pulak sampai
kena minta bayaran tau...hairan yek

Pia said...

"selalu rosak bila dah habis tempoh jaminan...tak tau pulak kalau kena bayar kos penghantaran ,bkn diorang yg kena tanggung ker..kita ni pelanggan kan..ni nak ambik kesempatan ker?"

Aku Si Pujangga said...

tak pasti la.. huhu..

Papa Mifz said...

hmmm...kos penghantaran pun biasa x semahal tuh...

~izan~ said...

izan pernah hantar lens DSLR izan ke kedai tmpt beli tu untuk repair (masih ada waranty) tapi tak kena caj apa2.. hmm bab penghantaran ni izan tak pasti la utk brand lain sbb izan pakai canon...

Kakzakie said...

Kakak pernah juga repiar barang under warrant tapi kedai itu baik pulak walau kena hantar balik ke centrenya dia tak caj pulak apa-apa...

~ yus ~ said...

mana boleh macam tu???

Yus pun ada hantar jam yang masih dalam warranty hari tu.

Kena hantar ke kilang juga kata dia, takde pula kena charge untuk penghantaran tu. FOC je...