Assalamualaikum..dan selamat datang

Sunday, January 16, 2011

apam

Petang semalam dalam duk pikir nak makan apa..tiba-tiba teringat apam comel yang aku duk tengok kat myresipi..Terpikir kalau aku buat ada nak jadi cantik cam chef2 buat tu..tapi dek kerana mmg aku dilahirkan sebagai peminat nak cuba masak(huhu)..so kerahlah hubby cari bahan2nya...



Apam comel(tajuk dari empunya resipi)tengok sebiji dah kena air

En hubby tengah mengetes rasa..biasalah dia baik..tetap cakap"sedaplah ma"hehe .Sepatutnya resipi asal guna dalam paper cup..tapi dah takde saya masak dalam bekas biasa
Inilah bekas yang saya gunakan sebab takde paper cup..

Caler dia sepatutnya tak jadi camtu munkin lembik skit sebab tak berapa arif ngan sukatan gm yang diberikanlah..maklumlah 'pro'huhu....tapi kalau ada kawan2 yg belum cuba boleh tgk kat resipi bawah ni atau 
 ke sini   

Resipi ni pun saya kopi dari MyR tulah..terimakasih kepada empunya Lilydvalley

Bahan-bahan ( 15-20 biji )

  • 3 biji telur-dari peti sejuk
  • 275 gm tepung gandum/tpg kek
  • 220 gm gula halus
  • 150gm susu segar/UHT
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovallete
  • Inti Kelapa:*
  • ==kelapa parut
  • ==gula merah
  • ==1 sudu teh tpg jagung-dibancuh dgn 1 sudu besar air
  • ==2 helai daun pandan-pintal
*Untuk inti saya takde kelapa so saya tukar ngan serikaya..huhu

Cara-cara

  1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk.
  2. Pukul dgn menggunakan mixer pada kelajuan maxima selama 6-8 min.
  3. bahagikan kepada beberapa mangkuk & titiskan pewarna mengikut citarasa.
  4. masukkan setiap warna ke dalam piping bag ( atau beg plastik yg bersih).
  5. Pipe kan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yg telah disusun didalam acuan. 
  6. masukkan inti
  7. Pipekan lagi adunan yg berlainan warna sehingga 3/4 penuh.
  8. Kukus didalam kukusan yg telah dipanaskan selama 10-15 min.

13 comments:

Unknown said...

wah....
sedapnyer!!!!
apam tu nmpak cm empuk sgt.. :)

amsyarmom's said...

rajinnn sghh pos mai cini skitt

sarah-najwan said...

untungnya awk pndai masak..
saya ni byk penyakit M.A.L.A.S..huhu

No Lan said...

salam kakSuri..wah terliur sungguh No ngan apam nih..nak try wat gak tp kena tengok 'mood' dlu sbb skang tengah moody...abang demam huhu..

Cik Ina Do Do Cheng said...

Alamak suri, malunya akak.ko dah dua kali buat apam, akak belum lagi buat resepi yg ko bagi tu. tunggu ye.jangan marah

Unknown said...

cantiknya warna apam tu kak suri....

pinggan tempat letak apam tu pun cantik..hehe

Acik Erna said...

suri..sesuai dengan namanya..memang comel..

suri solehah said...

cikgu>>sedap cikgu..gebu je..

mamaamsyar>>marilah sini weh..ambo boring nih..

sarah>>tok panda mano pun..tp dah takdok aktiviti lain doh huhu

no>>bleh try nanti no..demam nape lah pulak cik abe tu..

suri solehah said...

kak ina>>hehe kak ina..nak kena denda ni..tapi saya suka apam eno tu lagi..trylah kak

yus>>cantikkan yus akakpun suka tengok..pinggan tu biasa2 je..melamin je tu huhu

kak erna>>betulkan kak..tapi kalau pakar buat mesti lagi comel kan...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

apam-mapam ni memang saya tak pernah cuba lagi.


kita sorang aje yang suka, tu yang tak buat-buat tu..


*memang sibuk sikit Suri.Kena siapkan report utk monthly meeting Isnin ni.

sal said...

cikgu kuih kusayang..
kak sal nak ambik resepi suri yg ini..senang2 kak sal nak cuba buat kuih ni..nampak cantik,gebu dan menarik

pandainya suri buat..
tkasih berkongsi resepi,

suri solehah said...

reen>>tulah reen kadang tu kalau kita saje yg suka..better beli je kan

kak sal>>hehe kak sal..trylah kak sal..saya ni tak pandai masak..saje takde apa nak buat..walau tak jadi elok cam org lain bleh la hehe

cek chun said...

kena try ni beb. tapi tak ske inti2 ler