Assalamualaikum..dan selamat datang

Monday, July 4, 2011

nasi ketumbar

Sudah dua tiga hari simpan perasaan nak bercerita
tapi disebabkan kesihatan tidak mengzinkan
maka terpaksa ditangguhkan..
bukan apa..dek kerana makan rambutan
hingga lupa diri..saya diserang kepenatan...

memandangkan hari ni dah agak selesa sedikit
nak cerita pasal makan2 seperti biasa,, :-)
pasal nasi ketumbar...
nasi ketumbar ni saya buat hari khamislepas
kebetulan hari tu ada masalah nak upload gambar
campur tak sihat tu
jadinya tertunda sampai hari ni

sebenarnya pada saya, masa masak nasi ni
baunya  daun ketumbar kurang sesuai sedikit ngan deria bau saya sekarang ni...
tapi ayam masak rempah(1st time cuba) sungguh meggoda rasa..sedap
terima kasih k.nor utk kedua-dua respi yang dikongsi itu....



k.nor kata sesuai diganding ngan acar..


NASI KETUMBAR
resipi : Q'ein @ Myresipi
sumber : Ayu S'pore & K.Nor

Bahan:
500g beras
3 s/b mentega-(Ayu guankan minyak sapi)
sedikit minyak
1 biji bawang merah (dimayang halus)
3 batang daun ketumbar (blender halus)-(Ayu tapis)
sedikit garam
pewarna hijau
1 kiub ayam

Cara-cara
Basuh beras dan toskan
Cairkan mentega bersama sedikit minyak
Masukkan bawang goreng sehingga wangi dan masukkan kiub ayam
Kemudian masukkan beras, daun ketumbar yang telah blender tadi dan secubit garam
Masukkan air dan masak seperti nasi biasa
Bila nasi dah kering buat beberapa lubang dan titiskan pewarna hijau.
Tunggu sehingga nasi betul-betul masak dan gemburkan sebelum dihidang.

22 comments:

Cik Ina Do do Cheng said...

pasangan secocok.akak sukanya ayam masak merah . sedap.

RaFFLeSiA MeRaH said...

salam kenal dan salam ziarah...wahhhh...boleh cuba ni, mcm sedap jer tgk gambar...kalo ade masa jenguk2lah blog akak pulak yer...kot2 nak tgk stok kain pasang disane...mekasih....

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wahh..

Nasi baru ni. (ke saya yang tak pernah dengar..hehehe)


Rajin betul Aida. Tengah sarat pun sempat lagi masak yang mengancam perut.


*bila due ?

Kakzakie said...

Kakak belum pernah lagi makan apalagi masak nasi ketumbar ini. Teringin jugalah suri...

wahida said...

pestaim saya dgr ni...

ayam masak merah tu feveret saya tu..hehe...

qemaishak said...

Nasi kehijauan ye..ayam masak merah tu nampak sedap je kak, fav qema tuh

harap kak da cepat sembuh la ye:)

miloais said...

furst time dengar nasi ketumbar ni...
so memang tak penah makan le nasi ni..

YANA SHAIFUL said...

Salam..

waah..sini pun ada nasi ketumbar jgk..best jgk kan nasi ni wlapun simple jee..:-)

ainnoraini said...

belum pernah dengar dan rase nasik ketumbar ni..mesti sedapkan...

sal said...

sedapnya...
melilih air liur....
first time jumpa nasi ketumbar..
sesenang nak cuba juga..

Zaitun said...

Kak Zai belum pernah dengar dan makan.

Norhafiza said...

buka malam2 ada nasi la kakSuri..tetiba terasa lapo bila tengok nih..memang menggoda la kak..

Umie said...

akak...nice combination...terliur saya di kejauhan ini...ceewahh!!!

Solehah said...

1st time dengar nasi ketumbar ni..nampak sedap.

~ yus ~ said...

huhu....lapor terus...puasa ni Suri...

tp baru pertama kali dengar nasi ketumbar ni...:)

Kak Rosaliza said...

suri akk tak pernah lg mkn nasi ketumbar ni, nmpk sedap tu

suri solehah said...

kak ina>>sama ngan org dalam rumah ni..kalau ayam gtu..laju je


raflesia>>salam kenal..insya allah..


reen>>suripun baru jumpa hehe..due insya allah bln seblas..dan lagi tunggu reen bln 7 ni

suri solehah said...

kakzakie>>suri ni jenis terliur..nampak je teringin nak cuba..tp nasi..time mcm ni tak tahan bau skit..ayam sedap...sgt2


wahida>>sama lah kita..pakar masak berusaha je kan nk buat menu baru hehe


qema>>sedapkan qema..insya allah..banyak sangat mkn motkte ni hehe


iols>>sama ngan akak..tu yg cuba tu

suri solehah said...

yana>>hehe..sedapkan yana nasi ni..


ain>>hubby n anak2 kata sedap..tp suri tak tahan bau masa nk masak hehe


kak sal>.nanti akak ada masa cuba lah...


kak zai>>hehe..samalah ngan kita kak..


no>>try lah no..akakpun baru tgk resipi ni hehe


umie>>even diri mu dikejauhan,,tapi diri mu sangatlah rajin masak bg akak terliur hehe

suri solehah said...

solehah>.try lah solehah..tapiayamnya memang sedap sgt


yus>>yus samalah kita..suri nak habis dlm 10 hari lagi posa ni...


kak rosa>>org dalam umah ni kata sedap kak..hehe

IzariahzainaL said...

terliur tengok..:P

~izan~ said...

sedapnyer nampak..izan tak pernah masak nasi nie..kaler hijau yer.

boleh buat menu buka puasa ni..