Assalamualaikum..dan selamat datang

Tuesday, January 29, 2013

Sekadar Satu Coretan.....

rasanya banyak sangat kekangan
untuk ku mencoretkan sesuatu disini akhir-akhir ini..
maklumlah dengan anak2kecil yang dah terbiasa ada pengasuh
.............................

tempat tidur,,,tak reti lagi nak kemas..
 nak cari pakaian pun mintak bantuan mama
merungut pulak mamanya,,,takdak pahala dah
along misalnya,,kalau tidak dimandikan pagi2..
mau dia bertapa dalam bilik air
..........................
mulalah maknya menjadi tarzan seawal pagi lagi...
terukkan long mama ni....kadang terpikir
macamana lah ibu dahulu mengurus anak nan berlapan
dah tu pulak semua kat atas ku 5 orang lelaki...
tapi mak dulu senyum je,,,jarang menjerit,
malah boleh dikatakan aku tak pernah ingat
mak dulu menjerit atau menengking anak-anak....
paling mak marah...mak akan berleter dengan bahasa yang baik.... :-(
.....kalau buat silap...mak akan pukul dengan kain kat betis
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
kenangan semua tu..sentiasa dalam ingatan
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
minggu depan aku akan mula kerja,,,,
harap Allah mempermudahkan urusan meninggalkan
Fawwaz n Aisyah kat rumah pengasuh baru.....
Solehah juga agak membimbangkan,,,,
kadang2 masih lagi menangis tiap kali ke sekolah...
tapi gurunya memberitahu ku yang dia hanya menangis sekejap sahaja...
bila mamanya hilang dari pandangan dia akan ok...
insya allah...moga Solehah akan terus membiasakan diri
bergaul dengan kawan-kawan di sekolah..
dan Fawwaz dan Aisyah akan biasa dengan pengasuh baru.....
..............

psssst:sebenarnya nak tanya pada kawan2 yang tahu/boleh bg tutorial reply komen tu..macam mana ye,,
huhu..

Wednesday, January 23, 2013

betul ke?

betul ke gitu?

daku ulang baca dua tiga kali...

sapa yang petik,,,,,,

straberi ke?ladang ke?kita ke?ke memang betul macam tu?...garu kepala jap



Tuesday, January 22, 2013

Apam Labu.

Kata orang tua,,kalau baru lepas bersalin,
tak boleh makan makanan yang sejuk2..
misalnya macam labu,,,
........
Tapi masalahnya,,masa balik kampung hari tu
Mak bekal kan sebiji labu manis,,,
kalau tak masak rasa rugi pulakkan
Manalah tahu,,lama2 nanti busuk macam tu je,,,
Buat penat bawa naik feri segala,,kan
Jadinya semalam,,bila aisyah n fawwaz tidur
Daku mulakan operasi,,,,,,
.............
......

buat apam labu ni,,,kurang2 bukan makan labu idup-idupkan..huhu..suka bantah cakap orang tua
resipi apam labu ni kuambil dari dapur ros jintan manis..
sedap sangat resipi ros ni..dah cuba buat 2-3 kali  dah,,
gebu dan rasa macam aiskrim pun ada.....
anak-anak cukup suka,,balik dari sekolah
terus licin,,tak sempat nak buat minum petang....


dok kalut tunjuk menu semalam...sarapan pagi hari ni tak buat lagi ni....makan apa ye semua pagi ni?





Wednesday, January 16, 2013

Cara menyimpan baju anak

Sejak tak ada pembantu kat umah ni,,,
Perkara paling aku tak tahan ialah
Mengemas baju anak2 ,,,,,,,,
Bukan apa,,dah kita lipat elok2,,,,
Susun dalam almari diaorang cantik-cantik
Sampai masa diaorang cari pakaian diaorang,,,
Habis bersepah kain baju yang dah disusun...huhu
,,,penat rasa nak ulang lipat kain baju yang sama....
...................
,,,untuk memudahkan kerja...
ada kawan beri cadangan agar kain baju yang dah dilipat
diikat sebelum disimpan di dalam almari,,,,
...........................................
ini lah caranya...ikat cantik2..pastu masuk je dalam almari...

tengok kalau dak kecil ni sepah..taklah berterabur,,ambil..susun balik je,,tah payah lagi nak kena lipat lain....

tengok..memang hobi dia..kecahkan kain baju...
senangkan.. :-)

p/s:sungguh malas diriku ini..untuk melipat kain.....




Sunday, January 13, 2013

petua banyakkan susu

lagi dua minggu lebih kurang ...
aku akan masuk kerja semula...
malas sangat rasa,,seronok duduk kat umah,,
walaupun penat dengan karenah anak2...

memikirkan nak masuk kerja..hati mula risau
bukan apa,,,teringat stok susu Aisyah masih belum banyak lagi
makanya semalam,seharian duk google
cari petua banyakkan susu...
sampai berpinar mata mengadap lappy
seronok tengok kawan2 yang mempunyai stok susu yang banyak...

subhanallah..ada yang sampaikan penuh peti ais...
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
pengalaman aku sendiri,,
untuk 4 anak yang sebelum ni,,,
stok susu ku hanyalah cukup2 digunakan untuk dua hari sahaja
hari ni perah,,hanya dapat guna untuk esok..
huhu....

setelah baca pendapat ibu2 diluar sana...
apa yang dapat disimpulkan untuk penyusuan eksklusif ni
...kena positif......banyak berdoa moga Allah permudahkan...
selain dari makan makanan yang membanyakkan susu
seperti kurma dan sebagainya,,,
.....harapan ku,,,,untuk Aisyah,,,
 semoga Allah memakbulkan impian ku
untuk penyusuan eksklusif sehingga 6bln
seperti yang dicadangkan oleh pakar...insya Allah....


.....tiap kali ada anak kecil aku suka baca forum susuibu.my disini

Friday, January 11, 2013

Dia pun buat jugak...

Pagi hari lagi,,kalau cuti,,semua senang je bangun pagi,
Dalam kita duk kemas rumah...diapun buat operasi dia,,,,

duk tengah prepare nak buat kek red velvet jugak

ni buat apa pulak tu?tengah bakar kek dah?
nak sediakan bahan tuk deko pulak ye

proses melapis...

frosting....

dah nak siap dah....

yeee,,,Solehah dah berjaya buat sebiji kek red velvet.....

kalau dah anak dara...
anak dara jugak...
..................
maknya lah..masih terkial2 nak pikir menu brunch...
brunch tu....malas betul mama ni....




Wednesday, January 9, 2013

Red Velvet...gigih...

kenapa aku katakan red velvet,,,gigih...
.................
.pagi tadi selepas menghantar anak-anak ke sekolah,
aku mulakan operasi mengemas rumah...
memandangkan rumahku tidak sebesar manapun
hanya sekangkang kera sahaja
jadi masa yang diambil hanyalah sekejap sahaja


selepas semuanya selesai...
aku mula kebosanan...tiba-tiba teringat
solehah dari semalam lagi nakkan kek
...
jadinya mulalah aku mengodek dapur
mencuci mata mencari kek yang berkenan di hati...
akhirnya berkenan pada kek red velvet...
,,,,,,,,,,,,,,,,
... teringat pulak
yang aku takda stok cream cheese
.tp..ingatkan permintaan anak...GIGIH.....
tetap kubuat juga....
terhasillah kek red velvet yang tidak bercream cheese....
kira halallah....

janji solehah balik taska nanti
dah ada kek untuk dia.....



berjaya disepahkan oleh Fawwaz sebelum Solehah balik lagi huhu



resipi kek yang sedap ini ku ambil disini
terima kasih AnnaQawina,,sudi kongsi resipi

ini dia..kek yang tidak ada creem...janji kek kan


ini pula budak yang suka buat sepah...

Tuesday, January 8, 2013

Nasi Mandy

Lunch tadi kami makan nasi Mandy...
Teringat sewaktu mengandung Aisyah...
Macam-macam yang aku teringin...
Termasuklah nasi mandy...
Kalau kat langkawi ni...boleh dikatakan nasi mandy agak mahal
...yang paling murah pun rm 39 (yang aku jumpa la)...
Kalau nak makan kerap,,,boleh kopak..huhu
Memandangkan harganya yang mahal(pada aku)
aku rasa masak sendiri lebih berbaloi
lagipun mudah je,,aku guna rempah segera...

Rasa nya????????
Tersangat menepati citarasa ku...
Seperti nasi mandy yang ku makan dikedai,,,,




nasi mandy...sedap


nak makan dengan lamb...susah,,ayam bakar jelah..

p/s:sebenarnya...terliur tengok atuk duk tayang nasi mandy kat blog dia huhu
ini dia rempahnya....

Saturday, January 5, 2013

Aisyah Saidah.. 2bulan...

Cepatnya terasa masa berlalu sekarang ni...
Baru sekejap masak sarapan pagi....
Dah nak kena prepare makan malam pulak..

Sedar taksedar anak-anak pun dah makin besar,,,
Begitu juga dengan Aisyah Saidah..anakanda kelima ku,,,
Sedar-sedar dah cukup 2 bulan semalam....
sedangkan baru semalam rasanya berada dalam labour room,,,

.....aisyah sekarĂ ng dah pandai senyum,,bila diagah,,,
cukup suka kalau ada orang melayannya bercakap...
Dan yang paling rajin melayan adiknya berbual
Semestilah Solehah,,,,,,

Badannyapun juga dah semakin tembam..
dah tak larat rasa nak dukung dia

Apa-apa hal pun..moga anak-anak semua
membesar menjadi anak yang soleh dan solehah..amin..

si tembam 'Aisyah..

Friday, January 4, 2013

Roti Manis

Semalam lepas magrib anak-anak semua tertidur awal..
agaknya kepenatan sebab terpaksa bangun awal ke sekolah..
tidak seperti semasa mereka ada pengasuh dahulu...
boleh berlengah-lengah..tapi sekarang ni semua benda kena buat sendiri
tak sangka....tau pulak diaorang urus diri...


tinggal aku je kebosanan..
kalau dah tak de ganguan tu mulalah aku godek dapur orang...
bukan apa..jamu mata dengan resipi yang lazat...
Sekali nampak resipi roti manis kat dapur izah..muffin lover...
Apa lg...mulalah teruja..lagipun tahu perangai ank2...
kalau tidur lepas magrib tu..
mesti diaorg akan jaga balik dan mula mintak makanan....

Lagipun stok tepung roti yang kubeli sebelum bersalin lagi masih ada..
apa salahnya aku mencuba buatkan...


hasilnya cukup memuaskan..gebu...sedap dimakan dengan kopi panas...

bila amatur buat biasalah...ada besar ada yang kecil..huhu..apa2hal bila dimakan tetap sedap....
jadi nak mintak izin izah..letak resipi kat sini...tqvm..



ROTI MANIS
 sumber: IKA@ arah  dari KResepi


Bahan A:
1/2 cawan air suam
1 sudu makan tepung gandum
1 paket yis-11g
1 sudu makan gula 

**Campurkan kesemua bahan ketepikan seketika sehingga berbuih

Bahan B :
2 sudu makan butter - cairkan-Ika guna 1sb butter cair dgn 1 sb Shortening

Bahan C :
1 cawan gula (atau 12 sudu makan) cairkan jadi sirap dgn 1/2 cawan air (ini untuk menguli tepung) masa menguli, kalo tepung kurang air boleh tambah air suam sedikit demi sedikit-gunakan air suam supaya cepat larut gula tadi
*izah kurangkan kpada 1/2 cwn gula 

Bahan D :
3 cawan Tepung Roti

Bahan Tabur :
Gula caster *izah guna gula pasir


Cara membuatnya :
 
Masukkan bahan D dalam bekas adunan.
Campur kesemua bahan2 A, B & C tadi pastu uli jadikan doh...
Sudah uli, agak2 dohnya kenyal2 mcm doh roti canai yg besa tengok kat kedai mamak tu ler. Tak lembik sgt, tak kenyal sgt... yg sedang sedang ajaaaaaaaa hehehe
Kalo terlembik, tambah aje tepung sikit2 uli jadi kenyal semula...
Biarkan doh rehat sampai dia naik gebu, agak2 dalam 1/2 jam ler kot.
Lepas dlm 1/2 jam gitu dah boleh bentuk2kan (Jangan tumbuk doh, biarkan aje gebu than terus bentukkan) Dah boleh bulat2kan pastu susun dalam loyang pembakar.
Susun rapat2 pastu biarkan lagi dalam 40-45 minit... doh akan naik semula.
Lepas dah naik doh tu dalam loyang pembakar, boleh masukkan dalam oven..
 bakar dlm masa 15 min jerr :D bergantung pd oven masing2 ya..
   


Thursday, January 3, 2013

Hari pertama persekolahan versi Adam Fitri

Walau dah masuk hari ke tiga persekolahan hari ni
Tapi masih lagi ada cerita mengenainya....
Kali ni versi Adam pula....
Sebenarnya sekolah adakan hari oriantasi pada 31-12-12
Jadinya sebagai pelajar baru Adam bangun awal pagi lagi untuk ke sekolah
Walaupun sudah diberitahu majlis tu mula pada pukul 8.30pagi...

Setelah bersiap dan bersarapan,Adam di hantar oleh babahnya,,,
Aku hanya di rumah menjaga anak2 yang lain...



Kusangkakan semuanya berjalan lancar
Tiba-tiba suami ku telifon
katanya nama Adam tidak ada dalam senarai.....
Mak aih....macam mana tuuuu...

Rupanya,,,aku lupa untuk mendaftar Adam Fitri
Untuk kemasukan tahun satu....hehe..baik punya mak...
Mengikut kata babahnya....
.Adam hampir menangis apa bila diberitahu namanya tiada dalam senarai....


Terpaksalah suamiku mendaftar dahulu
Sebelum Adam dapat menyertai majlis orientasi pelajar tahun satu




hari oreiantasi..semangat gitu buat kerja


Moral:walaupun anda guru kat sekolah,,,tak semestinya anak anda automatik didaftarkan,,,huhu


Wednesday, January 2, 2013

Amirah Solehah oh Amirah Solehah....

Amirah Solehah,,anakanda ketiga ku,,,,,
Sebelum ni,,,bukan main lagi berangan mahu bersekolah,,,
Memandangkan kami tinggal di kuartes,,,yg berada di kawasan sekolah...
Tiap-tiap hari Solehah berangan ingin ke sekolah apabila melihat
Murid sekolah datang dan balik,,,
Memandangkan tahun ni Solehah sudah empat tahun
Dan maid pun dah berhenti,,
Dia kuhantar ke Taska ......

Ku sangkaan Solehah akan teruja apabila bertemu kawan2 baru...
Rupanya,,,,,meraung2 tak mahu masuk kelas..
bila pulang semalam dia siap cakap lagi dah tak mahu ke sekolah
katanya air matanya dah keluar kalau dia pergi sekolah besok..
boleh siap keluar dari malam lagi huhu...solehah oh solehah..


hari ni bagai yang dikatkannya,,
ku buka je pintu kereta didepan taskanya
terus menangis tak mahu masuk..
nasib baik cikgu2nya terus amik dan bawa masuk....
tak tahulah apa cerita di dalam sana......


menangis peluk babahnya..tak mahu masuk kelas...semalam



gambar semalam..sewaktu nak balik ....


walau pun kesedihan..apabila disua kamera sempat lg peace tu...


kat umah kemain lagi..melaram dengan baju sekolah...mcm teruja sgt nk sekolah...oh anakku

Tuesday, January 1, 2013

Blackpepper Lamb Chop....larut malam

Hari pertama persekolahan,,rumah menjadi sunyi sangat...
aisyah dan adib fawwaz masih lena diulit mimpi
Selalunya along,adam dan solehah sudah cukup untuk meng'havoc'rumah
Kesempatan yang ada kugunakan untuk 'menyapu sawang'rumah
Sesekali melihat lappy...memikirkan apa yang boleh ku coretkan disini....


teringat menu malam tadi...lamb chop yang dibuat lewat malam
Bukan apa,sebelum tu sudah ku masak mee hailam untuk rakyat jelata...
tiba-tiba jam 10 lebih,,,
along yang sememangnya kuat makan merungut masih lapar....

memandangkan sudah dua hari bahan2 untuk membuat lambchop kubeli
Berdasarkan resipi yang di ambil kat dapur k.nor
Maka terhasillah lamb chop larut malam



tara.....
lamb chop larut malam..

sebagai rujukan akan datang,kat sini nak pastekan
resipi yang saya amik kat dapur k.nor secubit garam...tqvm kak nor...

BLACKPEPPER LAMB CHOP
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan :
5 kpg daging kambing
5 ulas bawang putih ~ ditumbuk halus
1 sudu besar serbuk lada hitam ~ yg baru ditumbuk
3 sudu besar sos tiram
1/2 sudu kecil garam
1 sudu besar gula perang/madu
2 sudu besar minyak zaitun

Cara:
Gaul kesemua bahan kecuali daging kambing.
Lumurkan bahan perapan pada daging dgn rata.
Perap dlm peti ais lebih kurang 1 - 2 jam. (lama lama lagi baik)
Panaskan grill pan dgn api sederhana atau boleh juga guna non stick pan. (k.nor guna pemanggang ajaib)
Letakkan daging kambing dan panggang lebih kurang 8 - 10 min.
Kemudian balikkan dan panggang lagi sehingga masak. (jangan balik2kan banyak kali, cukup hanya sekali utk menghasilkan daging panggang yg lebih enak).
Angkat dan hidangkan dgn Sos Lada Hitam, Garlic Mashed Potato & Creamy Coleslaw.


SOS LADA HITAM
sumber : KasihSalina
sumber : K.Nor@SecubitGaram


Bahan2:
1 bawang besar [didadu]
2 bawang putih [dicincang]
4-5 sudu besar lada hitam [kisar]
2 sudu besar tomato sos
1 sudu besa sos cili
2 sudu sos tiram
1 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar susu fresh
2 setengah cawan air rebusan tulang ayam/daging @ kiub ayam Knor
1 sudu kecil tepung jagung bancuh ngan air sikit
garam dan sedikit gula
minyak untuk tumis (guna mentega pun boleh)

Cara:
1. Tumis bawang besar & bawang putih sampai layu.
2. Masukkan air rebusan ayam.
3. Masukkan tomato sos, cili sos, lada hitam, sos tiram @ kicap dan tepung jagung.
4. Kacau sebati dan masak mengikut kepekatan sos yg dikehendaki
5. Lastly, masukkan garam n gula secukup rasa.


kak nor buat mashed potato..segala tp dah larut malam 
cukuplah ngan lamb chop tu n sedikit kentang goreng

along yang kuat makan...

Selamat Tahun Baru 2013......

Assalamualaikum...
Pejam celik,pejam celik...tahun 2012 sudah ditinggalkan
Kini menjengah tahun baru ...
Selamat datang 2013....
Doa saya seperti semua...moga kedatangan tahun baru ini
Akan lebih memberi erti....menjadi hidup ini lebih baik dari semalam....


Disesetengah negeri hari ini masih lagi bercuti...
Tapi kami di kedah sudah menjadi hari pertama anak2 bersekolah
Hari ini juga hari pertama anak kedua ku Adam Fitri menjadi pelajar tahun satu
Memandangkan diri ini masih bercuti
Makanya,,babahnya terpaksa mengambil cuti
Untuk menghantar Adam n along ke sekolah...

Walaupun anak kedua,,,kami tetap merasa teruja untuk menghantar adam kesekolah
Melihat dia melangkah ke kelas sebagai pelajar...
Moga menjadi murid yang berjaya anak ku....

Memandangkan pengasuh anak2 telah berhenti
Hari ni juga menjadi pengalaman pertama Solehah ke taska...
Moga-moga dia dapat menyesuaikan diri di tempat baru,,,,,



Solehah yang mula ke taska hari ni.....tak tahu apa terjadi...babahnya yang hantar....harap dia ok...kalau abang2nya kali pertama ke tadika dulu..memang menangis2 kejar kereta masa maknya nak balik hehe...


Adam n Along...pose sebelum ke sekolah....


muka macam tak yakin je nak ke sekolah.... :-)